Wywiady

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Rozmowa z: Rafał Karwot

MM: "Sambal, najczęściej ostro-kwaśny sos chilli ze słodką "nutą", która dopełnia jego wybuchowy charakter. (...) Okładka oraz tytuł można zinterpretować również jako dwa ludzkie oblicza, które ścierają się ze sobą. Wydaje mi się, że najlepszą ilustracją tej tezy jest utwór "Mam w sobie lwa"?:

RK: Dokładnie tak. Ten utwór jest podsumowaniem całej płyty. Wynika to z mojej natury, że albo jest zabawa i potrzebuje wokół siebie ludzi, albo chcę zostać sam, bo mam wszystkiego dość. To także wynik doświadczeń, bo ile można śpiewać o słonecznej odmianie życia.

MM: A swoją drogą – ten album jest sam w sobie jakimś podsumowaniem dla was? Takim swoistym greatest hits?

RK: Nie, raczej nie, chociaż muzycznie i gatunkowo na tej płycie zebraliśmy wszystko, co w Tabu najlepsze. Więc możesz mieć rację (śmiech). Nie jest to jednak typowe roots reggae.

MM: Ciekawi mnie dobór gości na tej płycie. O ile udział Juniora Stress i Kamila Bednarka nie dziwi, to zaskoczył mnie Kuba Kawelec z Happysad, który pojawił się w dodatku w dość smutnym utworze – „Nie mam już sił”.

RK: Udział gości nie jest przypadkowy. Zaproszenie ich na płytę wynika z naszej wieloletniej przyjaźni. Spędziliśmy ze sobą wiele wspólnych chwil. I o ile z Junior Stressem, czy z Kamilem nie raz się spotykaliśmy regularnie na koncertach, czy festiwalach, o tyle z Kubą Kawalcem poznaliśmy się na okrągłych urodzinach grupy Akurat. Zagraliśmy wówczas trasę we Wrocławiu, Bielsku i Krakowie. Okazało się, że bardzo pasujemy do siebie mentalnie. Cały czas mamy kontakt ze sobą. Zależało mi na tym, byśmy razem zrobili numer.

MM: Natomiast jeden utwór trochę tutaj odstaje aranżacyjnie, a mianowicie „Łap tę chwilę”. Nie licząc partii trąbek i tych krótkich wstawek gitary, brzmi on dość… weselnie.

RK: (śmiech) Świadomie zrobiliśmy ten numer w taki sposób, bo zależało nam na tym, żeby to było jak najprostsze. Ale może coś w tym jest, bo dostaliśmy za niego po głowie w recenzjach i pod klipem (śmiech). Mnie na przykład ten numer się bardzo podoba. Poza tym świetnie płynie na koncertach.

MM: Ile nagrywaliście ten album, bo z tego co wiem – powstał on w kilku studiach?

RK: Chłopaki weszli do studia w maju. Ja miałem nagrać wokale w czerwcu i skończyć je powinienem do końca miesiąca, by w lipcu Eprom (Michał „Eprom” Baj”, producent - przyp. MM) dostał materiał do miksów i byśmy mogli wydać album we wrześniu. Wymyśliłem sobie jednak, że będę tę płytę nagrywał u siebie w Wodzisławiu Śląskim. Miałem taki deal ze studiem, że jednego dnia miałem coś napisane, a drugiego jechałem, by to zarejestrować. To mnie troszeczkę rozleniwiło i przesunęło całość w czasie. Do tego graliśmy koncerty, z których przyjeżdżałem po weekendzie bez głosu, który leczyłem do środy, czyli miałem tylko jeden dzień w tygodniu – czwartek – kiedy mogłem nagrywać. Zaczęliśmy zatem w maju, a ostatnie wokale nagrałem w listopadzie ubiegłego roku.

MM: Chciałem Cię zapytać o utwór „Jachty”, w którym Junior Stress nawija: „Dobrze byłoby mieć furki trzy, takie jak ci z MTV”. Abstrahując od tego, czym obecnie jest MTV, czy to wyraz jakiejś tęsknoty?

RK: Jak najbardziej. Pamiętaj, że my wiemy, czym było MTV oraz to, czym ono było jeszcze 20 lat temu. Podejrzewam, że nie miał na myśli raperów z Youtube (śmiech).

MM: A kim jest Jose Maria Casablanca?

RK: Nasz były akustyk miał ksywę Pejo. I kiedyś na rozgrzewkę na próbie nawinąłem: Jose Maria Casablanca Pejo. Długo ten wers leżał i czekał. I teraz na płytę napisałem do niego historię. Poza tym każdy z nas ma takiego ziomka, który był królem życia i tak się w tym zanurzył, że popłynął, zapomniał o innych ziomkach i został sam. Numer ma klimat latino, bo stwierdziliśmy, że skoro taki tytuł, to pociągniemy ten numer takim gatunku. Bawimy się stylami, choć punktem wyjścia jest reggae i myślę, że słychać to na całym „Sambalu”.

MM: Lena Romul zaśpiewała i zaaranżowała chórki na tej płycie. Nie chcieliście, by zagrała też na saksofonie?

RK: Nie, bo mamy już w zespole wystarczająco dużo trąb (śmiech). Leny i tak na tej płycie jest sporo, co mnie bardzo cieszy, bo ten mój ciemny wokal bardzo rozjaśniła. Daliśmy jej wolną rękę i zrobiła te chórki fantastycznie.

MM: Wznowiliście „jednosłowo”, czyli wasz debiut z 2006 roku. Czemu? Skończył się nakład?

RK: Tak, a dodatkowo zrobiliśmy nowy master i wydaliśmy ją na winylu. Poza tym nie podobało nam się, jak pierwotnie ten album brzmiał. Nagrywaliśmy to w Czechach u czeskiego realizatora, więc ten sound był wtedy kwadratowy. Mieliśmy zajawę, wygraliśmy festiwal w Ostródzie, pojechaliśmy do Czech, by nagrać singla, a zostaliśmy dłużej i zarejestrowaliśmy całą płytę. Robiliśmy te numery w studiu, a czas mijał. Dzisiaj sytuacja nie do pomyślenia.

MM: Co dalej? Gracie razem od ponad 15 lat.

RK: Drugie piętnaście lat (śmiech). Nie widzę innej opcji.

MM: Pytam, ponieważ zastanawiam się, jak to teraz jest zespołowi reggae utrzymać się na polskiej scenie?

RK: My jakoś sobie radzimy, ale tak naprawdę nie ma już młodej sceny reggae. Zostało kilka składów z dawnych lat, ale nie ma tej młodej siły. To jest bardzo przykre, bo gdy my startowaliśmy, to konkurencja była spora. Cały czas goniliśmy, a teraz nie czujemy tego oddechu młodej generacji. Teraz trudniej też wzbogacić grono słuchaczy o młodsze pokolenie, chociaż pod tym względem przykładem jest Kamil Bednarek. Pamiętam, jak on startował i jak te młode kilkunastoletnie dziewczyny piszczały na jego koncertach (śmiech). Wszyscy się z tego wówczas śmiali. Niedawno byłem na dziesięcioleciu Kamila w „Stodole” i te trzynastolatki mają teraz po dwadzieścia trzy lata. One były przy nim na początku i są z nim teraz. A jak ma taki kilkunastoletni słuchacz wystartować z artystą czterdziestoletnim? To jest problem nie do przeskoczenia. My mamy słuchaczy trzydziestoletnich bo to są ludzie, którzy nas pamiętają od początku, a młodych słuchaczy prawie nie ma.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load