Wywiady

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Rozmowa z: Stanisław Soyka

MM: „Muzyka i słowa” – tytuł już sam w sobie nasuwa sugestię, że to dzieło w pełni autorskie. To cieszy, zwłaszcza po płytach z tekstami Miłosza, Leśmiana czy Osieckiej. I słuchając tej płyty, idąc od początku, czyli od piosenki „Przyszedł czas na zmiany”, mam wrażenie, że Pan o tych zmianach śpiewa bardzo lekko. Przez to gwizdanie oraz gitarę kojarzy mi się z reggae.

SS: I słusznie się kojarzy. To jest stworzone według takiej niepisanej zasady, że jak się mówi rzeczy poważne, to nie trzeba ich oprawiać w jakiś niezwykle poważny, czy nawet żałobny ton. Wręcz przeciwnie – należy spróbować podać to może nie lekko, ale pogodnie.

MM: W tym tekście pojawia się wers: Damy radę Tato. Zastanawiam się, czy nie lepszy wydźwięk miałyby te słowa, gdyby śpiewali je Pana synowie Kuba i Antek, którzy grają z Panem?

SS: A to jest słuszna uwaga. To jest super pomysł. Dziękuję. Możemy to naprawić na koncertach.

MM: Przyszedł czas na zmiany/Dzieci poszły z domu/O mojej tęsknocie/Nie mówię nikomu to z jednej strony pogodzenie, a z drugiej - Pan chyba nie musi się z tym specjalnie godzić, bo synowie z grają z Panem?

SS: Trzeba na to spojrzeć z różnych perspektyw. Mamy ze sobą kontakt na bieżąco i jesteśmy w dobrych stosunkach ze sobą. Kuba i Antek są cudnymi muzykami. Antek dodatkowo od 2004 roku opiekował się u nas dźwiękiem, bo jest dyplomowanym inżynierem dźwięku. Natomiast Kuba gra na bębnach i śpiewa tak, jak nikt inny nie byłby w stanie. On zna cały mój repertuar od a do z i czuje się w nim organicznie. To jest niezwykle cenne. Ale nie możemy być dla siebie wzajemnie zakładnikami. Ja muszę być w każdej chwili gotowy na to, że on pójdzie swoją drogą – tak jak Antoni. Nasze drogi się rozchodzą. Antek nagrał płytę. Okazało się, że jest kompozytorem. Bardzo mnie to cieszy, bo to jest muzyka kulturalna. Na „Muzykę i słowa” nagrał piękne keyboardy. Kuba na razie ze mną zostaje, chociaż nie gwarantuje, że nie założę nigdy ensemblu ‘bezsojkowego’.

MM: Z jednej strony „Ławeczka-bajeczka”, czyli ten naturalny teatr, który lubi Pan sobie poobserwować, z drugiej „Lubię wracać do Warszawy”, a z trzeciej – „W Piotrowym mateczniku”, to szczególne opowieści o miejscach.

SS: To są opowieści o moich małych ojczyznach. Począwszy od Górnego Śląska, gdzie się wychowałem. Stamtąd ruszyłem do Warszawy zdobywać świat. Kończyłem szkołę i pomału się przemieszczałem w tę stronę. I pokochałem to miasto. Prawdę powiedziawszy po 40 latach życia powoli przesuwam się na parter, ponieważ chcę być bliżej przyrody. W międzyczasie, kiedy rozstałem się z moją pierwszą żoną, moi synowie zamieszkali na Warmii w domu mojego przyjaciela. W nim dorastali syn Piotra i moi synowie. My też dojrzeliśmy. I o tym jest „W Piotrowym Mateczniku”. To najbardziej osobista piosenka na tej płycie.

MM: A na kolejnym biegunie jest utwór „Nie ma ich”, gdzie padają słowa: Tam gdzie była synagoga/Dzisiaj jest wieżowiec/Tam gdzie był żydowski bazar/Dziś jest blokowisko. Nie brakuje Panu tamtego obrazu Warszawy?

SS: Ja tamtej Warszawy nie widziałem, ale oczywiście, brakuje. Zobaczyłem kiedyś film „Warszawa 1935” i zrobił on na mnie piorunujące wrażenie. Mocno to odcierpiałem, bo poczułem jak to mogło wyglądać. Ale trzeba pamiętać, że wówczas Warszawa była miastem dwojakim. Było dolne miasto i górne. W tym dolnym nikt nie chciał żyć. Tam się dopiero coś rodziło po latach niepodległości. Dla mnie jest to traumatyczne doświadczenie, które nie jest moje. My jesteśmy pokoleniem, którego nie dotknęła wojna. Tomek Jaśkiewicz, który urodził się w 1943 roku opowiadał, jak będąc małym chłopcem wspinał się z kolegami nielegalnie na jedyną wieżę na Placu Zbawiciela i widzieli całe północne miasto zrównane z ziemią. Ale ja śpiewam przede wszystkim o Warszawie dzisiejszej. Jestem pełen podziwu i miłości wobec tej, która jest teraz. To jest metropolis. Więc albo metropolis albo głucha cisza. Natomiast jeśli chodzi o Żydów, to bardzo mnie to męczy i jest to jedna najwcześniej napisanych piosenek na tę płytę, bo nie rozumiem, jak można było dwadzieścia kilka lat po wojnie wygonić Żydów, czyli to, co stało się w marcu 1968 roku. A w domach wciąż się tli antysemityzm. To nie są wrogie żarty, ale przede wszystkim niechlujne. To jest coś, co musimy przepracować.

MM: Chciałem jeszcze zapytać o utwór „Mamulu, Tatulu” – na płycie koncertowej, zapowiadając go, mówi Pan, żeby marzyć, ale by tych marzeń nie fetyszyzować. Co Pan miał na myśli?  

SS: Miałem na myśli to, żenie odradzam marzeń, bo są źródłem inspiracji i motorem działań. Chodzi o to, żeby, gdy marzenia się nie spełniają, nie dopuszczać do rozpaczy. Bo rozpacz jest demonem.

MM: Te piosenki wyszły od gitary. Tych klawiszy nie jest tutaj zbyt dużo i są one nienachalne.

SS: Jest nienachalnie, bo gra kto inny. Jak gram tylko na pianinie w ostatnim utworze „Wielka rzeka”. To akurat jest utwór kojarzący się z pewnym kryzysem, że wylądowałem na OIOM-ie.  Ale zależało mi przede wszystkim na tym, żeby to były proste piosenki, które ludzie mogliby sobie śpiewać razem. I cały czas o tym myślę, że zastanawiam się kto jest nadawcą, a kto odbiorcą. Brakuje mi takich rzeczy. Poza tym na gitarze ja ledwo gram, więc siłą rzeczy te utwory musiały być proste (śmiech).

MM: Z tego, co Pan mówi, wyłania się konkluzja, że to jest płyta refleksyjno-biesiadna.

SS: No daj Boże.Jeśli tak Pan to odczytuje, to mogę tylko czuć satysfakcję.

MM: Zastanawiam się też, czy trudne było dla Pana to przejście po płytach z tekstami wielkich poetów do płyty ze swoimi tekstami?

SS: Nie, to nie było trudne. Jak ze wszystkim – trzeba się było za to po prostu zabrać. A w takich przypadkach najczęściej się o tym najpierw myśli, czegoś się obawia, niepokoi. I to też nie jest na nic, bo lepiej najpierw pomyśleć, niż zrobić to na końcu. Zacząłem robić tę płytę latem 2017 roku, ale pierwsze zapiski robiłem już trzy lata wcześniej.

MM: Czemu ta płyta dodatkowa – z zapisem koncertu z okazji 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego – jest taki krótka?

SS: Ten koncert dłuższy. Postanowiliśmy wydać na razie tylko te kilka utworów.

MM: Tytułem puenty: o czym marzy dzisiaj Stanisław Soyka?

SS: Żeby się zdyscyplinować. Wiem, że mogę i zdążyłbym naprawić to, co nabroiłem z moim organizmem przy pomocy niesportowego trybu życia. Wierzę, że człowiek może się naprawiać. W imię tej wiary marzę, by zrzucić wreszcie 25 kilogramów raz na zawsze.

MM: Co dalej?

SS: Koncerty. Za dwa lata obchodzimy dwudziestolecie działalności w tym składzie. Kapela jest świetna i trzyma nas w jędrności. To jest wielka satysfakcja. Gram też swoje recitale, chociaż już rzadziej, bo to jest bardzo energetyczne obciążenie, ale na szczęście jeszcze mogę. Ja lubię się trudzić. Trudno mi sobie wyobrazić nic nierobienie. I choć były momenty, że mi się nie chciało, to dziś mi się chce.  

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load