Wywiady

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Rozmowa z: Stanisław Soyka

MM: „Muzyka i słowa” – tytuł już sam w sobie nasuwa sugestię, że to dzieło w pełni autorskie. To cieszy, zwłaszcza po płytach z tekstami Miłosza, Leśmiana czy Osieckiej. I słuchając tej płyty, idąc od początku, czyli od piosenki „Przyszedł czas na zmiany”, mam wrażenie, że Pan o tych zmianach śpiewa bardzo lekko. Przez to gwizdanie oraz gitarę kojarzy mi się z reggae.

SS: I słusznie się kojarzy. To jest stworzone według takiej niepisanej zasady, że jak się mówi rzeczy poważne, to nie trzeba ich oprawiać w jakiś niezwykle poważny, czy nawet żałobny ton. Wręcz przeciwnie – należy spróbować podać to może nie lekko, ale pogodnie.

MM: W tym tekście pojawia się wers: Damy radę Tato. Zastanawiam się, czy nie lepszy wydźwięk miałyby te słowa, gdyby śpiewali je Pana synowie Kuba i Antek, którzy grają z Panem?

SS: A to jest słuszna uwaga. To jest super pomysł. Dziękuję. Możemy to naprawić na koncertach.

MM: Przyszedł czas na zmiany/Dzieci poszły z domu/O mojej tęsknocie/Nie mówię nikomu to z jednej strony pogodzenie, a z drugiej - Pan chyba nie musi się z tym specjalnie godzić, bo synowie z grają z Panem?

SS: Trzeba na to spojrzeć z różnych perspektyw. Mamy ze sobą kontakt na bieżąco i jesteśmy w dobrych stosunkach ze sobą. Kuba i Antek są cudnymi muzykami. Antek dodatkowo od 2004 roku opiekował się u nas dźwiękiem, bo jest dyplomowanym inżynierem dźwięku. Natomiast Kuba gra na bębnach i śpiewa tak, jak nikt inny nie byłby w stanie. On zna cały mój repertuar od a do z i czuje się w nim organicznie. To jest niezwykle cenne. Ale nie możemy być dla siebie wzajemnie zakładnikami. Ja muszę być w każdej chwili gotowy na to, że on pójdzie swoją drogą – tak jak Antoni. Nasze drogi się rozchodzą. Antek nagrał płytę. Okazało się, że jest kompozytorem. Bardzo mnie to cieszy, bo to jest muzyka kulturalna. Na „Muzykę i słowa” nagrał piękne keyboardy. Kuba na razie ze mną zostaje, chociaż nie gwarantuje, że nie założę nigdy ensemblu ‘bezsojkowego’.

MM: Z jednej strony „Ławeczka-bajeczka”, czyli ten naturalny teatr, który lubi Pan sobie poobserwować, z drugiej „Lubię wracać do Warszawy”, a z trzeciej – „W Piotrowym mateczniku”, to szczególne opowieści o miejscach.

SS: To są opowieści o moich małych ojczyznach. Począwszy od Górnego Śląska, gdzie się wychowałem. Stamtąd ruszyłem do Warszawy zdobywać świat. Kończyłem szkołę i pomału się przemieszczałem w tę stronę. I pokochałem to miasto. Prawdę powiedziawszy po 40 latach życia powoli przesuwam się na parter, ponieważ chcę być bliżej przyrody. W międzyczasie, kiedy rozstałem się z moją pierwszą żoną, moi synowie zamieszkali na Warmii w domu mojego przyjaciela. W nim dorastali syn Piotra i moi synowie. My też dojrzeliśmy. I o tym jest „W Piotrowym Mateczniku”. To najbardziej osobista piosenka na tej płycie.

MM: A na kolejnym biegunie jest utwór „Nie ma ich”, gdzie padają słowa: Tam gdzie była synagoga/Dzisiaj jest wieżowiec/Tam gdzie był żydowski bazar/Dziś jest blokowisko. Nie brakuje Panu tamtego obrazu Warszawy?

SS: Ja tamtej Warszawy nie widziałem, ale oczywiście, brakuje. Zobaczyłem kiedyś film „Warszawa 1935” i zrobił on na mnie piorunujące wrażenie. Mocno to odcierpiałem, bo poczułem jak to mogło wyglądać. Ale trzeba pamiętać, że wówczas Warszawa była miastem dwojakim. Było dolne miasto i górne. W tym dolnym nikt nie chciał żyć. Tam się dopiero coś rodziło po latach niepodległości. Dla mnie jest to traumatyczne doświadczenie, które nie jest moje. My jesteśmy pokoleniem, którego nie dotknęła wojna. Tomek Jaśkiewicz, który urodził się w 1943 roku opowiadał, jak będąc małym chłopcem wspinał się z kolegami nielegalnie na jedyną wieżę na Placu Zbawiciela i widzieli całe północne miasto zrównane z ziemią. Ale ja śpiewam przede wszystkim o Warszawie dzisiejszej. Jestem pełen podziwu i miłości wobec tej, która jest teraz. To jest metropolis. Więc albo metropolis albo głucha cisza. Natomiast jeśli chodzi o Żydów, to bardzo mnie to męczy i jest to jedna najwcześniej napisanych piosenek na tę płytę, bo nie rozumiem, jak można było dwadzieścia kilka lat po wojnie wygonić Żydów, czyli to, co stało się w marcu 1968 roku. A w domach wciąż się tli antysemityzm. To nie są wrogie żarty, ale przede wszystkim niechlujne. To jest coś, co musimy przepracować.

MM: Chciałem jeszcze zapytać o utwór „Mamulu, Tatulu” – na płycie koncertowej, zapowiadając go, mówi Pan, żeby marzyć, ale by tych marzeń nie fetyszyzować. Co Pan miał na myśli?  

SS: Miałem na myśli to, żenie odradzam marzeń, bo są źródłem inspiracji i motorem działań. Chodzi o to, żeby, gdy marzenia się nie spełniają, nie dopuszczać do rozpaczy. Bo rozpacz jest demonem.

MM: Te piosenki wyszły od gitary. Tych klawiszy nie jest tutaj zbyt dużo i są one nienachalne.

SS: Jest nienachalnie, bo gra kto inny. Jak gram tylko na pianinie w ostatnim utworze „Wielka rzeka”. To akurat jest utwór kojarzący się z pewnym kryzysem, że wylądowałem na OIOM-ie.  Ale zależało mi przede wszystkim na tym, żeby to były proste piosenki, które ludzie mogliby sobie śpiewać razem. I cały czas o tym myślę, że zastanawiam się kto jest nadawcą, a kto odbiorcą. Brakuje mi takich rzeczy. Poza tym na gitarze ja ledwo gram, więc siłą rzeczy te utwory musiały być proste (śmiech).

MM: Z tego, co Pan mówi, wyłania się konkluzja, że to jest płyta refleksyjno-biesiadna.

SS: No daj Boże.Jeśli tak Pan to odczytuje, to mogę tylko czuć satysfakcję.

MM: Zastanawiam się też, czy trudne było dla Pana to przejście po płytach z tekstami wielkich poetów do płyty ze swoimi tekstami?

SS: Nie, to nie było trudne. Jak ze wszystkim – trzeba się było za to po prostu zabrać. A w takich przypadkach najczęściej się o tym najpierw myśli, czegoś się obawia, niepokoi. I to też nie jest na nic, bo lepiej najpierw pomyśleć, niż zrobić to na końcu. Zacząłem robić tę płytę latem 2017 roku, ale pierwsze zapiski robiłem już trzy lata wcześniej.

MM: Czemu ta płyta dodatkowa – z zapisem koncertu z okazji 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego – jest taki krótka?

SS: Ten koncert dłuższy. Postanowiliśmy wydać na razie tylko te kilka utworów.

MM: Tytułem puenty: o czym marzy dzisiaj Stanisław Soyka?

SS: Żeby się zdyscyplinować. Wiem, że mogę i zdążyłbym naprawić to, co nabroiłem z moim organizmem przy pomocy niesportowego trybu życia. Wierzę, że człowiek może się naprawiać. W imię tej wiary marzę, by zrzucić wreszcie 25 kilogramów raz na zawsze.

MM: Co dalej?

SS: Koncerty. Za dwa lata obchodzimy dwudziestolecie działalności w tym składzie. Kapela jest świetna i trzyma nas w jędrności. To jest wielka satysfakcja. Gram też swoje recitale, chociaż już rzadziej, bo to jest bardzo energetyczne obciążenie, ale na szczęście jeszcze mogę. Ja lubię się trudzić. Trudno mi sobie wyobrazić nic nierobienie. I choć były momenty, że mi się nie chciało, to dziś mi się chce.  

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load