Wywiady

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Rozmowa z: List Otwarty

MM: Kiedy rozmawialiśmy przy okazji płyty „Bałagan”, zdradziliście mi, że nowa płyta będzie nosiła tytuł „Hologramy” oraz będzie bardziej przemyślana. I rzeczywiście taka jest, natomiast stylistycznie mocno skręciliście w stronę rocka progresywnego. Skąd taka wolta?

BM: Nie mieliśmy odgórnego planu, że będzie to brzmiało tak, a nie inaczej. Myślę, że podczas tworzenia tego materiału dopadły nas takie impulsy. Okazało się, że takie nuty progowe, czy nawet elementy muzyki eksperymentalnej były najsilniejsze.

AW: To wyszło samoistnie. Wymyślaliśmy rzeczy na bieżąco.

MM: Nie jest to też tak gęsta płyta, jak poprzednia. Ma więcej oddechu, ale też brzmi bardzo równomiernie, zwłaszcza w warstwie wokalnej. Ani razu nie zmieniłeś tempa.

BM: Nie zastanawiałem się nad tym. Jak teraz o tym myślę, to wychodziłem od tego, co dany utwór zawierał. Czułem każdy kawałek muzycznie i wiedziałem, co chcę opowiedzieć. Tak mi to najbardziej pasowało. Nie korzystałem z żadnego „szablonu”. Kierowałem się wyłącznie intuicją.

BP: Bywało też tak, że jakiś kawałek był już prawie skończony, a my stwierdzaliśmy, że na przykład jest w nim za dużo elektroniki i zaczęliśmy go zmieniać. To mogło trwać w nieskończoność.  

MM: Chyba najlepszym tego przykładem jest utwór zamykający płytę, czyli „L’appel du vide”, który zdaje się mógłby trwać jeszcze dłużej, niż te 12 minut.

BM: Moimzałożeniem przy tym kawałku była chęć zakończenia płyty jakimś potężnym motywem. Chciałem doprowadzić ten utwór do końca w taki sposób, żeby wszystko wynikało samo z siebie. Motywów jest w nim sporo, natomiast zależało mi, żeby była to muzyczna opowieść, która zmieniałaby swoją atmosferę aż po apokaliptyczny finał. 

AW: U nas jest tak, że jak robimy jakiś epickie zakończenia, to pada hasło: „robimy Sigur Ros” (śmiech).

MM: A czemu instrumentów dętych jest na tej płycie tak mało? One idealnie przecież pasują do tej warstwy muzycznej.

BM: Nie było miejsca na dęciaki w innych utworach (śmiech). Nie widzieliśmy też potrzeby wrzucania ich wszędzie na siłę, chociaż zdajemy sobie sprawę, że stanowią one wartość dodaną. Większość utworów jest jednak zabarwiona elektronicznie.


MM: Skąd pomysł na udział Asi Fostiak i Alicji Kruk?

BM: Alicja jest naszą koleżanką ze sceny szczecińskiej, z grupy Oho!Koko. Długo szukaliśmy głosu do utworu „Anteny”. Natomiast w przypadku utworu „Pluton” były większe zawirowania z wokalem. Mieliśmy już wszystko załatwione z jedną wokalistką, która po 3 miesiącach stwierdziła dzień przed nagraniem, że jednak utwór jej się nie podoba. Na szczęście do premiery płyty mieliśmy sporo czasu. Asię znalazłem zupełnie przypadkiem, czytając recenzję płyty grupy Fickle Vibe, która była na tyle zachęcająca, że postanowiłem jej posłuchać. Spodobał mi się jej głos. Mimo że śpiewa głównie po angielsku, zgodziła się zaśpiewać. Wyszło świetnie, a jednocześnie niepokojąco.

MM: Ponawiam pytanie o brak książeczki z tekstami, zwłaszcza, że ta płyta się o to wręcz prosi.

BM: I ponownie jest to kwestia budżetu. Mastering Jacka Gawłowskiego sporo pochłonął (śmiech). Ale zamieściliśmy informacje na okładce, gdzie w Internecie można znaleźć teksty do płyty. Bardzo chętnie byśmy zrobili tę książeczkę, bo mieliśmy już cały projekt. Wszystko było ok, do momentu, kiedy zadzwoniliśmy do tłoczni i spytaliśmy o ceny (śmiech).

MM: Co Cię naszło, żeby cytować stronę „Odmęty Absurdu”?

BM: Zobaczyłem grafikę na stronie „Odmęty Absurdu” ze słowami: „Chcę uprawiać z Tobą sens” pół roku po tym, jak sam je napisałem. Teraz to wygląda, jakby to ja je przywłaszczył... Byłem wściekły, bo uważałem, że napisałem fajną linijkę. Mało tego – to pierwsze słowa, jakie napisałem z myślą o nowej płycie.

MM: A swoją drogą – czemu „L’appel du vide” jest tytułem w języku francuskim?

BM: Ponieważ to pojęcie nie występuje w języku polskim. Znalazłem kiedyś artykuł o tym zjawisku psychologicznym i nie ma ono polskiego odpowiednika. Nikt nie mówi przecież „zawołanie pustki”. Miałem ten zwrot w pamięci i chciałem w oparciu o niego napisać utwór.

MM: Co dalej?

AW: Chcielibyśmy się rzucić w wir koncertowy. Pokazać z tym materiałem i udowodnić, że nie jesteśmy tylko wirtualnym tworem.

BM: Zarządziłem też przerwę od komponowania, bo ostatnie lata były bardzo twórcze.

MM: Dziękuję za wywiad. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

Monika Borzym

2018-11-26

"Radiohedonistycznie. Live At Wytwórnia" to nowa koncertowa propozycja Moniki Borzym. Na płycie znalazły się głównie nowe interpretacje kompozycji grupy Radiohead. Z okazji premiery płyty wokalistka odpowiedziała na serię naszych pytań.

Czytaj więcej...

Jungle

2018-11-09

Imienny debiut album brytyjczyków z Jungle okazał się niemałym przebojem, który pozwolił grupie na koncerty w wielu miejscach. Po czterech latach grupa wypuściła nowy album, na którym piętno odcisnęły doświadczenia członków zespołu w związku z ich intensywnym trybem życia. O zawartości „For Ever” i nadchodzącym koncercie w warszawskiej „Progresji” opowiedział mi Tom McFarland.

Czytaj więcej...

Farben Lehre

2018-10-31

Grupa Farben Lehre wydała pierwszy od 6 lat album z całkowicie premierowym autorskim materiałem zatytułowany "Stacja Wolność". Wokalista i autor tekstów Wojtek Wojda spotkał się z nami i opowiedział między innymi o kulisach powstawania tej płyty oraz roli muzyków we współczesnej Polsce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load