Wywiady

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Rozmowa z: Anna Ołdak/Igor Spolski

MM: Co się stało, że płyta „Różowy/Niebieski” wyszła dopiero teraz i że jest taka, jaka jest?

AO: Myślę, że sporo się wydarzyło. Po pierwsze, zespół MoMo przyjął formę projektu solowego, chociaż nadal towarzyszy mi zespół. Pojawiły się nowe osoby w zespole. Po drugie – tej płyty nie robiłam już z moim dotychczasowym partnerem, z którym się rozstaliśmy. Poszliśmy w dwie różne strony. 2 lata temu zdecydowaliśmy się działać z Igorem Spolskim.

IS: Pod koniec grudnia 2016 roku zaczęliśmy się spotykać i robić te piosenki. Znamy się od ponad 10 lat, nieraz robiliśmy wspólne imprezy urodzinowe. A te dwa lata temu oboje przechodziliśmy różne zawirowania w życiu prywatnym. Zaczęliśmy się żalić sobie nawzajem, spisywać i opisywać uczucia, które w związku z tym nam towarzyszyły. Mając takie ‘paliwo’, bardzo dobrze nam się pisało, więc te numery powstały bardzo szybko. Dla mnie była to dodatkowa ‘podpałka’, bo nigdy takich tekstów, ani piosenek nie tworzyłem.

MM: No dobrze, ale całość jednak zrealizował Tomasz Waldowski.

AO: Tak, Tomasz zaaranżował wszystkie instrumenty na płycie i jeszcze na nich zagrał.Jest także autorem trzech kawałków: „Zajmij sie mną”, „Zróbmy sobie przerwę” i Mieliśmy serca”

IS: Ja napisałem pozostałe numery i teksty, przygotowałem szkice z formami i melodiami, a resztę zrobił Tomasz. Śmieje się, że to płyta zrobiona przez telefon (śmiech).

AO: Tomasz był przez nas pilotowany, bo ma ogromną wyobraźnię muzyczną i czasem trzeba go było hamować. Myślę, że w pewnym momencie miał mnie dosyć (śmiech). A Igor był mediatorem w tej sytuacji.

IS: Potem zaczęliśmy już działać we trójkę, decydować nad którymi numerami pracujemy dalej, a które nie pasują.

MM: „Zajmij się mną” ma smutny tekst, ale teledysk do tego utworu jest pogodny z radosnymi parami. Jak to się ma do siebie?

AO: Po tej płycie piszą do mnie głównie chłopcy. I zwracają uwagę, że to nie jest tekst o użalającej się kobiecie, tylko o takiej która chciałaby, żeby ten ktoś się nią zaopiekował, ale jeśli tego nie zrobi, to też jest w porządku. Bardzo często ludzie nie chcą mówić sobie prostych rzeczy, bo się wstydzą. I to się zdarza we wszystkich relacjach wiekowych.

MM: Mam wrażenie, że kolory różowy i niebieski są tu pewnymi symbolami, bo tę płytę mogą odnieść do siebie zarówno kobiety, jak i mężczyźni, pomijając już to, że okładka płyty i książeczka są czarno-białe.

AO: Wszystko jest na przekór na tej płycie. Jest tu też taka gra słów, w której Igor się lubuje. Mnie to zainspirowało, żeby zaprojektować tę płytę w taki sposób.

IS: Pierwsza piosenka, nad którą zaczęliśmy pracować, to utwór tytułowy. Opowiada ona o akceptowaniu swoich słabych stron. Jest tu jednak sporo metafor. Bo gdy Pablopavo śpiewa w tym utworze: Czy chcesz mnie z wąsami, krętacza, pijaka, palacza, to nie znaczy, że on taki jest. Sugerujemy tym samym, że z jednej strony jest to płyta o życiu, a z drugiej – by nie odbierać jej zbyt dosłownie.

MM: A te słowa rzeczywiście Ty napisałeś? Bo brzmią jakby napisał je właśnie Paweł.

IS: Pisałem je z myślą o dwóch kolegach, w tym właśnie o Pawle. I to się samo w sumie wyjaśniło, że do Pawła ona pasują idealnie.

AO: Poza tym „Rożowy/Niebieski” jest taki, bo następna powstała piosenka „Spiesz się”

MM: I w niej trochę definiujesz, kiedy rzeczywiście jest różowo, a kiedy niebiesko. Jednocześnie ma w sobie sporo energii. Podobnie jest z utworem „Pistolet”.

AO: To jest bardzo smutny kawałek. Pamiętam, że Igor pytał mnie, czy rzeczywiście chcę to zaśpiewać (śmiech).

IS: W tych dwóch kawałkach chodziło o pewne przełamanie konwencji, bo pozostałe utwory są raczej spokojne muzycznie.


MM: Z kolei „Dz/Ch” to chyba największy wyraz nadziei na tej płycie.

AO: Jeśli chodzi o zwrotki, to możesz mieć rację, bo rzeczywiście dziewczyny chcą takiego faceta. Natomiast jest tu też refren, który mówi, że jednak wybierają morderców i kłamców. Rozmawialiśmy o tym z Igorem i bywa tak, że odrzucamy tych, którzy chcą być dla nas dobrzy, a wybieramy tych najgorszych. To jest utwór o toksycznych związkach.

MM: A skąd wziął się „Plac Zbawiciela”, do którego tekst napisała Marika?

AO: Jechałam akurat przez Plac Zbawiciela, zadzwoniłam do Mariki i poprosiłam ją o teksto tym, że chodzę na ten Plac Zbawiciela i że jest mi źle z tego powodu, bo nic z tego nie wynika. Pół godziny później wysłała mi sms-em cały tekst bez refrenu. To jest numer o zejściu na kacu. Wszystko wydaje się fajne i wesołe z zewnątrz, a w środku czujesz dół i samotność. Myślę, że mnóstwo ludzi, które przebywają na Placu Zbawiciela, zwłaszcza do późnych godzin nocnych, tak właśnie się czuje.

IS: Ja dopisałem refren do tego utworu, a wcześniej rozmawiałem z Jackiem Szabrańskim o chodzeniu do klubów i ponownym wrzucaniem się do tej swoistej maszyny losującej. Nie wiadomo, co cię spotka. A Ania była częścią tej scenografii na Placu Zbawiciela (śmiech).

MM: Podobno remiks Agima do tego kawałka był pierwszy. Jego wersja wydaje mi się dużo bardziej zachowawcza.

IS: On bardzo pasuje do Agima. Jego bity są dość złożone, mało w nich melodii, a sporo groove’u.

AO: Agim był dobrym duchem tego projektu. Bardzo nam kibicował, sporo doradzał. Początkowo nawet chciałam, żeby produkował tę płytę. Stwierdził jednak, że on by takiej romantycznej płyty nie zrobił (śmiech).

MM: Czy ta płyta jest zamknięciem jakiegoś okresu?

AO: Wydaje mi się, że są rzeczy, z którymi człowiek nigdy się nie pogodzi.Nie mówię tylko o rozstaniach z partnerami, ale z uznaniem pewnych sytuacji za takie, które po prostu są i których nie możesz zmienić. Ta płyta jest pogodzeniem się z rzeczami nieodwracalnymi.

MM: Będą koncerty?

AO: Był już koncert w „Spatifie” i myślę, że był udany. Tak wywnioskowałam po reakcjach ludzi, którzy na niego przyszli. Gram z Tomkiem Waldowskim na gitarze, ze Staszkiem Wróblem na basie i Wiktorią Królikowską na bębnach…. Sytuacja ze składem się rozwija cały czas.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

Stanisław Soyka

2019-02-25

Stanisław Soyka po latach nagrał wreszcie w pełni autorską płytę. „Muzyka i słowa” to album refleksyjny, osobisty, ale i zachęcający do wspólnej celebracji muzyki. Na dwóch krążkach znajdziemy materiał premierowy oraz zapis fragmentu koncertu z tym materiałem, jaki artysta zagrał z okazji z 60-lecia Telewizyjnego Kuriera Warszawskiego. Zaś w poniższej rozmowie Stanisław Soyka opowiedział nam o procesie powstawania płyty „Muzyka i słowa” i o zawartych na niej przemyśleniach. Zwierzył nam się także m.in. z tego, o czym dziś marzy.

Czytaj więcej...

Tabu

2019-02-25

Formacja Tabu istnieje już od ponad 15 lat. Słoneczne reggae, które zawsze było domeną zespołu powoli ustępuje wielogatunkowości, czego najlepszym przykładem jest najnowsza płyta grupy, zatytułowana „Sambal”. O jej kulisach, zawartości, a także sytuacji na polskiej scenie reggae opowiedział mi wokalista zespołu, Rafał Karwot.

Czytaj więcej...

Misia Furtak

2019-02-13

Pod koniec stycznia ukazała się pierwsza pełnowymiarowa solowa płyta Misii Furtak. Wokalistka i kompozytorka, znana z działalności w grupie très.b, czy w kooperacji z Piotrem Kalińskim pod szyldem Ffrancis, przygotowała intymną, przestrzenną i wrażliwą płytę „Co przyjdzie?”, która wciąga słuchacza w niezwykły świat dźwięków niepokojących, głębokich, ale jednocześnie niezwykle ujmujących. O szczegółach tego wydawnictwa Misia opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Balthazar

2019-02-11

Belgijska grupa Balthazar powróciła po trzyletniej przerwie z nowym albumem zatytułowanym "Fever". Podczas niedawnej wizyty promocyjnej w Warszawie dwaj liderzy zespołu czyli Maarten Devoldere i Jinte Deprez udzieli nam wywiadu, ktory możecie przeczytać poniżej. A już 1 marca zespół pojawi się na jedynym koncercie w naszym kraju, który odbędzie się w warszawskim klubie Proxima.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-02-05

Ukazał się piąty album brytyjskiej grupy White Lies zatytułowany "Five". Z tej okazji wywiadu udzielił nam basista, współkompozytor i autor tekstów Charles Cave. A już 5 i 6 marca grupa przyjedzie na koncerty do Warszawy oraz Poznania.

Czytaj więcej...

Ptakova

2019-02-04

Rezydująca w Katowicach Ptakova nadal pracuje nad debiutanckim albumem, którego zapowiedzią są single: "Ratunku", "Czar" i "Wiatr". Spotkaliśmy się z Artystką, która opowiedziała nam między innymi o artystycznych metamorfozach, pracy nad nowym albumem i powstawaniu teledysków.

Czytaj więcej...

Novika

2019-01-21

Na nową płytę Noviki zatytułowaną "Bez Cukru" czekaliśmy ponad pięć lat. Album od 3 dni jest już w sprzedaży. Z tej okazji porozmawialiśmy z Artystką między innymi o nowym wydawnictwie, jej współpracy z córką Niną, polskich tekstach oraz supergrupie Futro.

Czytaj więcej...

Cloud Nothings

2019-01-18

9 lutego w warszawskim klubie Pogłos odbędzie się jedyny polski koncert amerykańskiej grupy Cloud Nothings. Z tej okazji jej lider Dylan Baldi porozmawiał z naszym wysłannikiem Jakubem Oślakiem.

Czytaj więcej...

Fraktale

2019-01-11

Krakowski ensemble Fraktale bardzo intensywnie działa od ponad dwóch lat. Kwartet ma już na swoim koncie 3 płyty. Ostatnia zatytułowana „II” ukazała się w listopadzie 2018. Na tę okoliczność przepytałem gitarzystę Filipa Franczaka, pianistę Rafała Rataja i perkusistę Michała Naróga, którzy opowiedzieli mi o swoim podejściu do tworzenia i dalszych planach artystycznych.

Czytaj więcej...

Marta Zalewska

2019-01-02

Multiinstrumentalistka, kompozytorka, autorka tekstów i wokalistka Marta Zalewska wydała debiutancki album "Marta Zalewska". Płyta ukazała się dzięki zwycięstwu Artystki w zorganizowanym przez radiową Czwórkę konkursie "Będzie Głośno!". Z okazji premiery albumu Marta udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Artra

2018-12-24

Warszawska grupa Artra, łącząca w swojej twórczości m.in. jazz i muzykę awangardową, powstała w 1973 roku i istniała zaledwie przez "chwilę", co jednak pozwoliło jej zdobyć status kultowej. Cztery dekady później reaktywowała się i zarejestrowała debiutancki album "Kroniki Miejskie". Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak odbył długi i bardzo ciekawy wywiad ze współzałożycielem zespołu i zarazem jego trębaczem, malarzem Witoldem Popielem.

Czytaj więcej...

Ewa Szlachcic

2018-12-18

Wokalistka, aktorka i autorka tekstów Ewa Szlachcic wydała swój pierwszy od kilku lat album studyjny zatytułowany "D.N.A.". Wydawnictwo to jest dla tej artystki początkiem nowego etapu na artystycznej drodze. Z tej okazji spotkaliśmy się z piosenkarką, która udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Kwiat Jabłoni

2018-12-06

Duet Kwiat Jabłoni tworzy rodzeństwo Kasia i Jacek Sienkiewicz. Grupa istnieje od marca tego roku, a pomimo to zdobyła już ogromną popularność, co przekłada się na wyprzedane koncerty. Duet przygotowuje się do wydania debiutanckiej płyty i znalazł chwilę czasu by udzielić nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Piotr Pawłowski (Made In Poland, Dance Like Dynamite, Neverending Delays)

2018-12-05

Klasycy polskiej zimnej fali Made In Poland wydali album "Kult", na którym znalazły się studyjne wersje kompozycji znanych z koncertowego repertuaru z lat osiemdziesiątych. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z basistą oraz współzałożycielem Made In Poland Piotrem Pawłowskim. Nie zabrakło również nawiązań do innych projektów muzycznych, w które jest zaangażowany ten muzyk: Dance Like Dynamite, The Shipyard oraz Neverending Delays.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load