Wywiady

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Rozmowa z: Anna Ołdak/Igor Spolski

MM: Co się stało, że płyta „Różowy/Niebieski” wyszła dopiero teraz i że jest taka, jaka jest?

AO: Myślę, że sporo się wydarzyło. Po pierwsze, zespół MoMo przyjął formę projektu solowego, chociaż nadal towarzyszy mi zespół. Pojawiły się nowe osoby w zespole. Po drugie – tej płyty nie robiłam już z moim dotychczasowym partnerem, z którym się rozstaliśmy. Poszliśmy w dwie różne strony. 2 lata temu zdecydowaliśmy się działać z Igorem Spolskim.

IS: Pod koniec grudnia 2016 roku zaczęliśmy się spotykać i robić te piosenki. Znamy się od ponad 10 lat, nieraz robiliśmy wspólne imprezy urodzinowe. A te dwa lata temu oboje przechodziliśmy różne zawirowania w życiu prywatnym. Zaczęliśmy się żalić sobie nawzajem, spisywać i opisywać uczucia, które w związku z tym nam towarzyszyły. Mając takie ‘paliwo’, bardzo dobrze nam się pisało, więc te numery powstały bardzo szybko. Dla mnie była to dodatkowa ‘podpałka’, bo nigdy takich tekstów, ani piosenek nie tworzyłem.

MM: No dobrze, ale całość jednak zrealizował Tomasz Waldowski.

AO: Tak, Tomasz zaaranżował wszystkie instrumenty na płycie i jeszcze na nich zagrał.Jest także autorem trzech kawałków: „Zajmij sie mną”, „Zróbmy sobie przerwę” i Mieliśmy serca”

IS: Ja napisałem pozostałe numery i teksty, przygotowałem szkice z formami i melodiami, a resztę zrobił Tomasz. Śmieje się, że to płyta zrobiona przez telefon (śmiech).

AO: Tomasz był przez nas pilotowany, bo ma ogromną wyobraźnię muzyczną i czasem trzeba go było hamować. Myślę, że w pewnym momencie miał mnie dosyć (śmiech). A Igor był mediatorem w tej sytuacji.

IS: Potem zaczęliśmy już działać we trójkę, decydować nad którymi numerami pracujemy dalej, a które nie pasują.

MM: „Zajmij się mną” ma smutny tekst, ale teledysk do tego utworu jest pogodny z radosnymi parami. Jak to się ma do siebie?

AO: Po tej płycie piszą do mnie głównie chłopcy. I zwracają uwagę, że to nie jest tekst o użalającej się kobiecie, tylko o takiej która chciałaby, żeby ten ktoś się nią zaopiekował, ale jeśli tego nie zrobi, to też jest w porządku. Bardzo często ludzie nie chcą mówić sobie prostych rzeczy, bo się wstydzą. I to się zdarza we wszystkich relacjach wiekowych.

MM: Mam wrażenie, że kolory różowy i niebieski są tu pewnymi symbolami, bo tę płytę mogą odnieść do siebie zarówno kobiety, jak i mężczyźni, pomijając już to, że okładka płyty i książeczka są czarno-białe.

AO: Wszystko jest na przekór na tej płycie. Jest tu też taka gra słów, w której Igor się lubuje. Mnie to zainspirowało, żeby zaprojektować tę płytę w taki sposób.

IS: Pierwsza piosenka, nad którą zaczęliśmy pracować, to utwór tytułowy. Opowiada ona o akceptowaniu swoich słabych stron. Jest tu jednak sporo metafor. Bo gdy Pablopavo śpiewa w tym utworze: Czy chcesz mnie z wąsami, krętacza, pijaka, palacza, to nie znaczy, że on taki jest. Sugerujemy tym samym, że z jednej strony jest to płyta o życiu, a z drugiej – by nie odbierać jej zbyt dosłownie.

MM: A te słowa rzeczywiście Ty napisałeś? Bo brzmią jakby napisał je właśnie Paweł.

IS: Pisałem je z myślą o dwóch kolegach, w tym właśnie o Pawle. I to się samo w sumie wyjaśniło, że do Pawła ona pasują idealnie.

AO: Poza tym „Rożowy/Niebieski” jest taki, bo następna powstała piosenka „Spiesz się”

MM: I w niej trochę definiujesz, kiedy rzeczywiście jest różowo, a kiedy niebiesko. Jednocześnie ma w sobie sporo energii. Podobnie jest z utworem „Pistolet”.

AO: To jest bardzo smutny kawałek. Pamiętam, że Igor pytał mnie, czy rzeczywiście chcę to zaśpiewać (śmiech).

IS: W tych dwóch kawałkach chodziło o pewne przełamanie konwencji, bo pozostałe utwory są raczej spokojne muzycznie.


MM: Z kolei „Dz/Ch” to chyba największy wyraz nadziei na tej płycie.

AO: Jeśli chodzi o zwrotki, to możesz mieć rację, bo rzeczywiście dziewczyny chcą takiego faceta. Natomiast jest tu też refren, który mówi, że jednak wybierają morderców i kłamców. Rozmawialiśmy o tym z Igorem i bywa tak, że odrzucamy tych, którzy chcą być dla nas dobrzy, a wybieramy tych najgorszych. To jest utwór o toksycznych związkach.

MM: A skąd wziął się „Plac Zbawiciela”, do którego tekst napisała Marika?

AO: Jechałam akurat przez Plac Zbawiciela, zadzwoniłam do Mariki i poprosiłam ją o teksto tym, że chodzę na ten Plac Zbawiciela i że jest mi źle z tego powodu, bo nic z tego nie wynika. Pół godziny później wysłała mi sms-em cały tekst bez refrenu. To jest numer o zejściu na kacu. Wszystko wydaje się fajne i wesołe z zewnątrz, a w środku czujesz dół i samotność. Myślę, że mnóstwo ludzi, które przebywają na Placu Zbawiciela, zwłaszcza do późnych godzin nocnych, tak właśnie się czuje.

IS: Ja dopisałem refren do tego utworu, a wcześniej rozmawiałem z Jackiem Szabrańskim o chodzeniu do klubów i ponownym wrzucaniem się do tej swoistej maszyny losującej. Nie wiadomo, co cię spotka. A Ania była częścią tej scenografii na Placu Zbawiciela (śmiech).

MM: Podobno remiks Agima do tego kawałka był pierwszy. Jego wersja wydaje mi się dużo bardziej zachowawcza.

IS: On bardzo pasuje do Agima. Jego bity są dość złożone, mało w nich melodii, a sporo groove’u.

AO: Agim był dobrym duchem tego projektu. Bardzo nam kibicował, sporo doradzał. Początkowo nawet chciałam, żeby produkował tę płytę. Stwierdził jednak, że on by takiej romantycznej płyty nie zrobił (śmiech).

MM: Czy ta płyta jest zamknięciem jakiegoś okresu?

AO: Wydaje mi się, że są rzeczy, z którymi człowiek nigdy się nie pogodzi.Nie mówię tylko o rozstaniach z partnerami, ale z uznaniem pewnych sytuacji za takie, które po prostu są i których nie możesz zmienić. Ta płyta jest pogodzeniem się z rzeczami nieodwracalnymi.

MM: Będą koncerty?

AO: Był już koncert w „Spatifie” i myślę, że był udany. Tak wywnioskowałam po reakcjach ludzi, którzy na niego przyszli. Gram z Tomkiem Waldowskim na gitarze, ze Staszkiem Wróblem na basie i Wiktorią Królikowską na bębnach…. Sytuacja ze składem się rozwija cały czas.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load