Wywiady

Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Rozmowa z: Arek Lerch

MM: Kiedy zobaczyłem, kto gra w NVC, zacząłem się zastanawiać, czy nie łatwiej byłoby przyjąć Rafała do So Slow. Potem jednak posłuchałem „Obserwacji” i zrozumiałem, o co chodzi. Postawiliście na bardzo otwartą formę i powtarzacie w wywiadach, że to, jak rozwinie się ten projekt, „wyjdzie w praniu”. Słuchając jednak „Obserwacji”, odnoszę wrażenie, że to są cztery różne opowieści, które za każdym razem są inne. Jak to zrobiliście?

AL: O, takiego pytania jeszcze nikt nie zadał. Na pewno w dużej mierze procentuje to, że wszyscy w zespole już dość długo gramy. Poza tym spotykaliśmy się wcześniej w różnych konfiguracjach i wiedzieliśmy, czego się spodziewać. Geneza tego projektu jest znacznie dłuższa, ponieważ chodził mi on po głowie już od dość dawna. Bałem się jednak, że moje umiejętności mogą nie wystarczyć do takiej formuły. Głowiłem się, czy to się uda i czy to ma w ogóle sens. W końcu żona mnie przekonała, żebym przestał się zastanawiać i po prostu się za to zabrał. Pierwotnie miał to być wyłącznie duet z Rafałem (Wawszkiewiczem, saksofonistą, znanym z grupy Merkabah – przyp. MM). Spotkaliśmy się na dwóch, czy trzech próbach, po których stwierdziliśmy, że jednak potrzebny jest bas. A gdy pojawił się bas (Łukasz Lembas znany z So Slow – przyp. MM), doszliśmy do wniosku, że przydałaby się jakaś firana dronowa w tle (Michał Głowacki, odpowiedzialny za elektronikę – przyp. MM). Już w poszerzonym składzie zrobiliśmy kilka prób i weszliśmy do studia. To wszystko wyszło bardzo intuicyjnie. Sam się temu dziwię, gdy słucham teraz tego materiału. Bardzo dobrze nam się grało. Podstawą był patent z bitu i jakaś tonacja, a dalej był już autentyczny lot w nieznane. Ma to swoje plusy i minusy. Z jednej strony fajnie to wyszło na płycie, ale z drugiej – mocno się zastanawiamy, jak to wyjdzie na żywo. Na pewno nie wchodzi w grę odgrywanie tego. Oczywiście, pojawi się bit, jakiś motyw saksofonu, ale reszta jest raczej niewiadomą. Mamy pomysł, żeby trochę zminimalizować te dźwięki, bo na płycie jest ich dość dużo. Chcielibyśmy się pobawić w takie smakowanie dźwięku w stylu Gorzycki Ensemble Tuning. Liczymy na dobrą zabawę i mamy nadzieję, że ludzie będą się poddawać tym dźwiękom i za ich sprawą odlecą.

MM: Wyczytałem gdzieś, że każdy z was miał możliwość zatytułowania jednego utworu. Po nagraniu zdecydowaliście który z was nazywa dany kawałek, czy raczej każdy obstawał na przykład przy kawałku, który był pierwotnie jego pomysłem?

AL: Raczej ta pierwsza opcja. To powstało w studiu. Zarejestrowaliśmy te numery, a Marcin Klimczak, który je zarejestrował jeszcze coś tam poprawiał. Siedzieliśmy i doszliśmy do wniosku, że skoro są to cztery utwory i nas jest czterech, to niech każdy wybierze sobie jeden numer i go zatytułuje. Ja wziąłem „Lubaczówkę”, Michał „Kosmę”, Rafał zdaje się „Meteory”, a Łukasz „Dogoni”, chociaż tych dwóch ostatnich nie jestem pewien.

MM: Pytam o to, ponieważ te tytuły korelują się w jakiś sposób z tytułem płyty. W wywiadach powtarzasz, że chciałbyś, żeby to miało formę gawędy. Wydaje mi się, że wartością dodatkową byłaby rejestracja waszych koncertów.

AL: I tu dochodzimy do sedna. Mamy taki pomysł, żeby rejestrować nasze koncerty, bo po prostu sami jesteśmy ciekawi, jak i w którą stronę to pójdzie. Taka muzyka niesie ze sobą pułapkę w takim sensie, że można przesadzić, przedobrzyć, za bardzo odpłynąć. Generalnie panuje często wśród muzyków przekonanie, że gramy dla siebie i grunt, żeby to grającym się przede wszystkim podobało. A nam zależy jednak, żeby ludzie to odbierali i musimy być świadomi, że w pewnym momencie trzeba sobie postawić jakąś granicę. W studiu podczas nagrywania w kilku fragmentach mogliśmy pociągnąć to dalej i też byśmy się dobrze bawili, ale stwierdziliśmy, że nie ma co przesadzać, bo te numery i tak są długie. Ciekaw jestem, jak ludzie odbierają utwór „Dogoni”, w którym przez trzynaście minut obsesyjnie gram jeden motyw na perkusji (śmiech). On nosi w sobie znamiona transu wpadającego w monotonię, ale akurat bardzo fajnie nam się to gra.

MM: No właśnie – nagrywaliście wszystko za pierwszym podejściem, poza utworem „Meteory”. Wszyscy kończyliście w tym samym momencie, czy były jakieś cięcia?

AL: To wyszło zupełnie naturalnie. Zaczynaliśmy grać, gramy, potem wszystko naturalnie zaczęło się tonować i kończyliśmy.

MM: Rafał co prawda odżegnuje się od jazzu, ale wspomniane „Meteory” noszą znamiona tej muzyki. Zarejestrowaliście go za drugim podejściem, bo rzekomo pierwsza wersja była nudna. Jakim cudem w tak bujnym numerze mogło dość do nudy?

AL: Tu nawet nie chodziło o nudę. Po prostu, jak graliśmy ten numer, to ewidentnie coś nie szło, brakowało drive’u. Zagraliśmy go drugi raz i poszło ciągiem świetnie. Natomiast ten numer nosi znamiona jazzu chociażby przez to swingowanie na bębnach. Do tego ten drugi pochód basowy... Mnie to osobiście cieszy, bo dla mnie jazz jest przedostatnim stopniem, na którym może skończyć muzyk. Wyżej jest już tylko muzyka kameralna, bądź współczesna. I dla mnie wkroczenie na ten stopień z jednej strony było bardzo fascynujące, a z drugiej wciąż noszę w sobie obawy, jak zostanie to potraktowane i czy ktoś faktycznie nie dosłucha się tutaj jazzu. Także ja słyszę tutaj elementy jazzowe, Rafał uważa to jednak za muzykę improwizowaną. Od improwizacji do nudy jest bardzo blisko, a z drugiej strony dla mnie ta improwizacja zawsze gdzieś zazębia się z transem.

MM: Skoro mowa o transie, to mnie się to także kojarzy z tym, co robi Lotto.

AL: O, stary, to jest dla mnie ogromny komplement, bo uwielbiam to, co robi grupa Lotto.

MM: Zauważyłem też, że partie Rafała na tej płycie są dość wysokie.

AL: Tak, Rafał gra wysoko, ale też robi fajną rzecz, bo podłącza się do loopera, zapętla jakąś partię i jednocześnie do tego coś dogrywa. Dzięki temu ten dźwięk się nawarstwia i robi się to ‘piętrowe’. Rafał zagrał zajebiście, intuicyjnie, fajnie mu leci fraza. Dużo rzeczy melodyjnych, które zostają w głowie miesza się tutaj z rzeczami kompletnie free.

MM: 17 kwietnia gracie pierwszy koncert w „Pogłosie”.

AL: Tak, choć teraz ciężko jest coś zorganizować, czy wbić się na jakiś letni festiwal, bo płyta wyszła dość późno. Dlatego główną siłę uderzeniową chcemy zrobić jesienią, bo wtedy wyjdzie też nowa płyta So Slow i najprawdopodobniej będziemy jeździć razem.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load