Wywiady

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Rozmowa z: Michał Kowalonek

- Co skłoniło Cię do nagrania albumu „O miłości w czasach Powstania” zainspirowanego Powstaniem Wielkopolskim?

- Na pewno poruszyło moją wyobraźnię ubiegłoroczne 100-lecie Powstania. Gdy trwały przygotowania do obchodów tego zrywu, jeszcze nie wiedziałem, że będę chciał to uczcić płytą. Ale w Wydziale Kultury Urzędu Miasta w Poznaniu zauważyłem konkurs, w którym postanowiłem wziąć udział. Były tam między innymi opcje zorganizowania koncertu, festiwalu, wydania płyty, książki. Aplikowałem, udało mi się uzyskać odpowiednią ilość punktów by zrealizować swój wniosek. Otrzymałem spory kredyt zaufania, bo wymyśliłem sobie coś, co mogłem zrealizować i nikt mi się do tego nie wtrącał. Nikt mi nie mówił, że mają to być np. pieśni patriotyczne, patos, że wszyscy muszą wstać i tak dalej. Temat tego powstania jest dla mnie bardzo istotny, gdyż jestem potomkiem powstańców wielkopolskich.

- Czy od początku założenie było takie, iż teksty piosenek będą oparte o pamiętniki i listy powstańców wielkopolskich?

- Nie wiedziałem. Najpierw wymyśliłem sobie ścieżkę, którą chciałem iść przez ten temat, a więc relacje między ludźmi. A główną wartością, która nas jednoczy jest miłość albo jej brak. Początek lub koniec miłości, albo jej wiosna czyli extremum. To spowodowało, że włączył mi się taki „magnes”, który miał przyciągać historie, które przydadzą mi się do stworzenia tekstów piosenek na tej płycie. Na początku nie wiedziałem od czego zacząć, więc zacząłem odrabiać lekcje z historii: czytać pamiętniki, dzienniki, dostawałem różne książki od przyjaciół, napisałem nawet do mojej nauczycielki od polskiego z liceum z pytaniem: czy istnieją jakieś wiersze o miłości z okresu Powstania Wielkopolskiego. A ona odpisała mi, że nie ma takich. Pomimo to, znalazłem dużo autentycznych relacji z Powstania, które było ciężko przeczytać, bo był to zupełnie inny język polski. Ale we wszystkich aż gotowało się od emocji.

- Czy przygotowując ten album myślałeś także o tym, że może on być impulsem dla ludzi, aby poznali historię tego powstania i aby przestało ono być nieznane poza Wielkopolską?

- Mam nadzieję, że tak będzie i jedną z moich intencji było wskazanie ludziom pewnego kierunku, zachęcenie ich do rozpoczęcia swoich poszukiwań. Nie chcę jednak, by ta płyta pełniła rolę podręcznika do historii, bo nie takie jest zadanie muzyka rozrywkowego. Chciałbym dać rozrywkę, ale z pewną dozą refleksji i pokazać palcem: „Zobacz, tam są tematy które warto zgłębić”. Te tematy nas stanowią i dobrze jest mieć ich świadomość, aby znowu nie popełniać tych samych błędów i być może nauczyć się na cudzych błędach, a także by wiedzieć gdzie są nasze korzenie, skąd pochodzimy. Wierzę, że przeżycia naszych przodków są także w nas.

- Czy te archiwalne teksty przeniosłeś 1:1 do tekstów piosenek czy też były one raczej inspiracją dla Twoich liryków?

- Z reguły były one początkiem oraz inspiracją i potem trochę z tymi tekstami sobie „przebywałem”. Aczkolwiek w przypadku „Listu od Syna” posiłkowałem się zwrotami, które ten Marian czyli syn piszący do ojca używał w swoim liście. Dlatego też niektóre wyrażenia się trochę „gryzą” ze współczesnym językiem polskim. Na przykład słowo „odpis”. Teraz idziesz do urzędu i prosisz o odpis dokumentu, a 100 lat temu dzieciak prosił o „odpis” na list. Wiesz, ja lubię śpiewać, więc czasem muszę tę rzeczywistość nagiąć lub zaokrąglić żeby się tego swobodnie słuchało, ale też dobrze śpiewało.


- Na tym albumie jest kilku gości. Jakie było kryterium ich doboru?

- Nie było żadnego kryterium. Pisałem te piosenki i przychodziły mi do głowy różne rzeczy i różni ludzie. Na przykład przy utworze „matki” przeszedł mi do głowy Maciej Fortuna, który mi powiedział od razu: „Przyjeżdżaj jutro – nagrywamy”. Z kolei miałem pieśń, którą zaśpiewałem jak dziewczyna, ale szukałem jakiejś fajnej wokalistki, która mogłaby to zrobić za mnie. Myślałem i myślałem i nikt nie przychodził mi do głowy. Aż w końcu gdy zbliżał się deadline zakończenia pracy nad albumem wpadłem na pomysł, że Bogna Jurewicz będzie idealnie pasować do „To Nie Koniec”. Z kolei Dagmarę Gregorowicz spotkałem w Jarocinie, gdzie razem śpiewaliśmy „Kocham Cię Kochanie Moje” Maanamu. Gdy śpiewała ten utwór spojrzałem na nią i choć znam ją 20 lat, to byłem w szoku, jaki zrobiła postęp. Oczywiście gdzieś tam obserwowałem poczynania Dagadany, w której ona śpiewa, ale co innego jest stanąć obok kogoś na scenie i posłuchać z bliska jak śpiewa. I od razu pomyślałem, że jedną z piosenek ona musi zaśpiewać. Zaprosiłem też cały mój zespół Snowman. Jakoś nie wyobrażałem sobie, aby tych mądrych chłopaków zabrakło na tym albumie.

- Płytę zamyka piękna instrumentalna zagrana na pianinie przez Daniela Grupę „Impresja na Motywach Paderewskiego”....

- Od razu pomyślałem, że na tej płycie nie może zabraknąć obecności gwiazdy tamtych lat czyli Ignacego Paderewskiego…

- …który odegrał ogromną rolę w wybuchu Powstania Wielkopolskiego…

- Tak, ale na co on wtedy nie miał wpływu? Zachęcał ludzi, aby współpracowali ze sobą, kochali się, aby wzięli sprawy w swoje ręce. Miał też bardzo dobre stosunki z ówczesnym prezydentem USA Thomasem Woodrowem Wilsonem i namówił go na pomoc Polsce oraz miał wpływ na to, że Wilson uznał niepodległość Polski. Zadzwoniłem więc do Daniela i powiedziałem, że potrzebuję Paderewskiego na tej płycie. Ale nie wprost. Po prostu: daj coś od siebie, co otworzy lub zamknie ten album. Po 2-3 tygodniach Daniel pojechał do studia do Lubrzy i nagrał tę kompozycję.

- Czy nagrywając ten album nie pojawiła się w Twej głowie myśl, aby na jej bazie zrealizować jakiś film o Powstaniu Wielkopolskim? Album jest bardzo filmowy…

- Przyznaję, że nie pomyślałem o tym. A wiesz, że ostatnio ktoś mi powiedział, że nie ma fajnego filmu o tym powstaniu, o Poznaniu i Wielkopolsce. Jedynie 1,5 roku temu powstał kilkunastominutowy film dokumentalny o Samie Sandym – urodzonym w Kamerunie żołnierzu armii francuskiej, który w czasie I wojny światowej dostał się do niemieckiej niewoli i trafił do obozu jenieckiego w Wielkopolsce. Po wybuchu Powstania Wielkopolskiego dołączył do Polaków, walczył u ich boku, a po zakończeniu powstania został w Polsce. Nawet chciałem napisać o nim piosenkę, ale skoro powstał ten dokument to zarzuciłem ten pomysł. 

- A co się dzieje z Twoją macierzystą grupą Snowman?

- Poprosiłem, aby Snowman na chwilę odpoczął, abym mógł zamknąć ten projekt i zadbać o jego promocję. Ale mamy w planie kilka letnich koncertów oraz przygotowanych kilka piosenek, które wkrótce chcielibyśmy zmiksować i dać do posłuchania naszym fanom.

- Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

Monika Lewczuk

2019-04-30

Monika Lewczuk wydała nowy singel zatytułowany "Z tobą lub bez ciebie". Jest on zapowiedzią nowego albumu Artystki, który ukaże się jeszcze w tym roku. Premiera piosenki była okazją do przeprowadzenia wywiadu z piosenkarką.

Czytaj więcej...

dEUS

2019-04-22

Istniejąca od 30 lat belgijska grupa dEUS jest u progu wiosennej europejskiej trasy koncertowej, w ramach której 2 maja wystąpi w gdańskim klubie B90. Z tej okazji porozmawialiśmy z liderem, wokalistą, autorem tekstów i reżyserem Tomem Barmanem.

Czytaj więcej...

Non Violent Communication

2019-04-16

Non Violent Communication, w skrócie NVC, to projekt muzyków, wywodzących się z grup So Slow i Merkabah. Ktokolwiek zna twórczość owych formacji, nie powinien być zbytnio zaskoczony. Grupa na swoim debiutanckim krążku „Obserwacje” zabiera nas w kosmiczną podróż przepełnioną transem, improwizacją, jazzem i… wolnością. O wielorakiej złożoności otwartej formy, jaką prezentuje NVC, opowiedział mi jeden z jego założycieli – perkusista Arek Lerch.

Czytaj więcej...

Red Box

2019-04-07

W tym roku ukaże się czwarty album brytyjskiej grupy Red Box, który będzie zatytułowany "Chase The Setting Sun". Będzie to jednocześnie pierwsze od 9 lat długogrające wydawnictwo tego zespołu cieszącego się kultową popularnością w Polsce. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził wywiad z liderem Red Box Simonem Toulsonem-Clarkem.

Czytaj więcej...

Agressiva 69

2019-04-01

25 lat po ukazaniu się debiutu grupy Agressiva 69 na kasecie, wytwórnia Requiem Records wznowiła krążek „Deus Ex Machina” na winylu i płycie kompaktowej. Materiał zremasterowano i dodano kilka nowych nagrań. O szczegółach tego przedsięwzięcia opowiedzieli mi członkowie grupy, wokalista Tomasz Grochola i gitarzysta Jacek Tokarczyk.

Czytaj więcej...

MoMo

2019-03-20

Po pięciu latach przerwy projekt MoMo powrócił z nową płytą „Rożowy/Niebieski”. W składzie zaszły zmiany, które miały spory wpływ na zawartość muzyczną nowego krążka. O jej elementach i procesie powstawania opowiedzieli mi główni autorzy – Anna Ołdak i Igor Spolski.

Czytaj więcej...

Perfect Son

2019-03-14

Tobiasz Biliński (ex-Coldair) nagrał album "Cast" pod nowym szyldem Perfect Son i stał się pierwszym polskim wykonawcą, który podpisał kontrakt płytowy z legendarną wytwórnią Sub Pop. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu, w którym opowiedział nam m.in. o przemianie artystycznej, kulisach podpisania kontraktu płytowego oraz dalszych losach Coldair.

Czytaj więcej...

List Otwarty

2019-03-08

Szczecińska grupa List Otwarty poszła za ciosem i po wydanej przed dwoma laty płycie „Bałagan” niedawno wydała album „Hologramy”. O zmianach stylistycznych, jakie zaszły w muzyce grupy, warstwie tekstowej oraz dalszych krokach opowiedzieli mi wokalista Bartłomiej Mieżyński, basista Aleksander Więcław oraz perkusista Bartłomiej Przyborowski.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load