Wywiady

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Rozmowa z: Bela Komoszyńska/Tomasz Dąbrowski

MM: Początkowo wydawało mi się, że „Miłość” jest cała z Bianki w tym sensie, że płyta jest wynikiem przyjścia na świat Waszej córki. Ale potem zdałem sobie sprawę, że niekoniecznie tak jest. Zapisaliście na tej płycie stan przed, w trakcie i po jej narodzinach w najsilniejszym z uczuć. Zastanawiam się jednak, czy wszystkie te aspekty udało się uchwycić?

BK: Nawet nie próbowałam ich uchwycić, ponieważ są to tak rozległe obszary, że to jest raczej impresja, próba uszczknięcia tych momentów. Zresztą najlepszym dowodem na to są te utwory, które powstały jeszcze przed tym, gdy dowiedzieliśmy się, że Bianka pojawi się w naszym życiu. Bo przecież to też jest osobny etap życia, takiego bieżącego. Takim przykładem może być „Powszedni Chleb”, który czekał dwie płyty na ujawnienie się. Nie pojawił się wcześniej z przyczyn muzycznych i merytorycznych. A tutaj poczułam, że właśnie na tej płycie będzie jego miejsce.  

MM: „Jesteś Pragnieniem” powstało jeszcze przed tym, jak dowiedzieliście się, że zostaniecie rodzicami. Mam wrażenie, że tym utworem niejako wywołaliście ją w Waszym życiu.

BK: W tym kontekście rzeczywiście można bardzo łatwo, prostolinijnie to zinterpretować (śmiech). Ale ten utwór jest dla mnie jednym z najbardziej uniwersalnych, jaki kiedykolwiek napisałam. I z taką myślą go zresztą tworzyłam. Chodziło raczej o pragnienie odnowienia siebie.

MM: Album powstawał od końca „Romy”. Pisałaś pierwsze piosenki bez konkretnego założenia?

BK: Tak. Tytuł płyty przychodzi w takim momencie, kiedy wszystko zaczyna się łączyć i zapinać w całość. Kiedy 70% całych prac nad danym konceptem jest w toku, dostaje olśnienia, że dany projekt ma takie, a nie inne imię i zdaje sobie sprawę, że wszystkie piosenki traktują o czymś, co mogę nazwać, podsumować czymś wspólnym.

MM: O flamenco i jej wrażliwości, która jest zawarta na tej płycie już wspominaliście. Bylibyście w stanie stworzyć utwór wyłącznie w tym duchu?

TD: Bardzo bym chciał stworzyć utwór w tym klimacie. Nie jest to jednak proste. Mam takie zrywy, że gdy czegoś długo słucham, albo Bela mnie inspiruje, byśmy zrobili coś w danej stylistyce, to siadam i muszę to zagrać w jakikolwiek sposób (śmiech). Jednocześnie Bela nalega, żeby od razu to nagrać i uchwycić, bo potem już nie da się tego odtworzyć w ten pierwotny sposób. W związku z tym uczymy się i staramy wszystkie pomysły od razu rejestrować jak najbardziej profesjonalnie, żeby nic nie umykało. Podchodzenie ponowne do danego pomysłu często kończyło się fiaskiem. Pamiętam dzień, kiedy rejestrowałem gitary flamenco do utworu „Carmen”, bo tego samego dnia Bela urodziła naszą córeczkę (śmiech).


MM: Jak zatem te proporcje się rozkładały? Partie, które znalazły się na demo zostały zachowane i weszły na płytę, czy musieliście je dograć?

TD: Część została z demo, a część została jeszcze raz nagrana. Na przykład cymbały zostały jeszcze raz nagrane u Marka Dziedzica w pracowni, ponieważ nie były zarejestrowane poprawnie, momentami nie stroiły, a ja nagrywałem to na szybko w sali prób. Dlatego te partie nagrałem jeszcze raz, ale tylko ze względów technicznych – lepszy mikrofon i możliwość rejestracji. W każdym utworze na płycie poza „Jesteś Pragnieniem” wykorzystaliśmy coś z naszych demówek.

MM: A te smyczki w „Carmen”?
BK: Wszystkie partie smyczkowe zaaranżowałam sama na klawiszach i potem te partie zagrał już na żywo kwartet smyczkowy. Jeżeli się coś nie zgadzało, to zostało to poprawione przez Marka po mnie.   

MM: Chciałem zapytać o opowieść wizualną z książeczki. Czemu aż dwie kreacje ślubne są na zdjęciach?

BK: Bo to różne są kobiety (śmiech). 

MM: Gdy rozmawialiśmy przy okazji „Romy”, zastanawiałem się, czy następnym krokiem nie byłaby płyta z orkiestrą?

BK: Tutaj Marek nas trochę stopował. Przy tej płycie odeszliśmy od tych rozbuchanych form. Oczywiście nadal jest to bogate, ale w naszym odczuciu – jest to też powściągnięte (śmiech). Jestem teraz na etapie większej kameralności. Teraz grają mi w duszy rzeczy prostsze. Niewykluczone jednak, że za rok, czy dwa to się zmieni.

TD: Kręcą nas kompozycje. Tak, żeby wziąć gitarę i móc je zagrać na formie akustycznej.

MM: To inaczej – może następnym etapem byłby powinien być koncert w stylu MTV Unplugged?

BK: Ooo, bardzo chętnie. Ostatnio wkręciliśmy się w takie akustyczne granie.

TD: Dużo ostatnimi czasy gramy akustycznych setów i być może w wersji unplugged zagramy jakąś część trasy.

MM: A czy jest jakiś utwór, który nie wszedł na płytę?

BK: Jest utwór – nomen omen „Odkładana Miłość”, który chcieliśmy pierwotnie dodać. To jest utwór Alibabek z tekstem Marii Czubaszek. Przygotowaliśmy na festiwal „Cały Kazio” ten cover. Graliśmy go też na trasie „Amor Tour”. Pokochaliśmy go i chcieliśmy dodać na płytę. Natomiast nie byliśmy zadowoleni z aranżu, który stworzyliśmy.

TD: To ten utwór był zaczynem do tego, bo postawić na prostotę w piosenkach na tej płycie. Zagraliśmy to w prosty, klasyczny sposób. Na bazie tej piosenki powstał utwór „Absolutnie, absolutnie”.

MM: Masz już gotowy nowy utwór o Warszawie?

BK: Jeszcze nie. Mam nadzieję, że kiedyś przy którejś płycie uda mi się napisać utwór o Warszawie, który stanie się klasykiem jak „Sen o Warszawie”.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

Siostry Melosik

2022-05-07

Siostry Dagmara i Martyna Melosik wydały długo oczekiwany debiutancki album "Znam Na Pamięć Dalszy Ciag". Premiera płyty była doskonałą okazją, by porozmawiać z artystkami na temat kulisów powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

Gary Numan

2022-05-06

Pionier muzyki electro-industrialnej Gary Numan wystąpi 3 czerwca w warszawskiej Progresji w ramach trasy promującej album "Intruder" wydany w maju 2021 roku. Będzie to trzeci występ tego artysty w Warszawie. Z tej okazji wywiad z Garym przeprowadził dla nas Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Maciej Lipina

2022-05-04

Maciej Lipina wydał album "Anawa 2.0". Jest to remake jedynej płyty legendarnej grupy Anawa nagranej z Andrzejem Zauchą i wydanej w 1973 roku. Z tej okazji kilka pytań zadała Artyście nasza wysłanniczka Jagoda Dobrzyńska.

Czytaj więcej...

Franz Ferdinand

2022-04-25

Po ponad dwóch dekadach grania grupa Franz Ferdinand postanowiła podsumować dotychczasowy dorobek albumem kompilacyjnym „Hits To The Head”, zawierającym największe przeboje, a także dwie premierowe kompozycje. O niuansach tego wydawnictwa, zmianach w składzie, bieżących sposobach dystrybucji muzyki i współczesnych fascynacjach muzycznych opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta Alex Kapranos oraz Bob Hardy, pozostający dziś jedynymi muzykami z oryginalnego składu grupy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2022-04-19

Brytyjska legenda nurtu EBM Nitzer Ebb wróci po 12 latach do warszawskiej Progresji i zagra tam już 25 kwietnia. Z tej okazji krótkiego wywiadu udzielił nam wokalista Douglas McCarthy.

Czytaj więcej...

Natalia Przybysz

2022-04-14

„Zaczynam się od Miłości” to wyjątkowy album w dorobku Natalii Przybysz. Zaśpiewała na nim bowiem teksty Kory Jackowskiej, które nigdy wcześniej nie były wykonywane przez wokalistkę Maanamu. Ale Natalia nie byłaby sobą, gdyby do tego zbioru nie dodała także czegoś od siebie - na płycie znajdują się także dwie piosenki z jej własnymi tekstami. O szczegółach tego projektu i zanurzeniu się w świat słów Kory opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Tęskno

2022-04-14

Pod koniec ubiegłego roku Joanna Longić tworząca pod szyldem Tęskno wydała album "tęskno gra poezję", na którym Artystka zmierzyła się z poezją wybinej, acz nieco zapomnianej poetki XX-lecia międzywojennego Zuzanny Ginczanki. Już 9 czerwca płyta zostanie wydana w formacie winylowym. Z tej okazji Joanna Longić udzieliła nam wywiadu na temat "tęskno gra poezję".

Czytaj więcej...

Meek, Oh Why?

2022-04-13

Raper Meek, Oh Why? wydał właśnie czwartą płytę, zatytułowaną „Offline”, zawieszoną bardzo mocno muzycznie i tekstowo w okresie lockdownu. Płyta niesie jednak ze sobą także i inne ważne myśli, a wszystko zamyka się w niespełna 30-minutowej opowieści. O swoim zwieszeniu między światem analogowym, a cyfrowym Mikołaj opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Nula Stankiewicz

2022-04-12

Nula Stankiewicz zaprezentowała nową płytę zatytułowaną „Śpiewam”. Na albumie znalazło się 14 piosenek Janusza Strobla. Płyta jest połączeniem współczesnych aranżacji, wybitnego instrumentarium i poruszających tekstów z ujmującym wokalem Nuli Stankiewicz, a zarazem poruszającym podsumowaniem części dorobku Janusza Strobla. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam o kulisach powstania "Śpiewam".

Czytaj więcej...

Madrugada

2022-04-06

Po udanej trasie koncertowej w 2019 roku, która zahaczyła także o nasz kraj, muzycy reaktywowanej norweskiej grupy Madrugada postanowili pójść za ciosem i nagrać pierwszą od 14 lat płytę z premierowym materiałem. Album „Chimes At Midnight” ukazał się pod koniec stycznia, a kilka dni później zespół ruszył w europejską trasę koncertową. Zaś 3 kwietnia ponownie wystąpili na deskach warszawskiego klubu „Niebo”. Kilka godzin przed koncertem miałem przyjemność porozmawiać z wokalistą Sivertem Høyemem, basistą Frode Jacobsenem i perkusistą Jonem Lauvlandem Pettersenem, którzy nie tylko opowiedzieli mi o procesie powstawania nowej płyty, ale przytoczyli również kilka anegdot i ciekawostek z wbrew pozorom całkiem bogatej historii grupy.

Czytaj więcej...

FORMY Planet

2022-03-30

Trójmiejski zespół FORMY Planet można uznać za "supergrupę", gdyż w jej skład wchodzą cenieni muzycy działający w tamtejszych znanych składach (The Shipyard, Mordy, Bielizna, Blenders). Liderem zespołu jest zaś działający na polskiej scenie od 40 lat Piotr Pawłowski - basista Made In Poland, The Shipyard i Dance Like Dynamite. Grupa wydała właśnie debiutancką płytę "Kosmos Jest Wszędzie" i był to doskonały powód by zadać kilka pytań Piotrowi Pawłowskiemu. Album ukazał się w cenionej oficynie Antena Krzyku.

Czytaj więcej...

White Lies

2022-03-29

Grupa White Lies przygotowuje się do już 19 (!!!) koncertu w naszym kraju, który odbędzie się 4 maja w warszawskiej Progresji. Będzie to występ na trasie promującej nowy album "As I Try Not To Fall Apart". O powrocie do koncertowania, nagrywaniu nowej płyty i wspomnieniach z występów na Ukrainie z perkusistą White Lies Jackiem Lawrencem-Brownem rozmawiał Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load