Wywiady

Colin Abrahall (G.B.H.)

2013-01-15

Pod koniec lutego po raz kolejny przyjedzie do Polski legenda punka - formacja G.B.H. Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i współzałożyciel zespołu - Colin Abrahall.

Rozmowa z: Colin Abrahall

- Na początek najważniejsze pytanie: co z nową płytą G.B.H.? Wasz ostatni album  studyjny „Perfume And Piss” ukazał się w 2010 roku. Biorąc pod uwagę średnią wydawania przez Was płyt, chyba najwyższy czas coś opublikować?

- Zgadzam się z Tobą (śmiech). Tak, mamy 9-10 nowych kompozycji, które czekają na zarejestrowanie. Tuż przed ubiegłorocznymi Świętami Bożego Narodzenia graliśmy trasę z Rancid. Rozmawialiśmy z Timem Armstrongiem z tego zespołu, który prowadzi wytwórnię Hellcat. Tim jest bardzo zainteresowany wydaniem naszego nowego albumu. Problem polega na tym, że bardzo dużo koncertujemy i musimy znaleźć czas, aby nagrać nowy materiał. Ale bez obaw, sprężymy się i na pewno ta płyta ukaże się w tym roku.

- Będziecie grali nowe numery na nadchodzącej trasie koncertowej.

- Myślę, że jest to bardzo prawdopodobne.

- W ramach tej trasy przyjedziecie także na trzy koncerty do Polski. Pierwszy raz byliście u nas 20 lat temu. Jak wspominasz wizyty w Polsce, których od tamtej pory uzbierało się sporo?

 - Zawsze się super bawimy w Polsce. Mamy tu oddanych fanów, zawsze się leje dużo wódki i poznajemy nowych przyjaciół. Jesteście jedną z najbardziej żywiołowych publiczności, dla jakich kiedykolwiek graliśmy. Zresztą nie jest to tylko moja opinia, ale także wielu innych artystów, których znam, a którzy grali w Polsce. 

- Wolisz grać w małych klubach czy na dużych festiwalach?

- Lubię zarówno kluby, jak i festiwale. W klubach publiczność jest blisko ciebie, możesz ją dotknąć i natychmiast czujesz, jak ludzie reagują na to, co śpiewasz. Z kolei na festiwalach śpiewasz dla ogromnej ilości ludzi i możesz spotkać się i spędzić fajnie czas z innymi zespołami.

- Działasz na scenie punkowej od 35 lat. Jaki wydźwięk ma dla Ciebie słowo „punk” w 2013 roku?

- Uważam, że to słowo straciło na znaczeniu. Punk w 2013 roku to zbyt dużo wytwórni płytowych wydających przeróżne rodzaje muzyki punkowej: pop punk, post punk, crust punk, MTV punk, etc. Za dużo w tym kasy, sztuczności, pozerstwa. Kiedy my zaczynaliśmy był po prostu punk rock czyli rock and roll z odpowiednim nastawieniem. I nic się w tej kwestii dla nas nie zmieniło od 35 lat.

- Jaka może być tematyka tekstów zespołu punkowego w 2013 roku?

- W dużej mierze taka sama, jak kiedyś. Pewne sprawy, takie jak: polityka, problemy z pracą, pieniędzmi, zagadnienia sprawiedliwości społecznej czy tematyka antywojenna nie zmieniają się. Zmieniają się jednak czasy i wciąż dochodzą nowe tematy czy problemy, które należy poruszać. Na przykład upływający czas. Wśród nowych kompozycji są dwie dotyczące naszego wieku (śmiech).

- G.B.H. powstało w 1979 roku, ale pierwszą płytę „City Baby Attacked By Rats” wydaliście dopiero w 1982 roku, pod koniec popularności pierwszej fali punka. Dlaczego tak późno?

- W tamtych czasach było tak dużo kapel punkowych, że trudno było się przebić do mediów i, co ważne, zaprezentować coś ciekawego. Dlatego na początku skupiliśmy się na graniu dużej ilości koncertów. Uwagę na nas zwróciła mała wytwórnia Clay Records i zanim podpisaliśmy z nimi umowę był już rok 1981. Wtedy wytwórnie płytowe nie chciały ryzykować wydawania nowych albumów nieznanym zespołom, więc najpierw nagraliśmy ep-kę i kilka singli. Gdy okazało się, że cieszą się uznaniem fanów, wytwórnia postanowiła wydać nam album.

- I jakie było przyjęcie „City Attacked By Rats” przez fanów i krytyków. Nawet po 31 latach ta płyta robi ogromne wrażenie.

- No cóż…Większość krytyków przyjęła nas ciepło, ale byli i tacy, którzy się po nas nieźle „przejechali”. Jednak nas zawsze najbardziej interesowała opinia naszych fanów. A ta była, i jak wynika także z Twej wypowiedzi, jest nadal przychylna. Płyta sprzedała się wówczas bardzo dobrze i z tego co wiem, ludzie nadal ją kupują.

- Jak wspominasz cały ten boom na muzykę punkową na przełomie lat 70. i 80. oraz na początku lat 80.?

- To były dla nas szalone lata. W pozytywnym sensie tego słowa. Tyle się działo. Graliśmy mnóstwo koncertów, zjechaliśmy Wielką Brytanię wzdłuż i wszerz kilka razy. Dużo nagrywaliśmy, przygotowywaliśmy nasz debiutancki materiał. Jednocześnie spotykaliśmy na naszej drodze wspaniałe zespoły, cudownych ludzi. Była w tym wszystkim, w ludzkich zachowaniach jakaś prawdziwa szczerość. Później, w okolicach 1982-1983 roku, gdy scena punkowa w Anglii zaczęła nieco zamierać, pojechaliśmy do USA. Okazało się, że tam zagraliśmy aż trzymiesięczną trasę! Także mogę powiedzieć, że boom na punka trwał dla nas nieprzerwanie, nawet wtedy, gdy skończył się w Wielkiej Brytanii. 

- Można powiedzieć, że boom na G.B.H. trwa już 35 lat. Gracie niemal bez przerwy, regularnie wydajecie płyty. Macie jakiś „złotą receptę” na długowieczność?

- Haha (śmiech). Niestety, nie. Gdyby taka istniała, byśmy ją sprzedawali ludziom za grubą kasę (śmiech). W branży muzycznej musisz być realistą. Szanse na to, że w ciągu jednej nocy staniesz się gwiazdą i zgarniesz milion dolców są jak jeden do miliona. Masz większą szansę na trafienie pełnej puli na loterii. Nie można oczekiwać zbyt wiele. Jednak najważniejszą kwestią jest bycie szczerym. Szczerym wobec siebie i swoich fanów. Wtedy możesz przetrwać nieco dłużej. Myślę, że w naszym przypadku ważne było też przeczucie. Przez te 35 lat odrzuciliśmy kilka ofert od dużych wytwórni i od ludzi, którzy wtedy nie wydawali się nam w porządku. I później okazywało się, że mieliśmy rację. Jest bardzo prawdopodobne, że gdybyśmy się z nimi związali, G.B.H. już by nie istniało.

- A propos wytwórni płytowych: jakie według Ciebie korzyści z bycia artystą nagrywającym dla labelu niezależnego?

- Cenię sobie kontrolę nad jak największą ilością aspektów dotyczących działalności zespołu. Gdy podpisujesz umowę z dużą wytwórnią, przejmuje ona wszystko. Tracisz kontrolę nad swoim zespołem, nie masz w nim nic do powiedzenia. Gdy my podejmujemy decyzje i są one błędne, przynajmniej mamy świadomość, że była to tylko nasza wina. Myślę, że to, co chcę przekazać, najlepiej oddaje wers z jednej z naszych kompozycji: „I’d rather die on my feet than be living on my knees”.

- Jak wygląda praca nad nowymi kompozycjami G.B.H.? Skąd bierzesz inspiracje do swych tekstów?

- Inspiracje biorę z otaczającego mnie świata. Czasem zapisuję sobie przypadkowo zasłyszane rozmowy bądź to, co usłyszałem w radiu bądź telewizji. Często moje teksty powstają z moich przemyśleń na temat tego, co widzę i słyszę naokoło mnie. Wszystkie spostrzeżenia, myśli zapisuję w małej książeczce. Czasem tworzą one tekst całej piosenki, a czasem tylko jej część. Gdy pracujemy na próbach nad nowymi kompozycjami patrzę sobie do tego notatnika i wybieram wersy czy słowa, które mi najbardziej pasują. I tak powstają nowe utwory: najpierw muzyka, potem teksty.

- Gdy patrzysz wstecz na te 35 lat swojej kariery muzycznej, z czego jesteś najbardziej dumny?

- Z tego, że wciąż jesteśmy razem, nagrywamy płyty i gramy dużo koncertów. Niemal każdego roku naszego istnienia dzieje się coś nowego dla nas. Na przykład w ubiegłym roku po raz pierwszy zagraliśmy w Rosji, Indonezji i Kolumbii. Kto mógłby sobie wyobrazić 35 lat temu, gdy siedzieliśmy w domu i próbowaliśmy zagrać najprostsze kompozycje, że kiedyś tam pojedziemy? Nawet nie wiem, czy wtedy wiedziałem, że istnieje taki kraj jak Kolumbia!

- Dziękuję za rozmowę.

- To ja dziękuję i zapraszam wszystkich na nasze lutowe koncerty w Polsce. Nie pożałujecie!!

Autor dziękuje Krzyśkowi Lachowi z Noise Annoys Booking Agency za pomoc w zorganizowaniu wywiadu.

G.B.H:

26.02.2013. Wrocław, Łykend

27.02.2013. Kraków, Kwadrat

28.02.2013. Warszawa, Remont (+ Sexbomba)


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load