Wywiady

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Rozmowa z: Tom Smith/Justin Lockey/Elliott Williams

- Czy zakładając Editors na początku ubiegłej dekady myśleliście, że kiedykolwiek wydacie album „Best Of”?

- Tom: Nie, nigdy nam to nie przeszło przez głowy. Zawsze byliśmy zafascynowani wykonawcami, którzy mają bogate dyskografie, którzy mogą pochwalić się długim stażem. To jest coś, co sami chcieliśmy osiągnąć. To był jeden z celów, do którego dotarcie wymarzyliśmy sobie jako młodzi muzycy. Ale pamiętajmy także, że  kompilacja „Best Of…” jest dowodem szybko przemijającego czasu, co już nie jest takie fajne (śmiech). Ale oprócz tego dużą przyjemność sprawia świadomość, że osiągnąłeś status zespołu, który ma składankę największych przebojów.

- Dlaczego zdecydowaliście się na wydanie takiej kompilacji akurat teraz?

- Justin: Jesteśmy zespołem, który nagrał trzy płyty w oryginalnym składzie i trzy z nowymi muzykami, do których zaliczam się i ja. Uznaliśmy, że ten idealny balans w ilości albumów wydanych przez dwa wcielenia Editors jest dobrym momentem, aby przypomnieć ich dokonania, a jednocześnie narysować wyraźną linię, która oddziela tamte dokonania od kolejnych, które są przed nami.

- Elliott: Ciężko powiedzieć, kiedy nadchodzi odpowiednia pora na wydanie takiej kompilacji. Uznaliśmy, że ta symetria o której powiedział Justin jest istotna. Jednocześnie pomyśleliśmy sobie, że takie wydawnictwo może być też dobrym wprowadzeniem w twórczość Editors dla ludzi, którzy nas dotąd nie znali bądź mieli o naszej twórczości mgliste pojęcie. Dlatego też znalazł się na „Black Gold” nie tylko zestaw wybranych singli z naszego katalogu, ale także dodatkowa płyta z akustycznymi wersjami kilku utworów Editors.   

- No właśnie: na tej kompilacji nie ma wszystkich singli. Dlaczego?

- Tom: Mieliśmy za mało miejsca na jednym krążku. Chcieliśmy zaprezentować utwory ze wszystkich płyt, a każda z nich była promowana przez kilka singli. Musieliśmy zadecydować, które kompozycje trafią na „Black Gold”…

- Mieliście problem z wyborem?

- Tom: Były długie dyskusje w naszym gronie. Było dla nas oczywiste, że na kompilację muszą trafić utwory ważne dla nas i dla naszych fanów, jak np. „An End Has An Start”, „Bullets”, “A Ton Of Love”, „Papillon”, „Munich”, „No Harm”. Na naszych pierwszych płytach były single, które nazwałbym “przebojami” w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Ale poza nimi także tworzyliśmy muzykę, wydawaliśmy single, które może nie odniosły większych sukcesów, ale są istotne z różnych powodów. Nie było łatwo dokonać wyboru, bo jak wspomniał Elliott chcieliśmy, aby „Black Gold” pełniło funkcję poznawczą dla osób, które nie znają twórczości Editors. No, ale poradziliśmy sobie.


- Praca nad tą składanką była z pewnością dla Was okazją do podróży w czasie do Waszej przeszłości. Gdy słuchaliście tych singli mieliście przemyślenia w stylu: „Wtedy mogliśmy to inaczej nagrać” albo „ten singel mógł nam bardziej pomóc”?

- Tom: Tak, myśleliśmy o tym. Wiesz, gdy wspominasz sobie o tym teraz, po latach, pojawiają się takie rozważania, że coś mogliśmy zrobić inaczej, którąś z naszych płyt dopracować bardziej lub wydać później.  Ale gdybym mógł się cofnąć w czasie niczego bym nie zmienił. Dla każdego artysty jego dzieło, nieważne czy jest to płyta, obraz czy książka, jest produktem tego, kim jesteś w danym momencie. To dzieło jest owocem Twoich doświadczeń z przeszłości, twojego samopoczucia. I muszę Ci powiedzieć, że ogromną przyjemność sprawiło mi słuchanie po wielu latach studyjnych wersji utworów takich jak „Munich” czy w ogóle piosenek na przykład z drugiej płyty. Przypomniałem sobie kim wtedy byłem. Ale zawsze patrzymy do przodu, myślimy o nowych nagraniach i płytach. Po prostu fajnie jest czasem zatrzymać się, spojrzeć wstecz, ale zaraz iść znowu przed siebie.

- Jedną z cech charakterystycznych Editors jest to, że staracie się nie powtarzać na kolejnych płytach…

- Tom: Zgadza się. Lubimy czuć, że jesteśmy w stanie ciągłej ewolucji. Lubimy bawić się dźwiękami, strukturą utworów oraz sposobem, w jaki prezentujemy kompozycje. Gdybyśmy czuli, że zaczynamy się powtarzać, to nie czulibyśmy satysfakcji z naszej pracy. Po co nagrywać kolejną wersję pierwszej płyty, która ukazała się 14 lat temu?

- Czy te trzy nowe kompozycje, która trafiły na „Black Gold”, są zapowiedzią nowej płyty Editors?

- Justin: Nie sądzę. Te utwory powstały już po nagraniu naszego ostatniego albumu studyjnego „Violence”, ale brzmią jakby były wyjęte z tej płyty. Nazwałbym je bardziej ostatecznym zamknięciem etapu „Violence” niż początkiem nowego wcielenia Editors. Te kompozycje są nieco przerysowane, były nagrane na szybko, z myślą o „Black Gold”. Lubimy je, ale niekoniecznie reprezentują kierunek, który będziemy chcieli obrać w przyszłości.

- Wspomnieliście już o tej akustycznej części kompilacji. Myślcie o całym albumie w tym stylu?

- Tom: Jak najbardziej. W ostatnich 10 latach istnienia Editors takich akustycznych setów graliśmy coraz więcej. I wydaje mi się, że wizja nagrania kiedyś albumu akustycznego jest atrakcyjna. Kiedyś na pewno to zrobimy.


- Jak zwykle w Waszym przypadku duże wrażenie robią klipy do dwóch z trzech premierowych kompozycji czyli „Black Gold” i „Frankenstein”. Zdajecie się całkowicie na reżysera czy też macie wpływ na ostateczny kształt filmu?

- Justin: Klip do „Black Gold” został wyreżyserowany przez Rahiego Rezvaniego, z którym współpracujemy już od kilku lat. On zrealizował między innymi nasze teledyski z płyt „In Dream” i „Violence”. Rahi jest artystą, który lubi sobie stawiać nowe wyzwania i robi świetne klipy w stylistyce mini-filmów. Mamy do niego duże zaufanie i lubimy współpracę z nim. Tutaj nie mieliśmy żadnych propozycji, po prostu pojechaliśmy na pustynię w Kalifornii i tam nakręciliśmy ten teledysk.

- Tom: „Frankenstein” to nasz pierwszy teledysk zrealizowany przez reżysera Gregory’ego Ohrela. Spodobały się nam jego wideo, które zrealizował dla innych artystów. Powiedzieliśmy mu: „Weź ten utwór, zrób coś bardzo śmiesznego i ”odjazdowego”. Spodobała nam się jego propozycja scenariusza i postanowiliśmy zrobić ten klip według jego wizji.

- W lipcu wzięliście udział w festiwalu w Londynie z okazji 40-lecia powstania grupy The Cure. Jak wspominacie to wydarzenie?

- Tom: Coś wspaniałego. Tak naprawdę, to poza tym festiwalem w Londynie zagraliśmy  z nimi jeszcze później dwa koncerty: w Bukareszcie i Florencji. Niesamowite ile osób przybyło na ten koncert w Londynie: 65 tysięcy! Duża część z nich przyjechała spoza Wielkiej Brytanii. Do atmosfery imprezy dostosowała się też pogoda, która była wymarzona. A dla nas tej koncert przed Robertem Smithem i jego kolegami był spełnieniem marzeń.

Elliott: Był spełnieniem marzeń przede wszystkim dla mnie, bo The Cure to mój ulubiony zespół. Myślę, że o tym festiwalu ludzie będą mówić jeszcze przez wiele, wiele lat.

- To może szykuje się jakaś współpraca Editors z The Cure w przyszłości?

- Justin: (śmiech) byłoby wspaniale, kto wie? Po ostatnim z tych trzech wspólnych występów z The Cure, który odbył się w Bukareszcie, mieliśmy z nimi mała imprezę. Każdy z tych trzech koncertów The Cure był wspaniały, ani chwili nudy i przestoju. To zajebi.cie wielki zespół!

- Panowie, teraz skupicie się na promocji koncertowej „Black Gold”, a co potem?

- Justin: Pewnie chwilę odpoczniemy i spotkamy się z wytwórnią płytową, by usiąść i zastanowić się jakie będą kolejne kroki i jak otworzyć nowy rozdział w działalności Editors. Na pewno będzie nowa płyta, ale kiedy – na razie nie wiemy.

- Dziękuję za rozmowę.

Editors w Polsce:

04.02.2020. Kraków, Studio

05.02.2020. Warszawa, Torwar

Informacje o biletach: www.livenation.pl


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load