Wywiady

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Rozmowa z: A.Pawlus/M.Szendzielorz/T.Stoński

MM: Zanim przejdziemy do "Moonsoon" chciałem zapytać o Mirka Cichego, który nagrywał z Wami "Stereotrip", a którego na nowej płycie zastąpił niejako Michał Szendzielorz. Czy to była naturalna kolej rzeczy?

TS: Jeśli taka rzecz się wydarzyła znaczy się, że musiała. Nikt tego nie planował, ani się spodziewał. Mirek postanowił odejść, więc widocznie potrzebował zmiany. Z tego co wiem, to całkiem mu dobrze w Sandbreaker, który założył po odejściu z Galla. Niech mu się wiedzie. Nie narzekamy, znaleźliśmy godnego następcę i pchamy ten wózek dalej.

AP: Naturalną koleją rzeczy jest to, że ludzie przychodzą i odchodzą. To był jego własny wybór, więc my nie możemy rościć sobie prawa do zatrzymywania kogoś, kto już nie chce grać. Również, każdy ma swoje priorytety, które z czasem się zmieniają.

MM: Michał, jak do tego doszło, że trafiłeś do zespołu?

MS: Pewnego pięknego dnia zadzwonił do mnie ‘Stona’ z propozycją zastępstwa za Mirka na kilku koncertach jesiennej trasy z JD Overdrive. Wiele lat graliśmy razem w projekcie  Kurde, a do tego materiał ze „Stereotrip” bardzo mi się spodobał. Powiedziałem: czemu nie? Trasa doszła do skutku, a po niej - po publicznej deklaracji Mirka o odejściu z zespołu - Gallileous zaproponował mi stały angaż. I tak właśnie minęły 3 lata...

MM: Rozumiem zatem, że materiał na "Moonsoon" stworzyliście już w nowym składzie?

TS: „Boom boom disco doom (Kill the alarm clock)” graliśmy już z Mirkiem. Było też kilka pomysłów na „From me to you” i „Castle in the purple fog”, ale ostateczny szlif zrobiliśmy już z Michałem.

MM: Pytam, bo różnica między "Stereotrip" jest bardzo zauważalna/słyszalna. Numery na "Moonsoon" są bardziej otwarte i mają też więcej powietrza, no i Anię trudniej pomylić z Mylesem Kennedym?

TS: No Ania zadomowiła się już u nas na dobre, co wpłynęło na jej większą swobodę w tworzeniu linii wokalu, znalazła swoje miejsce.

AP: Już na poprzedniej płycie znalazłam swoje miejsce (śmiech).

TS: A co do muzyki, to jak zwykle niczym się nie ograniczaliśmy i to mogło sprawić tę otwartość.

AP: Po prostu tworzenie w aktualnym składzie sprawiło, że wszystko zarezonowało właśnie w ten sposób.

MS: Otwarte w jakim sensie?  Co masz na myśli?

MM: Mają szersze pole interpretacyjne i wywołują więcej obrazów w głowie. Słuchałem tej płyty w bardzo różnych momentach i za każdym razem coś innego się wyświetlało w głowie i przychodziło na myśl.

MS: Oo, to bardzo miłe. Płytę produkowali ci sami ludzie, którzy robili „Stereotrip”, więc źródła tej różnicy trzeba szukać gdzieś indziej. Numery na poprzedniej płycie miały bardziej piosenkowy charakter. Z tego co wiem - taki był zresztą pomysł na tamten album. Na „Moonsoon”  poza „From me to you”, który wydaje się idealnym singlem radiowym, utwory rzeczywiście mają bardziej rozbudowany charakter. Jest też chyba więcej zabawy gatunkami.  Mam nadzieję, że jest też bardziej różnorodnie, jeżeli idzie o rytmikę poszczególnych utworów. Chyba to wszystko pozwala słuchaczowi właśnie na szerszą interpretację muzyki zawartej na płycie.

TS: Na „Stereotrip” założyliśmy,  żeby kawałki były zwarte, krótkie, szybkie, często jedno-riffowe. Natomiast na „Moonsoon” pozwoliliśmy sobie na bardziej rozbudowane formy, co sprawiło, że utwory stały się chyba bardziej emocjonalne.

AP: Co więcej - na nowej płycie na dobre zagościł syntezator, co dodało jej przestrzeni.

MM: Rzeczywiście "From Me To You" (oprócz beatlesowskiego tytułu) jest dość radiowy, natomiast w przypadku całej płyty w pierwszej kolejności wypuściliście "Boom boom disco doom (Kill the alarm clock)", który jest dość mylący, jeśli chodzi o zawartość krążka. Myślę, że tym numerem wyszliście trochę na przekór. Natomiast jeśli chodzi o klawisze, to doczytałem info o moogu, na którym zagrał Wojciech ‘Boogie’ Bajer we wspomnianym numerze. Kto zatem obsługuje syntezatory w pozostałych kawałkach?

TS: Pierwszym singlem, jaki się ukazał, był „Moonsoon”, czyli chyba najbardziej spójny z poprzednią płytą utwór. A później rzeczywiście chcieliśmy trochę zaskoczyć. To, ile tygodni „Boom boom…” gości na liście słuchaczy Rockserwis, pokazuje, że to był strzał w dziesiątkę. Natomiast do „From me to you” przewidziany był klip... Kto wie, może jeszcze powstanie.

AP: Oprócz solówki Boogie’go, reszta jest moja. I tak - „Boom boom…” jest również radiowy. Zależy tylko do jakiego radia (śmiech).

MM: Swoją drogą - jak powstał "Boom Boom…"?

AP: Najpierw rytm disco i melodyjka rodem z „Power Rangers” (śmiech). Później wokal i na końcu syntezator.  A gdyby wejść w temat głębiej, to pojawia się tam pewien muzyczny cytat i gość specjalny, który rozkręca całość swoją klawiszową solówką do czerwoności. Uwieńczone zostało to doommetalowym, ciężkim grzmotem.

MS: ‘Stona’ wspomniał wcześniej, że ten utwór ogrywany był już z Mirkiem. Tak rzeczywiście było, jednak numer był grany w nieco wolniejszym tempie. Zaproponowałem nieco szybsze bicie, ze stopą uderzaną na każdą ćwierćnutę i to zdało egzamin.

MM: Wydaje mi się, że najlepszym łącznikiem z korzeniami Galileous jest "Gap Between The Words". Chyba głównie za sprawą tego ciężkiego doomowego riffu.

TS: Hmmm, szczególnie, że ma w sobie elementy grindcore'a, a tego wcześniej nie było. Tak jak nie było wcześniej wymiany solówek (śmiech). Lubię skalę arabską na końcu tego numeru.

AP: Tak jak jest wolny, tak i jest szybki (śmiech).

MM: Jak słusznie wspomniał Michał, ponownie pracowaliście z Azarem, który nawet zagrał świetne solo w "Wasteland". Daniel to taki wasz George Martin, piąty 'nieformalny' członek zespołu?

AP: Daniel odwalił wspaniała robotę. Świetne uwieńczenie płyty.

TS: Azar jest dobrym gitarzystą i naszym dobrym znajomym. Szkoda byłoby nie wykorzystać jego umiejętności. A że akurat nie miałem ułożonej solówki do „Wasteland”, to idealnie się złożyło. Ale to nic stałego.

AP: Nic stałego, lecz piękny kwiat dźwięku pozostawił i woń jego na zawsze już pozostanie na naszym krążku.

TS: Nie staram się odgrywać jego partii na żywo. Gram swoje. A na płycie została smakowita ciekawostka.

MM: "Wasteland" przy okazji wydaje się trochę niedopowiedziany muzycznie, co stanowi uchyloną furtkę na przyszłość. Tekst wręcz odwrotnie - to konkretna deklaracja.

TS: Przeszliśmy w zespole wiele. To, że nadal gramy, świadczy o tym, że nic nie jest w stanie nas złamać. Jesteśmy silniejsi niż kiedykolwiek. Wbrew wszystkim przeszkodom, które stają na naszej drodze. Z tego co pamiętam „Stronger than before” był nawet pomysłem na tytuł płyty. Zdecydowaliśmy się jednak na „Moonsoon”, kolejny słowotwór w naszej historii.

AP: W kupie siła! To utwór o wielkiej podróży w świat i w głąb siebie. Tak jak wcześniej powiedzieliście - każde doświadczenie umacnia, dlatego też mamy siłę iść coraz dalej i rozwijać się. Jaki będzie kolejny krok, dowiecie się słuchając kolejnej płyty.

MM: Wspomnieliście o klipie do "From Me To You". Szykujecie coś jeszcze?

TS: Chcielibyśmy, bo jest w nim potencjał na krótką video historię.

MS: Szykujemy kolejne numery na kolejną płytę. Mamy przy tym wielką nadzieję, że pojawi się całkiem szybko.

MM: A koncerty?

MS: Bardzo chcielibyśmy pograć trochę koncertów.

AP: Oj wspaniale by było i pewnie już niedługo zorganizujemy jakąś trasę.

MS: Zapraszamy do śledzenia nas w mediach społecznościowych (fb, instagram). Tam z całą pewnością będą pojawiać informacje o bieżących wydarzeniach i koncertach.  

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load