Wywiady

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Rozmowa z: Jean-Luc De Meyer

Jakub Oślak: "We believe in the future of the human race"; to słowa z "Rhythm of Time". Sarkastycznie czy nie, po 30 latach jesteśmy „w przyszłości” - czy kiedykolwiek tak ją przewidywałeś? Czy niepewność czasów sprawia, że muzyka Front 242 jest tak samo aktualna jak zawsze?

Jean-Luc De Meyer: Wierzę, że nasza muzyka zawiera w różnym stopniu elementy gniewu, niebezpieczeństwa, niepewności, niedoskonałości, strachu, wyobcowania, rozczarowania, rezygnacji, może nawet rozpaczy, buntu, ale także siły, chęci kontynuowania, determinacji. To ludzkie aspekty, uniwersalne, nawet jeśli nie są najładniejsze. Ale wiem, że wiele osób potrafi się do nich odnieść.

JO: W jaki sposób odpowiada to popularności brzmienia, które stworzyliście w latach 80., a które zdobyło tylu wyznawców i naśladowców? Co sprawia, że wasze stare płyty brzmią dziś tak świeżo i fascynująco, odkryte przez zupełnie nową generację?

JL: Chciałbym bardzo nieskromnie przyznać, że dzieje się tak przynajmniej częściowo dlatego, że zawsze projektujemy własne dźwięki i nigdy nie korzystamy z gotowców, fabrycznych ustawień, które są tak powszechnie stosowane. Oraz, ponieważ nie mamy dwóch piosenek brzmiących tak samo.

JO: Front 242 jest powodem, dla którego mówimy o EBM, ale wasze brzmienie nigdy nie było w nim uwięzione. Daniel B. odrzucił koncepcję bycia muzykiem, artystą; jeśli nie artystami, kim jesteście?

JL: Od samego początku byliśmy rzemieślnikami, świadkami, eksperymentatorami, badaczami, a z czasem prawdopodobnie zostaliśmy artystami, nawet jeśli nie był to nasz pierwotny cel.

JO: Macie bardzo lojalnych, oddanych fanów, ale nawet oni narzekają na brak nowego materiału. Muszę zapytać – czy możemy oczekiwać czegoś nowego w najbliższej przyszłości?

JL: Kiedy czujesz, że nie masz nic nowego do dodania do tego, co już nagrałeś, mądrze i uczciwie jest nie nagrywać co 2 lata kolejnego albumu, który brzmiałby dla ciebie równie nudno, jak dla publiczności. Z łatwością moglibyśmy wydawać więcej, ale to oznaczałoby powtarzanie tego samego materiału raz po raz. Nasze motto zawsze było zupełnie inne: jeśli piosenka działa, zapomnijmy o przepisie i poszukajmy czegoś innego. To powiedziawszy, zagramy kilka nowych piosenek na żywo podczas nadchodzącej trasy i zobaczymy, co się stanie. To wszystko na najbliższą przyszłość.

JO: Wasz ostatni album studyjny "Pulse" wciąż budzi kontrowersje; dwa poprzednie także nie zyskały powszechnego uznania. Jesteście postrzegani jako innowatorzy i pionierzy; ale w jaki sposób pogodzić to z oddaną bazą fanów, którzy nie zawsze akceptują innowacje?

JL: Mówiąc oficjalnie, nigdy nie robiliśmy tego, czego ludzie by od nas oczekiwali, ponieważ nigdy nie czuliśmy się zobowiązani do zadowalania kogokolwiek lub czegokolwiek. Powszechne uznanie? Nigdy nas ono nie obchodziło.

JO: Wyprzedane koncerty na całym świecie mówią dużo. Ludzie wciąż chcą doświadczyć Front 242. Może więc nie ma potrzeby pisania nowego materiału?

JL: Można rzeczywiście tak na to patrzeć. Uważamy, że granie na żywo jest dobrą platformą dla ewolucji i mutacji. Wiele naszego materiału było lub jest grane na żywo zupełnie inaczej niż na płytach. Wiem, że nie odpowiedziałem poprawnie na twoje pytanie (śmiech). 

JO: Wasz wizerunek - moda militarna, maszyny, industrialne dźwięki, surowość i ciemność tekstów. Niektórzy ludzie traktują to poważnie. Czy wasz przekaz za tym wszystkim został źle rozumiany?

JL: Przekazu nie ma. Jesteśmy odzwierciedleniem tego, co według nas jest dzisiejszym światem. Można to interpretować na wiele sposobów. Często zadziwia mnie, co słuchacze słyszą i widzą w naszej muzyce: rzeczy, które zmierzają w zupełnie innych kierunkach niż to, co świadomie umieszczamy w danym utworze.

JO: Jak ważny jest element wizualny dla waszej muzyki? Współpracowaliście z takimi postaciami jak Anton Corbijn i Peter Christopherson. To również ważna część doświadczenia Front 242 na żywo.

JL: Myślę, że nasza muzyka od samego początku była bardzo wizualna. Bardzo sugestywna. Wszystkie elementy graficzne były od zawsze podstawowym elementem całego naszego projektu. Podobnie jak jego strona fizyczna i energetyczna.

JO: Wielu artystów wymienia was jako inspirację. Cały gatunek EBM jest przypisany konkretnie wam. Czy kiedykolwiek wyobrażałeś sobie zdobycie takiego statusu? Czy też to wszystko stało się przypadkiem?

JL: Nigdy nie wyobrażaliśmy sobie czegoś takiego i oczywiście nigdy nie był to nasz cel. To po prostu się stało. Mam kilka teorii na ten temat, które mogą wyjaśniać dlaczego tak się stało, ale nie jestem pewien, czy miałbym rację. Powiedzmy, że ten status to taki szczęśliwy produkt uboczny. No i na pewno milej jest być rozpoznawanym niż ignorowanym.

JO: Macie swoje miejsce w historii muzyki, ludzie rozpoznają waszą „markę”. Belgia jest dumna ze swojego piwa i Frontu! Ale dokąd zmierzacie? Jaki jest następny krok dla zespołu?

JL: Następnym krokiem jest - i zawsze było - robienie tego, co w naszej mocy, najlepiej jak mogliśmy i tak, jak chcieliśmy, w naszym tempie i przy pełnej wolności. Nigdy nie było planu głównego, tylko seria kroków w tym kierunku.

JO: Dziękuję za rozmowę!

Foto: materiały prasowe Winiary Bookings


Rozmawiał: Jakub Oślak


Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load