Wywiady

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Rozmowa z: Kasia Kowalczyk

- Na zakończenie wywiadu udzielonego nam w 2017 roku po wydaniu albumu „Tamagotchi” wyraziłaś nadzieję, że na nowej płycie Coals będzie więcej „rapu i trzasków”. No i rzeczywiście na „docusoap” poszliście nie tylko w stronę dream popu, ale także trapu i różnych odmian R&B. Od początku byliście ukierunkowani w stronę tych stylistyk czy tak po prostu Wam naturalnie wyszło?

- To był naturalny proces, ale muszę też przyznać, że soul i r&b to muzyka, dzięki której zaczęłam w ogóle śpiewać. Później trochę mi się to przestało podobać, bo stałam się typical indie girl, ale no teraz wychodzi mega dużo fajnych rzeczy, które czerpią z r&b, a jednocześnie jest tam wiele innych brzmień np. tirzah, clairo czy FKA twigs. Rap natomiast dotarł do mnie niedawno, bo jakoś 4 lata temu. Inna kwestia jest taka, że rozwinęłam się wokalnie i jestem w stanie teraz śpiewać rzeczy, które były kiedyś dla mnie niewykonalne. No a łączenie gatunków bardzo nas kręci przy tworzeniu muzy. Mi też się bardziej podobają różnorodne albumy, jak ostatni Caribou. Nudzą mnie takie mega spójne rzeczy.

- Coals cały czas krążą wokół świata filmu. Na koncertach promujących „Tamagotchi” korzystaliście z wizualizacji wyświetlanych na ekranach za sceną, wyreżyserowaliście klipy do „VHS Nightmare” z „Tamagotchi” i „pearls” z nowej płyty, którą zatytułowaliście „docusoap”. Co oznacza ten tytuł i skąd go zaczerpnęliście?

Jeśli chodzi o “klip” do “Tamagotchi” to raczej nie nazwałabym tego profesjonalną produkcją. To bardziej obrazek do piosenki niż klip. Ustaliliśmy z wytwórnią, że musimy wydać jeszcze jeden obrazek, a no nie mieliśmy wtedy jakiegoś budżetu na klipy, więc w jeden dzień wykluło się to lo-fi szaleństwo. Natomiast przy “VHS Nightmare” i “pearls” rzeczywiście trochę dłubaliśmy i składaliśmy ekipę filmową. ”docusoap” to telenowela dokumentalna. Paradokumenty, które dobrze znamy, takie jak “Dlaczego ja” czy “Trudne sprawy”. Muszę przyznać, że zeszły rok spędziłam na nałogowym oglądaniu paradokumentów i osobiście bardzo je lubię. Myślę, że sama nazwa "docusoap" jest ciekawa i może budzić wiele skojarzeń wizualnych. Np. ja jak myślę o tym słowie to mam w głowie jakiś stary dokument odpalany na kineskopie, który jest niewyraźny przez unoszącą się mydlaną pianę. Ogólnie nie zmuszam ludzi do oglądania paradokumentów, można tę nazwę interpretować dowolnie, to jest po prostu nasza coalsowa muzyczna telenowela.

- Na okładce „docusoap” Łukasz „wylądował” na podłodze u Twoich stóp. Podobny wizerunek widniał na okładce Waszej poprzedniej płyty „Tamagotchi”. Wydaje się, że przywiązujecie dużą wagę do takiego układu personalnego na okładkach Waszych płyt: Łukasz na dole, Ty na górze. Czy kryje się za tym jakaś symbolika?

- (śmiech) Właśnie sporo ludzi szuka jakiejś symboliki, ale to naprawdę zbieg okoliczności, że znowu Łukasz leży, a ja stoję. Nasz fotograf Luke Jascz zrobił całą serię zdjęć, na których mieliśmy różne pozy, ale akurat to zdjęcie nas najbardziej ujęło. Jesteśmy stuprocentowym duetem i nie chcemy podkreślać jakiejś hierarchii w zespole. 

- Gdy słucham tego albumu odnoszę nieodparte wrażenie, że piosenki na nim zawarte tworzą zamkniętą całość i „wyjęcie” jednej z tych „cegiełek-piosenek” spowodowałby zawalenie się gmachu jakim jest „docusoap”. Czy ta płyta jest tzw. concept albumem? Czy jest na niej temat przewodni?

Właśnie tym razem nie chciałam concept albumu, bo to dość problematyczne i ograniczające. Jedynym moim postanowieniem było marzycielskie r&b, ale wyszło jak wyszło. Oczywiście staramy się, aby nasze albumy opowiadały pewną muzyczną historię, no i odpowiednio łączymy piosenki, ale nie było tutaj jakiś większych założeń.


- Chcę Cię przy okazji poprzedniego pytania spytać o to, w jaki sposób powstają kompozycje Coals? Macie wypracowany system pracy nad muzyką czy też zmieniacie go przy okazji kolejnych wydawnictw?

- Tym razem było trochę inaczej niż zwykle, bo praktycznie cały album powstał zdalnie, dopiero na końcu pracy się spotkaliśmy. Wynika to z tego, że w przeszłości dość często się na siebie denerwowaliśmy pracując razem przez kilka dni bez przerwy i wypracowaliśmy sobie taką metodę i jest cool. Zresztą jesteśmy mocno internetowi, dziwnie się czujemy, jak ktoś chce się spotkać i porozmawiać o projekcie, bo można to rozpisać w pliku haha. Łukasz ma swoje studio producenckie w mieszkaniu, ja studio wokalne. Tym razem wszystkie kawałki zaczynały się od krótkich bitów Łukasza i później wymyślałam melodie wokalne, Łukasz aranżował i na bieżąco sobie wysyłaliśmy pliczki z updejtami i poprawkami. Na końcu spotkaliśmy się w Cieszynie na finalne szlify. 

- Szczególną uwagę zwraca na siebie kompozycja „Oberek” z gościnnym udziałem brytyjskiego producenta Dominika Dvoraka ukrywającego się pod pseudonimem Felicita. Możecie zdradzić więcej szczegółów na temat tej kompozycji i Waszej współpracy z Dvorakiem?

Felicita napisał do mnie dwa lata temu, bo myślał, że jestem fotografką (tzn. w pewnym sensie jestem, ale robię to głównie for fun) i chciał, żebym zrobiła mu sesję zdjęciową. Zgodziłam się od razu, bo słuchałam wcześniej Felicity i lubię jego muzę. Później felicita dowiedział się, że mam zespół, przyszedł na nasz koncert w Londynie i spodobało mu się to, co robimy. Sam wyszedł z inicjatywą zrobienia czegoś. W maju zeszłego roku przyjechał do Cieszyna w celu zrobienia z nami piosenki. Wymyślił melodię na gitarze, która stała się bazą. Następnie Łukasz zaczął dogrywać perkę, a ja ledwie zanuciłam melodię wokalu, którą zarejestrowaliśmy i została ona użyta przy zwrotkach. Późniejszy etap współpracy odbył się w Internecie. Tekst inspirowany trochę światem Felicity. Wyobraziłam sobie kwiecistą salę przepełnioną tancerzami w polskich strojach ludowych. 

- Na wydanej w ubiegłym roku ep-ce „Klan” zamieściliście kompozycje wykonane w języku polskim, co było wyjątkowe w Waszej dotychczasowej dyskografii. Do tej pory mieliście na koncie tylko jedną piosenkę w naszym języku czyli „Lato 2002” z „Tamagotchi”. Na „docusoap” wróciliście jednak do języka angielskiego. Nie kusiło Was, by jednak zamieścić więcej polskojęzycznych utworów na nowym albumie?

Wydaje mi się, że takie miksowanie języków świadczy o tym, że ktoś jest niezdecydowany. Oczywiście takie sytuacje typu schafter mieszający polski z angielskim są super i to jest cecha jego stylu, ale no już taki misz masz, że tutaj 3 piosenki całkowicie po polsku, tutaj 3 po angielsku sprawia, że słuchacz może się poirytować i wyżej postawi kawałki, które są w języku, który jest mu bliższy. Postawiliśmy na angielski, bo przyszła okazja wydania w PIAS-ie i stwierdziliśmy, że znowu powinniśmy trochę podziałać zagranicą. Nieuniknione, że wydamy kiedyś longplaya całkowicie po polsku. Lubię śpiewać w obu językach.

- Macie już na koncie dwa znakomicie przyjęte albumy i dwie ep-ki, serię występów na uznanych festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą. Jakie planujecie sobie postawić kolejne wyzwania artystyczne? Jak widzicie Coals za powiedzmy 10 lat?

Właściwie jedną EP-kę. “Homework” nigdy nie zostało oficjalnie wydane. Po prostu podpisaliśmy się z firmą strimingową i musieliśmy jakoś podsumować naszą działalność w 2014-2015 hehe. Wydaje mi się, że nasze głowy są nieustannie pełne pomysłów i na pewno jeszcze będzie sporo różnych zakrętów i jako coals i solowo. Mimo, że odbywamy wiele różnych wycieczek po gatunkach, to jednak wydaje mi się, że coals to zwarty projekt i moglibyśmy robić też jakieś inne rzeczy totalnie wykraczające poza ten zespół, bo mamy szalone osobowości. Jeśli chodzi o wyzwania artystyczne to chciałabym, żebyśmy zrobili z Łukim teledysk, z którego będziemy stuprocentowo zadowoleni. Ja sobie ostatnio postawiłam też wyzwanie, żeby pisać lepsze teksty, wrócić do gry na gitarze i poćwiczyć dykcję, bo kto wie, może zostanę jeszcze raperką.

- Dziękuję za wywiad. 

 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Gardenia

2022-01-28

„Neuroza”, najnowszy album grupy Gardenia, mimowolnie wpisał się w atmosferę bieżących czasów, przepełnionych napięciami i niepewnością. Ale płyta kryje w sobie nieco więcej, niż wskazuje na to jej tytuł. O szczegółach opowiedział nam perkusista grupy, Mariusz Radzikowski.

Czytaj więcej...

Wojtek Mazolewski

2022-01-23

Wojtek Mazolewski wydał solową płytę "Yugen", która powstała jako jego "reakcja obronna" na pandemię. O okolicznościach powstania tego albumu, jego związku z japońską kulturą oraz dziejach pewnej gitary porozmawialiśmy z Wojtkiem w siedzibie Agory czyli wydawcy "Yugen".

Czytaj więcej...

Matt Dusk

2022-01-20

Popularny w naszym kraju kanadyjski piosenkarz Matt Dusk wydał pod koniec ubiegłego roku album “Sinatra with Matt Dusk Vol. 2", na którym ponownie zaprosił do współpracy znakomitych polskich wykonawców, by wspólnie przywołać muzyczną historię Mistrza – Franka Sinatry. Z tej okazji Matt Dusk zgodził się odpowiedzieć na kilka naszych pytań.

Czytaj więcej...

Future Islands

2022-01-18

Amerykańska grupa Future Islands wystąpi 2 marca w warszawskim klubie Palladium. Nasz wysłannik Jakub Oslak porozmawiał z tej okazji z wokalistą Samuelem Herringiem i perkusistą Michaelem Lowrym.

Czytaj więcej...

The Slow Show

2022-01-11

Brytyjski zespół The Slow Show wystąpi 18 lutego w warszawskim klubie Hydrozagadka. Grupa jest często porównywana do The National — przede wszystkim za sprawą charakterystycznego barytonu wokalisty Roba Goodwina, który udzielił wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Jude

2022-01-10

Łódzka formacja Jude ani myśli przestać działać na własnych, wysoce odrębnych zasadach. Album "Broken Pillar” nie tylko stanowi kolejny punkt na drodze i artystycznej ekspresji, ale jak zwykle daje dość uniwersalny ogląd na rzeczywistość, podany mocno, krytycznie i bardzo niezależnie. O płycie, ale i o bycie artystycznym Jude wpisanym nierozerwalnie w łódzki krajobraz opowiedział mi jego spiritus movens – Wiktor Skok.

Czytaj więcej...

Mariusz Duda

2022-01-04

Pod koniec listopada ukazał się album "Interior Drawings" Mariusza Dudy zamykający trylogię jego solowych wydawnictw rozpoczętą w czerwcu 2020 roku krążkiem "Lockdown Spaces". Premiera nowej płyty była idealnym pretekstem do przeprowadzenia wywiadu z Artystą co uczynił nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Novika

2021-12-08

Novika to jedna z najważniejszych postaci ostatnich dwóch dekad na polskiej scenie elektronicznej. W tym roku minęło 20 lat od wydania jej pierwszego singla "T.Time" nagranego ze Smolikiem. Z tej okazji ukazała się płyta "Novika 2.0" na której polscy artyści opracowali swoje wersje utworów Noviki. Między innymi o kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z Noviką.

Czytaj więcej...

Anna Jurksztowicz

2021-12-07

W tym roku mija 35 lat od premiery debiutanckiej płyty Anny Jurksztowicz "Dziękuję, Nie tańczę". Z tej okazji Artystka wykonała materiał z tej płyty w wersji live z zespołem i wydała go na płycie "Dziękuję Nie Tańczę/21/Live". Z tej okazji Pani Anna odpowiedziała na kilka naszych pytań, w których zdradziła między innymi dlaczego album z 1986 roku ma status tzw. 'płyty kultowej'.

Czytaj więcej...

Grzegorz Kupczyk

2021-12-06

Jeden z najważniejszych wokalistów w historii polskiej sceny metalowej i hardrockowej (CETI, ex-Turbo) Grzegorz Kupczyk obchodzi w tym roku 40-lecie pracy artystycznej. Z tej okazji ukazała się płyta "40 Lat Na Scenie" o której porozmawialiśmy z Artystą.

Czytaj więcej...

Counting Crows

2021-11-26

Amerykańska grupa Counting Crows przyjedzie w przyszłym roku do warszawskiego klubu Stodoła i będzie to jej drugi koncert w naszym kraju. Po raz pierwszy zaprezentowała się w 2007 roku na chorzowskim Stadionie Śląskim jako gość The Police. Nasz wysłannik Jakub Oslak miał okazję porozmawiać z liderem zespołu Adamem Duritzem.

Czytaj więcej...

Klaudia Szafrańska

2021-11-25

Wokalistka Klaudia Szafrańska znana z duetu XXANAXX pracuje nad debiutancką solową płytą. Jej zapowiedzią są trzy single, które ukazały się w ostatnich kilku miesiącach. Artystka zgodziła się odpowiedzieć na kilka naszych pytań.

Czytaj więcej...

Urszula

2021-11-24

Bieżący rok jest dla Urszuli bardzo pracowity. Ukazały się nowe wersje jej dwóch albumów "Biała Droga" i "Supernova", reedycja płyty "Urszula & Jumbo", a także, co najistotniejsze, jej nowy album studyjny "Teraz Ja". O tym właśnie porozmawialiśmy z Artystką.

Czytaj więcej...

Weronika Szymańska

2021-11-21

Wokalistka, autorka muzyki i tekstów Weronika Szymańska ma na koncie trzy single wydane w ramach projektu My Name Is New wytwórni Kayax. Artystka brała także dwukrotnie udział w programie The Voice of Poland. O tych właśnie wydarzeniach porozmawialiśmy z Weroniką.

Czytaj więcej...

Marek Dyjak

2021-11-19

Płytą-podziękowaniam zatytułowaną „Na wzgórzu rozpaczy”, Marek Dyjak kończy rzekomo swoją przygodę z nagrywaniem muzyki. Czy rzeczywiście? I co dziś jest dla niego najważniejsze? O tym między innymi artysta opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Budyń

2021-11-16

Jacek 'Budyń' Szymkiewicz jako jeden z nielicznych artystów opowiedział mi o 'pozytywniejszej' stronie pandemii. Na ile rzeczywiście okazała się ona dobrym doświadczeniem i na ile znajduje to swoje odbicie na jego najnowszej płycie "Ukryte do wiadomości"? Wszystko w poniższym zapisie.

Czytaj więcej...

RGG

2021-11-15

Jazzowe trio RGG obchodzi w tym roku dwudziestolecie działalności. Kontrabasista Maciej Garbowski, perkusista Krzysztof Gradziuk i pianista Łukasz Ojdana nie myślą jednak o jakichkolwiek podsumowaniach, bo są skupienie w dużej mierze na promocji swojej ostatniej płyty „Mysterious Monuments On The Moon”. Udało mi się jednak namówić ostatniego z nich na skromne podsumowanie i rozmowę na temat bieżących działań zespołu.

Czytaj więcej...

Joanna Dark

2021-11-09

„Osiecka/Przybora – Ale Jazz!” to nowy album Joanny Dark będący wyborem trzynastu piosenek z tekstami geniuszy słowa – Agnieszki Osieckiej i Jeremiego Przybory, które po raz pierwszy w tym wyborze zostały zaaranżowane w wersji jazzowej. Utwory wykonane zostały przez Joannę Dark, w towarzystwie rewelacyjnych instrumentalistów w składzie Filip Wojciechowski (piano), Paweł Pańta (kontrabas), Krzysztof Szmańda (instrumenty perkusyjne), Jerzy Małek (trąbka). Joanna Dark opowiedziała nam o kulisach powstania tego albumu.

Czytaj więcej...

ATLVNTA

2021-11-01

Poznaliśmy ich blisko dekadę temu jako indie-folkowy duet Lilly Hates Roses. Formuła muzyczna tamtej formacji jednak się wyczerpała. Dziś Kasia Golomska i Kamil Durski działają pod szyldem ATLVNTA, który jest dla nim nowym otwarciem, nie tylko muzycznym. Właśnie ukazał się ich pełnowymiarowy imienny debiut, o którym szczegółowo opowiedzieli mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Efterklang

2021-10-26

Duńska grupa Efterklang wydała nowy album "Windflowers" i w ramach promocji tej płyty zawita ponownie do Polski. Zespół zagra 27 października w Teatrze Nowym w Łodzi oraz 28 października w Sali Koncertowej Radia Wrocław. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak zadał kilka pytań Rasmusowi Stolbergowi.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load