Wywiady

Terri Lyne Carrington

2013-02-04

Nasz wywiad z Terri Lyne Carrington - jedną z najważniejszych, amerykańskich artystek jazzowych ostatnich dwóch dekad. Perkusistką, wokalistką, producentką i wykładowcą.

Rozmowa z: Terri Lyne Carrington

- Twój nowy album jest zatytułowany „Money Jungle-Provocative In Blue”. Jest to Twoja wersja legendarnej płyty Duke’a Ellingtona „Money Jungle” z 1963 roku. Dlaczego zdecydowałaś się nagrać materiał z tej płyty?

- Pamiętam, jak wciągnął mnie ten album, gdy posłuchałam go po raz pierwszy 10 lat temu. Nie mogłam przestać o nim myśleć i przestać go słuchać. Więc zapragnęłam uhonorować tą muzykę, przekazać emocje, jakie mną targają, gdy słucham tych kompozycji. Przerabianie czegokolwiek, co skomponował Duke Ellington było żmudnym i ciężkim zadaniem, ale robiąc to czułam się OK. Był on muzykiem o otwartym umyśle i zawsze czuł, że muzyka powinna iść do przodu.

- Na Twej płycie zabrakło trzech utworów w porównaniu z oryginalną płytą: „Warm Valley”, „Caravan” i „Solitude”. W zamian zamieściłaś dwie swoje kompozycje oraz jeden utwór Twego klawiszowca Geralda Claytona. Dlaczego?

- Te trzy kompozycje, których nie nagrałam oddawały klimat początku lat sześćdziesiątych i zostały napisane przez Duke’a specjalnie dla muzyków, którzy wraz z nim nagrali „Money Jungle”: Maxa Rocha i Charlesa Mingusa. Te trzy utwory były jego muzycznym świadectwem. Nie byłam w stanie, a jednocześnie nie chciałam ingerować w tak ważne kompozycje.

Jeśli chodzi o te trzy nowe utwory, to nagrałam je, gdyż chciałam dodać coś osobistego do tej płyty. „No Boxes” to mój hołd dla Duke’a. Z kolei „Grass Roots” idealnie pasuje do „Money Jungle”, gdyż także jest to utwór bluesowy i zagrałam w nim ciekawy motyw na perkusji, który jest mym ukłonem w stronę Maxa Rocha.

- W nagrywaniu „Money Jungle-Provocative In Blue” najistotniejszy wkład, poza Tobą, włożyli: kontrabasista Christian McBride i klawiszowiec Gerald Clayton. Dlaczego wybrałaś akurat tych dwóch, znanych muzyków?

- Christian McBride był dla mnie naturalnym wyborem, gdyż uważam go za Charlesa Mingusa naszych czasów. Z kolei Gerald to muzyk, który świetnie odnajduje się zarówno w bluesie, jak i jazzie, a jednocześnie ma nowoczesne podejście do obu tych gatunków muzyki. Spisał się znakomicie.

- W książeczce do płyty zamieściłaś kilka cytatów z wypowiedzi Ellingtona, Mingusa i Rocha. Jeden z nich, autorstwa Duke’a Ellingtona, mówi: “There's hardly any money interest in art and music will be there when money is gone". Zastanawiam się, dlaczego ten cytat jest tak ważny dla Ciebie? I czy nie stoi on w sprzeczności z faktem, że muzyka jest Twoją pracą i z niej się utrzymujesz.

- Masz oczywiście rację, że pieniądze są ważne i dzięki nim możemy egzystować. Ale równie ważne jest dziedzictwo, jakie po sobie zostawiamy jako twórcy, co nie ma nic wspólnego z pieniędzmi. Jako artyści musimy tworzyć wartości przez wszystko, co robimy w muzyce i życiu. Jeśli się temu poświęcamy, wtedy jesteśmy prawdziwymi artystami. A więc najpierw powinniśmy skupić się na stworzeniu czegoś, a gdy to już powstanie, to pieniądze też przyjdą. Ale nie mogą być one najważniejszą motywacją dla twórcy. Inaczej nie jesteś prawdziwym artystą.

- Chciałbym zapytać o Twój poprzedni album „The Mosaic Project”, do nagrania którego zaprosiłaś kilka znakomitych artystek jazzowych takich jak: Dee Dee Bridgewater, Cassandra Wilson, Esperanza Spalding i Nona Hendryx. Skąd wzięłaś pomysł na ten projekt i jak wyglądał artystyczny wkład tych Pań na powstanie płyty?

- Napisałam i zaaranżowałam wszystkie kompozycje. Nagrałam je w wersjach demo i rozesłałam do wszystkich artystek zainteresowanych wzięciem udziału w tym projekcie. Wszystkie zgodziły się na wzięcie udziału w sesjach nagraniowych, bo słuchając tych utworów zrozumiały, że każdy z nich był stworzony właśnie dla nich. Na „Mosaic Project” chciałam oddać hołd wszystkim wspaniałym artystkom, z którymi współpracowałam na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. A tak się złożyło, że większość z nich to wokalistki. I myślę, że mi się to udało.

- Jesteś perkusistką, wokalistką, producentką, kuratorką festiwalu jazzowego w Bostonie, a także wykładasz muzykę w Berklee College. Która z tych funkcji jest Ci najbliższa i czy są może jakieś dziedziny, w których jeszcze chciałabyś spróbować swych sił?

- Bardzo chciałabym pracować w innych dziedzinach sztuki. Na przykład w filmie. Ale na chwilę obecną tworzenie muzyki sprawia mi najwięcej satysfakcji. Podobnie jak bycie kuratorką imprez i to nie tylko Berklee Jazz Festiwal. Podobnie jest z nauczaniem. To także fantastyczne uczucie, gdy możesz swoją wiedzę przekazywać młodym adeptom muzyki. Pomaga mi to być wciąż na czasie z różnymi nowinkami technicznymi i nowymi nurtami w muzyce. Jeśli chodzi o festiwal w Bostonie, to jest to impreza charytatywna, która ma za zadanie przede wszystkim integrować tamtejszą społeczność i nieść pomoc jej najbiedniejszej części. To wspaniała okazja by posłuchać jazzu we wszystkich zakamarkach tego miasta i szansa, by pomóc młodym zespołom jazzowym z Bostonu. Jednak podsumowując Twoje pytanie: najwięcej radości sprawia mi tworzenie muzyki.

- Dziękuję za wywiad.

Foto: Tracey Love


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load