Wywiady

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Rozmowa z: Paul Webb

Jakub Oślak: Clockdust ukazał się bardzo szybko po Drift Code. Wydaje się, że oba pochodzą z tego samego źródła, tych samych sesji, inspiracji. Czy mógłbyś rozwinąć genezę nowego albumu i jego poprzednika?

Paul Webb: Większość materiału na Clockdust została nagrana w tym samym czasie, co Drift Code. Bardzo szybko zdałem sobie sprawę, że mam wystarczająco dużo utworów na dwa albumy, więc kiedy skończyłem nagrywanie, przez kilka tygodni próbowałem różnych kombinacji utworów na każdy album. Kiedy ostatecznie zdecydowałem, co ma gdzie iść, celowo nie słuchałem Clockdust przez rok, kiedy miksowałem Drift Code. Stało się tak, ponieważ chciałem uzyskać dystans i nową, jaśniejszą perspektywę podejścia do drugiego solowego albumu.

JO: Twój przełomowy album Out Of Season został nagrany 18 lat temu. Przez cały ten czas wydawało się, że to projekt jednorazowy. Co sprawiło, że powróciłeś do Rustin Man po tylu latach?

PW: Tak naprawdę to nigdy nie przestałem działać, jako Rustin Man. Przeszedłem prosto z trasy Out Of Season do mojej muzyki solowej. Wydanie tego zajęło dużo czasu, ponieważ musiałem nauczyć się pisać własnym głosem i zbudować domowe studio. Moja żona i ja założyliśmy rodzinę i chciałem poświęcić jej dużo czasu. Nie chciałem być jednym z tych ojców, którzy żałują, że nie widzieli jak ich dzieci dorastają.

JO: Clockdust i Drift Code brzmią bardziej osobiście, intymnie i introspekcyjnie, jeśli porównamy je z Out Of Season. Czy uważasz, że istnieje logiczny związek między tymi albumami, czy jeden może istnieć bez drugiego, czy z powodu czasu, który je dzieli, czy powinniśmy postrzegać je, jako całkowicie oderwane byty?

PW: Każdy album jest zawsze reakcją na poprzedni. Na tym polega ta osobista muzyczna podróż, aby za każdym razem próbować nowych rzeczy, biorąc pod uwagę to, czego się wcześniej nauczyłeś. Po swobodnej i improwizowanej muzyce ‘O’rang, poczułem, że warto przyjrzeć się bardziej tradycyjnym metodom pisania piosenek. Mniej więcej w tym czasie zacząłem słuchać muzyki z lat 40-tych. To był punkt wyjścia do napisania moich solowych albumów; centralne miejsce tych nagrań zajął mój wokal oraz chęć stworzenia iluzji nagrania zespołu na żywo. W rzeczywistości, wszystkie instrumenty były nagrywane w różnych momentach. Ta intymność i introspekcja, którą słyszysz, to prawdopodobnie to, że wszystkie główne decyzje muzyczne i dotyczące pisania piosenek pochodzą ode mnie, tworząc bardzo bezkompromisową muzykę.

JO: Clockdust został wydany w najdziwniejszych okolicznościach, ale niezależnie od tego, brzmi dosyć niesamowicie i ponuro. Czy szalony świat wokół nas miał wpływ na to, jak brzmi twój nowy album?

PW: Dla mnie wcale nie brzmi ponuro. Myślę o nim bardziej jak o ciepłym niedzielnym popołudniu. Ale to rzeczywiście dziwne, gdy płyta ukazuje się w tym samym tygodniu, kiedy cała wytwórnia zaczęła się izolować, a wszystkie sklepy z płytami zostały zamknięte. W najśmielszych snach nie wyobrażałem sobie, że Clockdust ukaże się w takim środowisku. Ale wydaje się, że niektóre piosenki nabierają przez to innego znaczenia, np „Carousel Days”, która opowiada o parze żyjącej w złych czasach, pocieszającej się nostalgicznymi wspomnieniami, kiedy życie było dobre. Myślę, że te piosenki można interpretować na różne sposoby w różnych czasach.


JO: W trakcie swojej kariery stworzyłeś trwały tandem artystyczny z Lee Harrisem. Co sprawia, że wasza dwójka trzyma się razem tak długo? Czy uważasz, że istnieje szansa na coś nowego w projekcie ‘O’Rang?

PW: Znamy się od czasów nastoletnich i przeżyliśmy razem wiele muzycznych przygód. Na poziomie artystycznym łatwo się ze sobą komunikujemy i zachowujemy wiele takich samych wartości muzycznych. Lee jest niesamowitym, wszechstronnym muzykiem, który ma swoje unikalne podejście do brzmienia i perkusji. Poza tym jest kimś, kto potrafi mnie naprawdę rozbawić, więc lubię spędzać czas w jego towarzystwie, co jest ważne przy wspólnej pracy. Nie ma planów na nowy album ‘O’rang.

JO: Jak wspominasz Marka Hollisa? Czy pozostawałeś z nim w kontakcie po opuszczeniu Talk Talk? Fani mieli nadzieję i wierzyli do końca, że jakiś nowy znak życia tego zespołu jest nadal możliwy?

PW: Pamiętam Marka, jako wyjątkowo poważnego, skoncentrowanego, inspirującego faceta, gdy z nim pracowaliśmy - i bardzo zabawnego gościa, gdy nie pracowaliśmy. Nie utrzymywałem z nim później kontaktu, ale szczerze mówiąc, nie utrzymuję szczególnego kontaktu z nikim, w tym z częścią mojej rodziny. Myślę, że ludzie, którzy mieli nadzieję na powrót Talk Talk, mogą pocieszyć się faktem, że nie rozmieniliśmy się na drobne, jak wiele innych zespołów w podobnych okolicznościach.

JO: Zarówno The Colour of Spring, jak i Spirit of Eden są przez wielu uważane za arcydzieła, a ewolucja Talk Talk od popowego do wpływowego, nowatorskiego zespołu jest niezwykła nawet jak na dzisiejsze standardy. Jakie jest twoje zdanie na ten temat z perspektywy czasu?

PW: Jestem bardzo dumny ze wszystkiego, co osiągnęliśmy, jako zespół, ale nie jestem kimś, kto dużo nad tym rozmyśla. Po tym jak kończę jedno nagranie przechodzę do następnego i tak naprawdę nie zwracam uwagi na to, co ludzie myślą o wcześniejszych płytach. Gdy ktoś mówi mi, że jedna z tych płyt była dla niego np. muzycznym tłem dla dawno utraconego lata lub czasu spędzonego na uniwersytecie, zawsze miło mi to słyszeć; ale to wszystko.


JO: Kiedy piszesz, komponujesz i nagrywasz jako Rustin Man, czy w jakikolwiek sposób wpływa na ciebie dziedzictwo Talk Talk, nie tylko jako osobiste doświadczenie, ale muzyka, która wciąż rezonuje?

PW: Niektóre wartości muzyczne pozostały ze mną od czasów Talk Talk. Celem każdego albumu zawsze było stworzenie niepowtarzalnej dla siebie atmosfery. Przyjmuję taką postawę: „wiedzieć więcej o tym, czego nie lubisz, niż o tym, co lubisz”. Nadal uważam to za zdrowe podejście do tworzenia muzyki, ponieważ zmusza cię do odkrywania nowych obszarów muzyki i powstrzymania się od lenistwa artystycznego, jeśli pozostajesz w strefie komfortu.

JO: Jakie były powody, dla których opuściłeś Talk Talk? Czy kiedykolwiek żałowałeś tej decyzji i zastanawiałeś się nad scenariuszami, „Co by było, gdyby…”?

PW: Nadszedł czas, aby pójść dalej. Nie snułem żadnych scenariuszy, „Co by było, gdyby…”, ponieważ dla mnie jednym z głównych powodów, dla których dziś mówi się o Talk Talk, jest to, że wszyscy dawali z siebie tyle, ile mogli; a kiedy skończyli, przestali.

JO: Jakie są kolejne kroki dla Rustin Man? Wygląda na to, że złapałeś kreatywny wiatr w żagle! Czy zastanawiałeś się nad przeniesieniem tej muzyki na scenę lub innymi formami występów na żywo (oczywiście, gdy wszystko wróci do normy)?

PW: Mam zaplanowane koncerty w listopadzie, po raz pierwszy od 17 lat, wraz z muzykami zespołu Dez Mona, których podziwiałem od lat, a których poznałem przy produkcji albumu Hilfe Kommt. Jestem bardzo podekscytowany pracą z tymi facetami i powierzeniem im tych piosenek na żywo.

JO: Dziękuję bardzo za rozmowę!

Foto: Lawrence Watson

 


Rozmawiał: Jakub Oślak


Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Clannad

2020-04-15

50 lat działalności Clannad wieńczy antologia „In The Lifetime” oraz jubileuszowa trasa koncertowa zespołu. Blisko 20 płyt, niezapomniane melodie, magiczne dźwięki znane chociażby ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Robin z Sherwood”, ale przede wszystkim niezwykła droga artystyczna, jaka stała się udziałem muzycznej rodziny Brennan. O tym wszystkim szczegółowo opowiedziała mi podczas długiej rozmowy, wokalistka, harfistka, Pierwsza Dama Muzyki Celtyckiej – Moya Brennan.

Czytaj więcej...

The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load