Wywiady

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Rozmowa z: Mac Austin / Harry Davies

Jakub Oślak: Czy White Door miał być z założenia jednorazowym projektem, skokiem w bok poza Grace? Jaka jest geneza White Door?

Harry Davies: White Door powstał po rozpadzie Grace. Doszło do napięć, które podzieliły zespół, ale Mac Austin i ja chcieliśmy kontynuować pisanie. Kupiłem automat perkusyjny Portastudio i Korg Sigma. Zatrudniliśmy mojego brata Johna, ponieważ miał syntezatory Korg 900PS i Octave Kitten i umiał na nich grać. W ciągu dwóch tygodni nagraliśmy nasz pierwszy singiel, jako White Door, „Way of the World”. Został wydany w Clay Records, a sprzedaż była bardzo zachęcająca, szczególnie w Stanach, a wkrótce potem ukazał się nasz drugi singiel „Kings of the Orient”. Mike Stone, właściciel Clay Records, zasugerował nagranie albumu. Tu pojawia się Andy Richards, były klawiszowiec Strawbs. Szukaliśmy producenta, a Andy szukał zespołu do produkcji.

JO: Co się stało po wydaniu Windows? Czy byliście zadowoleni z jego odbioru? Przez lata stał się jednym z ukrytych skarbów synth-popu i kolekcjonerską rzadkością.

HD: Byliśmy zachwyceni początkowym odbiorem Windows. Wszystkie trzy single „Windows”, „Love Breakdown” i „Jerusalem” otrzymały ogólnokrajową transmisję. Jednak Clay Records była małą wytwórnią z ograniczonymi zasobami i niezdolną do sfinansowania potrzebnej promocji. White Door potrzebowało poważnej wytwórni. W międzyczasie Andy odnosił sukcesy z Frankie Goes do Hollywood i Propagandą z obozu Trevora Horna. Wciąż pisaliśmy, a Andy wyprodukował także „Flame in my Heart” w studiu Strawberry, nasze pierwsze nagranie po Windows. Mike zainteresował nami dużą wytwórnię Magnet Records, ale wrócił z pustymi rękami. Bez umowy, bez gotówki i niestety musiał sprzedać katalog Clay.

Mac Austin: Tak, niestety Mike podpisał już umowę dotyczącą rynku amerykańskiego, a Magnet, choć nas chcieli, żądali praw wydawniczych na cały świat, więc musieli się wycofać.

JO: 37 lat musi być jakąś rekordową luką między dwoma albumami. Więc, co się stało? Dlaczego tak długo - i dlaczego teraz?

HD: Wszyscy byliśmy przygnębieni po rozstaniu z Clay Records, ale nadal składaliśmy piosenki i nagrywaliśmy dema. Kilka miesięcy później Mac spotkał się z naszym basistą z Grace, Davem Rushtonem i oczywiście Grace pojawiła się w rozmowie i skończyło się powrotem i koncertem. Pięć albumów, trzy zmiany w składzie i mnóstwo dobrych czasów, i zbliżamy się do 2020 roku.

MA: Chociaż sprzedaliśmy kilka tysięcy albumów w Stanach Zjednoczonych, w Wielkiej Brytanii bez umowy nie mieliśmy szans, a ponieważ byliśmy związani amerykańskim kontraktem, nikt nie chciał nic z nami podpisać, więc White Door zwyczajnie nie mógł iść dalej.

JO: Czy w ciągu tych 37 lat zastanawialiście się nad powrotem, ale nie był to właściwy czas, lub nie było dość nowego materiału gotowego do wydania?

HD: White Door zawsze powracał w naszych myślach, był świetnym tematem do rozmowy o „dobrych starych czasach”. Nie byliśmy świadomi, że istnieje rynek dla White Door, szczególnie w Wielkiej Brytanii. Byliśmy zajęci pisaniem i koncertowaniem z Grace, a w trakcie tych występów udało się zmieścić „Windows” w secie!

MA: Nie mieliśmy pojęcia o naszej bazie fanów w Europie, to naprawdę niesamowite.


JO: No właśnie, czy zaskoczyło was przyjęcie The Great Awakening i fakt, że fani waszej muzyki powitali ten album niemal jako „ponowne przyjście”?

HD: Dopiero gdy Cherry Red wydało Windows na CD w 2009 roku, uświadomiliśmy sobie, że mamy fanów w Europie kontynentalnej. Mniej więcej w tym czasie zacząłem korzystać z mediów społecznościowych i odkryłem, że „Jerusalem” było bardzo popularne na scenie klubowej we Włoszech, a inne utwory z Windows miały ponad 50 000 wyświetleń na YouTube.

JO: Kiedy narodził się pomysł powrotu i nowego albumu - i co sprawiło, że poczuliście, że nadszedł czas?

MA: W 2016 r. Johan przesłał mi wiadomość, że jest wielkim fanem Windows i chciałby nagrać cover jednego utworu. Wysłał mi próbkę swoich piosenek i byłem zdumiony, jak bliskie było to brzmienie do White Door, więc powiedziałem, że chcielibyśmy, aby nagrał nasze piosenki. W ciągu następnych sześciu miesięcy odbyliśmy wiele rozmów i zostałem poproszony o zaśpiewanie utworu „Heaven Opened” na nowym albumie zespołu Johana, Daily Planet. Następnie Johan zapytał, czy kiedykolwiek zastanawialiśmy się nad stworzeniem nowego albumu White Door. Powiedziałem, że nie, ale słysząc, że nasz zespół ma swoją niszową renomę w Europie, postanowiliśmy spróbować. I oto mamy naprawdę dobry album i wielką przyjaźń; sama radość!

JO: No właśnie, czy pojawienie się Johana Baeckströma było kluczowym czynnikiem przy nagrywaniu The Great Awakening - czy też słuchamy pomysłów, które powstały wcześnie, ale zostały odłożone na półkę?

MA: Cóż, szczerze mówiąc, album nie powstałby, gdyby nie Johan, co byłoby wielką szkodą. Johan jest świetnym motywatorem do pisania, grania, jest dobrym doradcą, a jego umiejętności techniczne są znakomite, ale dla mnie jego największą zaletą jest jego osobowość, wrażliwość i zachowanie. Mieliśmy kilka starych demo piosenek, które zrobiliśmy wiele lat temu, ale naprawdę chcieliśmy napisać zupełnie nowy materiał na ten album, na który Johan mógłby mieć wpływ. Na przykład „Angel of Tomorrow” jest napisany przez Johana i jego kolegę z zespołu z Daily Planet, Jarmo Ollila. Zatem, chociaż jest kilka starszych piosenek, większość albumu pochodzi z ostatnich czterech lat, szukaliśmy nowych inspiracji – no i znaleźliśmy.


JO: Co sądzicie o powracającym zainteresowaniu brzmieniem lat 80.? Jesteśmy świadkami nie tylko renesansu muzyki syntezatorowej, ale wszystkiego, co dotyczy lat 80., w tym kaset.

HD: Myślę, że w czasach niepewności ludzie sięgają do nostalgii. Poczucie znajomości daje komfort, gdy świat wydaje się przerażającym miejscem. Jestem pewien, że „Stranger Things” pobudziło odrodzenie lat 80, szczególnie dla tych, którzy nie byli tam za pierwszym razem. Jeśli chodzi o kasety, to dla mnie zagadka!

JO: Jak się czujecie w dziwnych czasach, w których narodziło się The Great Awakening? Czy uważasz, że globalne niepokoje społeczne związane z Covid-19 wpłynęły na decyzje związane z nowym albumem?

HD: Nasza decyzja o użyciu tytułu The Great Awakening została podjęta, zanim dowiedzieliśmy się o Covid-19, chociaż liryczna treść bardzo do niej pasuje. Dopiero w lutym tego roku zdaliśmy sobie sprawę, jak ważne jest to, jak ludzie czują się na całym świecie. Planeta Ziemia zdawała się oddychać ponownie bez naszej destrukcyjnej aktywności, ponieważ byliśmy świadkami świata, jako żywego organizmu.

JO: Jakie pokładacie nadzieje w The Great Awakening oraz odrodzeniu White Door? Czy w tym momencie rozważacie jakieś „kolejne ruchy”? Więcej albumów, występy na żywo?

HD: Myślę, że wszyscy czujemy potrzebę grania na żywo, kiedy już to będzie bezpieczne, i mam nadzieję, że pojawi się też kolejny album.

MA: Po Covid-19 nastąpi nowy początek dla świata i mam nadzieję, że White Door będą jego częścią.

JO: Dziękuję wam za rozmowę, życzę zdrowia i powodzenia! 

Album "The Great Awakening" na Bandcamp: https://whitedoor.bandcamp.com/ 

 


Rozmawiał: Jakub Oślak


Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Clannad

2020-04-15

50 lat działalności Clannad wieńczy antologia „In The Lifetime” oraz jubileuszowa trasa koncertowa zespołu. Blisko 20 płyt, niezapomniane melodie, magiczne dźwięki znane chociażby ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Robin z Sherwood”, ale przede wszystkim niezwykła droga artystyczna, jaka stała się udziałem muzycznej rodziny Brennan. O tym wszystkim szczegółowo opowiedziała mi podczas długiej rozmowy, wokalistka, harfistka, Pierwsza Dama Muzyki Celtyckiej – Moya Brennan.

Czytaj więcej...

The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load