Wywiady

Ritzy Bryan (The Joy Formidable)

2013-02-06

Nasza rozmowa z wokalistką i gitarzystką walijskiej grupy The Joy Formidable, która w styczniu wydała swój drugi album zatytułowany "Wolf's Law".

Rozmowa z: Ritzy Bryan

- Po wydaniu pierwszej płyty The Joy Formidable zatytułowanej „Big Roar” Wasz basista Rhydian powiedział, że była ona „zapisem bitwy pomiędzy wiecznym optymizmem a depresją maniakalną”. Czy podobna bitwa ma miejsce na Waszej nowej płycie „Wolf’s Law”?

- Myślę, że nie. Myślę, że „Wolf’s Law” jest krokiem w stronę „wiecznego optymizmu”. To płyta, która opowiada o rozpoczynaniu czegoś od początku, o odbudowywaniu zniszczonych relacji międzyludzkich.. Teksty na „Wolf’s Law” mówią dużo o związkach między dwojgiem ludzi. Kiedyś coś popsuli, zakończyli, ale teraz pojawia się szansa na naprawienie tego, na wzajemne odkupienie win. Jeśli więc używamy terminologii użytej przez naszego basistę, to jest to znakomita płyta dla osób, które potrzebują dużej dawki optymizmu. Wszyscy psychoterapeuci byliby z nas dumni (śmiech).

 - To Wasz drugi album, a panuje opinia, że właśnie następca debiutu jest najtrudniejszy do nagrania. Jak to było z Wami?

- Wiesz, ta opinia o „syndromie drugiej płyty” jest naszym zdaniem wymyślona przez media. Dziennikarze bardzo często czekają na to, by zespół, który nagrał dobrze przyjęty debiutancki krążek potknął się na drugiej płycie. Wtedy można mu dołożyć. Kompletnie nie czuliśmy jakiegokolwiek ciśnienia związanego z nagrywaniem „Wolf’s Law”. Większość materiału została napisana podczas trasy koncertowej trwającej 18 miesięcy, mieliśmy dużo energii i zapału do pracy. Najpierw zaczęliśmy pracować w Londynie, potem ruszyliśmy w tournee, po czym znowu kontynuowaliśmy przerwane sesje nagraniowe.

- A kontynuowaliście je w dość niezwykłym miejscu, a mianowicie w drewnianej chacie położonej z dala od ludzi niedaleko Portland w stanie Maine. Czemu właśnie tam?

- Stało się to właściwie przez przypadek. Byliśmy na trasie promującej pierwszą płytę i po koncercie w tamtej okolicy mieliśmy tydzień wolnego przed kolejnym etapem tournee. Pojechaliśmy więc pozwiedzać trochę najbliższą okolicę Portland i znaleźliśmy się nagle w tej cudownej okolicy, w której znajdował się ten domek. Pamiętaj, że pochodzimy z Walii i jesteśmy przyzwyczajeni do wiejskiego, górzystego krajobrazu. Działa on na nas twórczo. I myślę, że bardzo dobrze się stało, że tam trafiliśmy. Było tam tak spokojnie i przepięknie. W styczniu, gdy tam pracowaliśmy, leżały tam 3 metry śniegu! Wokół nie było żadnych ludzi, tylko zwierzęta i my! Mogliśmy się skupić tylko i wyłącznie na nagrywaniu.

- Mieliście tam Internet bądź telewizję?

- Kompletnie nic. Nie było wi-fi, sygnału telefonicznego, telewizji. Było zajebiście (śmiech). Wiesz, gdy jedziesz na trasę koncertową, gdzie cały czas masz wokół siebie hałas i pęd, próby, wywiady, występy, noclegi w autobusie, marzysz o 10 minutach ciszy. A tutaj nagle miałam jej kilka tygodni. Do tego do naszej chatki przychodziły przeróżne zwierzęta. W nocy słyszeliśmy wycie wilków, każdego dnia o 6 rano przychodziła do nas samica dydelfa ze swoimi dziećmi i spędzała cały dzień na kanapie w naszym domku. Było to takie urocze.

- A propos zwierząt: skąd wzięliście tytuł „Wolf’s Law”?

- Z tym związana jest pewna gra słów. „Wolff’s Law” to prawo medyczne wymyślone przez niemieckiego badacza Juliusa Wolffa, które mówi, że kość u zdrowego człowieka lub zwierzęcia ma zdolność przystosowywania się do obciążeń. Dla mnie to określenie miało symboliczne znaczenie. W ostatnich dwóch latach stałam się osobą silniejszą, bardziej wytrzymałą na trudy życia. Tak jak ta kość stałam się wytrzymała na obciążenia. Ale też tytuł ten ma inne, bardziej poetyckie wytłumaczenie. Podczas nagrywania „ Wolf’s Law” zafascynowaliśmy się wilkami, które wielokrotnie widzieliśmy w okolicach naszej chatki-studnia nagraniowego. Wilki stały się dla nas symbolami natury. Ale jednocześnie podoba się nam dwuznaczność, z jaką odbierany jest wilk w różnych kulturach. Czasem jest on groźnym, budzącym grozę drapieżnikiem, a kiedy indziej – współczującym i pomagającym zwierzęciem. I tak właśnie jest z naturą. Jest ona metaforą wszystkiego, co nas otacza: harmonii, okrucieństwa, równowagi, sposobu w jaki żyjemy.

- W książeczce dołączonej do płyty i na jej okładce znalazły się przepiękne obrazy o tematyce zwierzęcej. Skąd je wzięliście?

- Gdy byliśmy na wspomnianej już trasie koncertowej po Stanach Zjednoczonych, poznaliśmy w Nowym Jorku malarza Martina Wittfootha, który właśnie był w połowie pracy nad nową kolekcją obrazów, która będzie miała swoją premierę w tym roku. W każdym razie bardzo się nam spodobały jego prace i symbolika w nich zawarta. Martin używa w swych obrazach elementów świata naturalnego jako metafor. Jest on klasycznie wykształconym malarzem, ale przekazującym swe wizje w bardzo nowoczesny sposób. Uznałam to za naturalne spotkanie podobnych umysłów artystycznych. Zaczęliśmy więc współpracę i Martin namalował dla nas tych pięć obrazów, które znalazły się w książeczce dołączonej do płyty. Zawsze chcieliśmy, by teksty naszych piosenek czy muzyka, którą nagrywamy, miała swoje odbicie w warstwie wizualnej naszych płyt. Chcemy by była to całość. I w przypadku „Wolf’s Law” jesteśmy w tej kwestii bardzo zadowoleni.

- Która z piosenek na „Wolf’s Law” jest Ci najbliższa?

- Hm, ciężki pytanie. Pod względem emocjonalnym na pewno zamykający płytę utwór „The Turnaround”. Jest to kompozycja, która nagrałam jako hołd dla mojego Dziadka. Był on ciężko pracującym całe życie robotnikiem, kochającym swoją rodzinę. Zmarł w styczniu ubiegłego roku, gdy ponownie zaczynaliśmy prace nad płytą w tej chatce w okolicach Portland. Także jest to dla mnie szczególny utwór z powodów osobistych. Natomiast w warstwie muzycznej uwielbiam całą album. Jak już wspomniałam na początku naszej rozmowy, ta płyta jest pełna pozytywnej energii, jaka z nas biła, gdy zaczynaliśmy nad nią pracować. I ta energia aż nas roznosi, gdy słuchamy tego krążka. To świetny, rockowy album.

- Dziękuję za rozmowę.

- Ja także dziękuję i do zobaczenia wkrótce w Polsce.

Oficjlana strona zespołu: www.thejoyformidable.com


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load