Wywiady

Kasia Lins

2020-06-18

3 lata temu zauroczyła płytą „Wiersz ostatni”. Teraz wróciła z nowym krążkiem „Moja wina”, przepełnionym emocjami, amplitudami nastrojów oraz świetnymi tekstami. Kasia Lins opowiedziała nam, jak powstawał ten niezwykły zapis jej doznań.

Rozmowa z: Kasia Lins

MM: Słuchając „Mojej winy”, zastanawiam się, w jaką matnię wpadłaś? Bo teksty są rozważne, ale wyczuwam w nich pewnego rodzaju rozpacz.

KL: Tam jest cała paleta emocji i nastrojów. Jest histeria, ale też rzeczowość i trzeźwość osądów. To pewnie jakiś diarystyczny zapis moich afektów, mojego widzenia rzeczywistości, którą wbrew pozorom potrafię analizować na zimno.

MM: Pojawiają się porównania tekstów z płyty do poezji. Wiem, że sama uważasz się za tekściarkę. Czy zatem zaczęłaś je pisać do gotowych melodii, czy też powstały wcześniej, „na sucho” przed muzyką? 

KL: Zazwyczaj tekst piszę do muzyki, do konkretnej melodii, ponieważ uważam, że tekst piosenki powinien mieć pewną płynność i melodykę. Widzę, że dzięki temu moje piosenki są definiowane jako melodyjne, przez co nie tracą na zamierzonej "piosenkowości", ale ciężko też byłoby uznać je za przyjemne czy przebojowe, bo tę przebojowość kontrastują wspomniane teksty. Lubię kiedy mają swój ciężar, kiedy mogę zaangażować słuchacza.

MM: Postać z okładki płyty pojawia w teledysku do utworu „Rób tak dalej”. Czy ta postać to Twoje alter ego? Nadałaś jej jakieś imię? Czy to po prostu Kasia w takim anturażu?

KL: Wszystkie postaci, które pojawiają się w ostatnich moich klipach są bardzo różne, natomiast każda z nich ma mój pierwiastek. Współodczuwam z nimi, rozumiem je, bo przecież sama je stworzyłam. Wchodzę w te bohaterki z teledysków, by jak najlepiej przedstawić emocje, z których są ulepione. Posługuje się nimi do stworzenia pewnej dramaturgii, projekcji, pomagają mi tworzyć mój świata.

MM: Karol Łakomiec śpiewa drugi głos w „Końcu świata”?

KL: Nie, to mój głos (śmiech). Zaskoczyły mnie głosy wątpiące, bo wydawało mi się oczywiste, że to moja barwa głosu. Z drugiej strony, chyba nigdy wcześniej nie używałam jej w swoich piosenkach. Jeszcze nie raz Was zaskoczę!

MM: Gdzie zatem Karol zaśpiewał z Tobą?

KL: Karol zaśpiewał w utworze „Jesteś krwią w mojej żyle”. Zresztą roboczo ta piosenka nosiła właśnie nazwę „Duet”. To jedyny utwór, do którego Karol napisał też melodie w zwrotkach, więc od początku było wiadomo, że zaśpiewamy ją wspólnie. Karola słychać też wyraźnie w „Prowadź po raju”.

MM: Skoro wspomniałaś „Prowadź po raju”, wydaje mi się, że ta smutna i dość oniryczna kołysanka odstaje nieco od reszty materiału.

KL: Tak, to taki odpoczynek na tej płycie. Powstała na samym końcu, bo tekst napisałam w ostatnich dniach nagrywania wokali. Do końca zastanawiałam się, czy ta piosenka licuje z resztą, ale Danielowi Walczakowi i Karolowi bardzo zależało, by umieścić ją na płycie. Tematycznie jest istotnym elementem opowieści zawartej na „Mojej winie” i ostatecznie raczej potrzebnym przystankiem w tej gęstwinie.


MM: Płyta jest dość długa, natomiast, czy zostały wam jakieś utwory, które się na niej nie zmieściły?

KL: Mieliśmy dużo zaczętych utworów, natomiast wyczuliśmy, że nie pasują do ogólnej koncepcji płyty. Wszystkie utwory, które w pełni zarejestrowaliśmy, znalazły się na „Mojej winie”

MM: W stosunku do „Wiersza ostatniego” na „Mojej winie” nie tekstów po angielsku, poza pojedynczymi wersami, bądź zwrotami. Takie było odgórne założenie?

KL: W pewnym momencie zdałam sobie sprawę, że wszystkie teksty automatycznie piszę po polsku. Widocznie tego potrzebowałam, to ten język był mi potrzebny, żeby opowiedzieć o czymś dosadniej. Zdecydowałam dalej pójść w tym kierunku. Kiedy pisałam "Wiersz ostatni" wówczas polski wydawał mi się niekiedy sztuczny i połamany. Teraz nie dość, że znacznie bardziej pasował do charakteru tych utworów, to jego sztywność przestała mi wadzić, a nawet tego typu przeszkody jeszcze mocniej angażowały do ich pokonywania.

MM: „Morze Czerwone” ma dość biblijny charakter. Jak Tobie - ateistce zgłębia się taką tematykę?

KL: Jestem odciążona, ponieważ do Biblii nie mam stosunku duchowego. Mogę z niej korzystać w sposób wolny, wyłącznie literacki. Myśle, że tylko bez takiej blokady - w postaci przywiązania emocjonalnego - można z tego dialektu i symboliki korzystać w sposób rozumny. Niczego jednak nie obśmiewam. To zwyczajnie inspirująca księga, podobnie jak obrządki czy sama nomenklatura kościelna. Po napisaniu kilku piosenek na tę płytę, zorientowałam się, że często odnoszę się do sacrum, że to stało się punktem wyjścia tych treści. Poszłam za ciosem i zaczęło to wpływać na aranże, harmonie i brzmienia. Teraz tworzy to pewnego rodzaju koncept, którym nie było z założenia.

MM: Nawiązując do „Grożą nam wojną”, śni Ci się wojna?

KL: Ja nie miewam snów (śmiech). To zabieg czysto literacki i ma bezpośredni związek z odczuwanym niepokojem, niepewnością, lękiem. Jestem jednostką, która woli raczej stać z boku i obserwować, uprawiać samodzielny pomyślunek. Nie potrafię krzyczeć z tłumem. Jeśli publicznie zabieram zabieram głos, to jest to głos przemyślany, przeanalizowany tysiąc razy na zimno. Chóry opinii niepozbawionych wątpliwości to dla mnie groźby wojenne.

MM: Czy ten album daje Ci ukojenie? Bo przyznałaś gdzieś, że te piosenki są już z Tobą 1,5 roku, a jak jest teraz?

KL: Nie, nie dała mi pełnego ukojenia. To są raczej momenty, kiedy napiszesz coś i czujesz się dobrze, bo coś z ciebie spłynęło. Ale tak naprawdę to tylko chwile. Poza tym nie wiem, czy chcę osiągnąć stan spokoju i ukojenia, bo nie wiem, jakie byłyby tego konsekwencje. Czy nie zablokowałaby się wówczas moja prawa półkula? Dziś wydaje mi się, że wciąż muszę czuć niepokój, żeby stymulować się do dalszego działania.

MM: Dziękuję za wywiad. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


Florence Jenkins Project

2020-06-29

Florence Jenkins Project to zespół nietuzinkowy. Nowa płyta zespołu, zatytułowana intrygująco „III x III/ życie i inne katastrofy”, przynosi dość frapującą mieszankę stylów zogniskowanych wokół muzyki rockowej, aczkolwiek jej warstwa liryczna zdaje się być jeszcze szersza. Jak bardzo, opowiedział mi w długiej rozmowie Borys Stokalski – wokalista i gitarzysta zespołu.

Czytaj więcej...

1984

2020-06-26

Ukazała się pierwsza od 13 lat płyta studyjna legendarnej rzeszowskiej grupy 1984. Z tej okazji z jej liderem Piotrem "Mizernym" Liszczem porozmawiał nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Czerń

2020-06-24

Na pełnowymiarowy debiut Czerni przyszło nam długo zaczekać. „Zgliszcza” powinny jednak zadowolić fanów grupy. Materiał nie należy do najłatwiejszych w odbiorze, ale z każdym kolejnym przesłuchaniem daje więcej emocji i doznań. O szczegółach wydawnictwa opowiedział mi gitarzysta Jan Fronczak.

Czytaj więcej...

Kasia Lins

2020-06-18

3 lata temu zauroczyła płytą „Wiersz ostatni”. Teraz wróciła z nowym krążkiem „Moja wina”, przepełnionym emocjami, amplitudami nastrojów oraz świetnymi tekstami. Kasia Lins opowiedziała nam, jak powstawał ten niezwykły zapis jej doznań.

Czytaj więcej...

Igor Herbut

2020-06-04

Igora Herbuta znamy przede wszystkim jako wokalistę grupy LemON. Jakiś czas temu objawił się także jako artysta solowy, za sprawą trasy koncertowej, w jaką ruszył wyłącznie z towarzystwem pianina. Teraz natomiast ukazał się wynik kompozytorskich działań Herbuta w postaci płyty „Chrust”, na której wspierają go... koledzy z macierzystej formacji. O założeniach i esencji albumu autor opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

PAL SECAM

2020-06-02

PAL SECAM to projekt producenta Pawła Teielte, znanego z projektu Sotei oraz rapera Mateusza WAHY Waśkiewicza, który – jak się okazało – również udzielił się w Sotei. Obaj panowie postanowili jednak stworzyć coś zupełnie nowego, odrębnego, osadzonego w mrocznym i nieco chropowatym hip-hopie. Ich debiut zatytułowany „Nascar” ukaże się lada moment. Rozmowę zaczęliśmy we trójkę, po czym inicjatywę przejął Mateusz.

Czytaj więcej...

Bovska

2020-05-29

„Sorrento” to tytuł nowej, czwartej już płyty Bovskiej. Nowy materiał zaskakuje m.in. hiphopowym groovem, ale też naznaczoną tęsknotą warstwą liryczną. O szczegółach płyty główna sprawczyni opowiedziała mi w pandemicznym czasie.

Czytaj więcej...

Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Clannad

2020-04-15

50 lat działalności Clannad wieńczy antologia „In The Lifetime” oraz jubileuszowa trasa koncertowa zespołu. Blisko 20 płyt, niezapomniane melodie, magiczne dźwięki znane chociażby ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Robin z Sherwood”, ale przede wszystkim niezwykła droga artystyczna, jaka stała się udziałem muzycznej rodziny Brennan. O tym wszystkim szczegółowo opowiedziała mi podczas długiej rozmowy, wokalistka, harfistka, Pierwsza Dama Muzyki Celtyckiej – Moya Brennan.

Czytaj więcej...

The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load