Wywiady

Pink Freud

2021-01-05

Grupa Pink Freud wydała nowy znakomity album pod intrygującym tytułem "Piano Forte Brutto Netto". O genezie tego tytułu, procesie powstawania albumu oraz kilku innych tematach porozmawialiśmy z liderem zespołu basistą Wojtkiem Mazolewskim i perkusistą Rafałem Klimczukiem.

Rozmowa z: Wojtek Mazolewski/Rafał Klimczuk

- Nowy album Pink Freud to bardzo optymistyczna płyta i brzmi jak doskonałe antidotum na obecne trudne czasy. Zgadzacie się z tą opinią?

- WM: Każda opinia jest dla nas bardzo ważna i miło nam, że tak uważasz. Pink Freud ma dużo optymizmu, o którym wspomniałeś. Skupiamy się na przekazywaniu pozytywnych wrażeń bez względu na okoliczności.  W tym wypadku dzielimy się ze słuchaczami dobrą energią i przeżyciami, które były naszym udziałem podczas podróży po świecie. I można ją traktować jako autobiograficzną opowieść zespołu. Nad płytą zaczęliśmy pracować długo przed tym, jak wybuchła pandemia, a teraz, już w trakcie epidemii, ją kończyliśmy. Mam na myśli post--produkcję materiału, grafikę płyty.

- No właśnie: płyta zaczęła powstawać już kilka lat temu?

- RK: Tak, nasze pierwsze spotkanie dotyczące tego albumu było w Zagrodzie Magija koło Ustrzyk Dolnych, a następne – kilka miesięcy później w Portugalii. Zakończyliśmy w Porto trasę koncertową i przedłużyliśmy pobyt, aby w pięknych okolicznościach przyrody tworzyć dalej ten materiał. To było lato 2017 roku.

- Bieszczady kojarzą się z dzikością i odludziem, natomiast Portugalia to Atlantyk, ciepło i słońce. Jaki wpływ te miejsca miały na Waszą pracę nad płytą?

- WM: Cicha egzotyka (śmiech). Każde miejsce, w którym przebywamy czy gramy koncert ma wpływ na to, jak brzmimy na płycie, czy podczas występu live. Okoliczności w jakich pracowaliśmy, zwłaszcza w takim odosobnieniu, miały na nas bardzo pozytywny wpływ. Byliśmy poświęceni tylko muzyce, tylko grupie Pink Freud i robiliśmy to, co kochamy. Graliśmy ze sobą i wyłapywaliśmy najlepsze momenty z tego, co wspólnie robiliśmy.

- RK: Ale zauważyłeś ciekawą rzecz, mianowicie dwa skrajne miejsca czyli Bieszczady i Porto. Tak samo znajdziesz skrajności w tytule płyty „Piano Forte Brutto Netto”, jak i muzycznej zawartości albumu. I chyba to jest ta klamra zamykająca to wydawnictwo i definiująca nas. Jemy chleb z różnego pieca, mamy różne charaktery, jesteśmy bardzo zróżnicowani jako zespół i jako osoby. I to jest chyba najistotniejsze.

- Gdy posłuchałem pierwszego singla zapowiadającego tę płytę czyli „Pink Sunrise” zastanawiałem się, czy nie korciło Was, aby pójść taką właśnie elektroniczno-taneczną stronę?

- RK: Dwa albumy przed nową płytą wydaliśmy krążek z naszymi interpretacjami kompozycji duet Autechre („Pink Freud Plays Autechre” – przyp.GS) i wydaje mi się, że tam ‘powiedzieliśmy’ bardzo dużo na temat naszego interpretacji muzyki elektronicznej.

- WM: W sumie Pink Freud od płyty „Sorry Music Polska” z 2003 roku romansował z muzyką elektroniczną i pokazywał, że jest ona dla nas bardzo inspirująca i ważna z punktu widzenia rozwoju muzycznego. I wydaje mi się, że w Pink Freud zawsze ten element istnieje…

-…ale nie w takim stopniu jak w „Pink Sunrise”, który można nazwać utworem tanecznym…

- WM: Taka forma pasowała do tej kompozycji. Zacząłem grać ten „słoneczny” riff, który brzmi gitarowo, ale został zagrany na basie. Zaczęliśmy szukać dobrej przestrzeni dla niego. I taka właśnie okazała się najlepsza. Znamy się na tej muzyce od dawna i lubimy się w to bawić, a rzadko z niej korzystaliśmy w sposób bezpośredni. Wcześniej najczęściej przekładaliśmy elektroniczną muzykę na żywe instrumenty, a tutaj brzmieniowo to zbliżyliśmy i to bardzo dobrze pasowało do tego riffu.


- Dlaczego na tej płycie postanowiliście wziąć w swoje ręce wszystkie aspekty jej powstawania czyli nie tylko kwestie nagraniowe, ale także produkcyjne?

- RK: Bo potrafimy to robić i sprawia nam to satysfakcję. Powiem Ci jako muzyk o takim zjawisku: często nagrywam różne materiały muzyczne, nie tylko autorskie i gdy słucham wyprodukowanego materiału myślę sobie: „O, k…wa, jakie to słabe. Przecież to nie są moje bębny!”. A gdy sam wyprodukuję płytę mogę się podpisać pod tym czterema kończynami: „Tak, to ja!”. Gdy muzyka nie jest wyprodukowana przez ciebie, a coś jest źle nagrane, to musisz słuchać często tłumaczenia, że nie było czasu albo, że master tak musi brzmieć i tak dalej.

- WM: Takim doświadczeniem, które zadecydowało, że chcieliśmy przejąć sprawy w swoje ręce było nagrywanie albumu „Horse & Power”. Mieliśmy światowej sławy producenta Roli Mosimanna, a tak naprawdę efekt nas nie zachwycił. Tamta płyta była dla nas bardzo ważna i zakuliśmy w niej mnóstwo przeżyć z tamtych czasów. I nie podobały się nam inżynieryjne kwestie dotyczące muzyki i już wiedzieliśmy, że nie po naszej stronie stał ten problem. Z muzyki, która trafiła na tamten album jesteśmy do dziś bardzo zadowoleni, ale zmienić tracków, które zostały źle wbite już nie mogliśmy. Płytę dalej kochamy, ale wiemy, że efekt mógł być lepszy. Więc teraz, mając w składzie Adama, który jest świetnym producentem (trębacz Adam Milwiw-Baron-przyp GS) i Arka Kopera, który ma własne studio, robiliśmy całą produkcję sami. Po prostu sami najlepiej wiemy, jak brzmi nasz zespół.

- RK: Akceptując przy tym nasze niedoskonałości. Nie chodzi o to, by wyprodukować majstersztyk, ale coś, z czym się utożsamiamy.

- Na Waszych albumach zawsze intrygowały mnie tytuły kompozycji. W jaki sposób je wymyślacie?

- WM: Mamy taką tradycję, że po nagraniu muzyki staramy się wszystkie elementy dopasować do sytuacji.  Tytuły bardzo często w autoironiczny, albo autobiograficzny sposób odnoszą się do sytuacji zewnętrznej albo sytuacji wewnątrz zespołu. Ważny element też stanowi dla nas grafika czy teledyski. Te wszystkie elementy stanowią pewien rodzaj rebusu, którego rozszyfrowanie sprawi przyjemność odbiorcom.

- RK: Jeśli chodzi o tytuły to mamy pewne skojarzenia, ale nie są to tytuły rzucane „na rybę”, tylko są one grą słów, małymi rebusami.

- Coś jest w tym, co mówicie: „Pink Porto” z nowej płyty kojarzy mi się z ciepłem, Portugalią i tamtejszym winem, zaś „Pink Jabol” budzi moje skojarzenia z Bieszczadami, KSU i tak dalej…

- WM i RK: (gromki śmiech)

- WM: Punk rock ponad wszystko!!!

- Każda nowa płyta Pink Freud to według Was nowy rozdział w historii tego zespołu. Czy tak będzie i z „Piano Forte…”? Czy będziecie kontynuować ten etap na kolejnych płytach, a może następny album będzie znowu nowym otwarciem?

- RK: Czas pokaże. Bywa tak, że nagrywamy dwie płyty w podobnym stylu, bo czujemy, że jeszcze nie powiedzieliśmy wszystkiego, a czasem się to zmienia. Tak więc w tym przypadku dopiero teraz zaczynamy się umawiać na pierwsze przygotowania do pracy nad następną płytą.

- Czyli macie już jakieś pomysły na nowy materiał?

- WM: Mamy głód grania. Buduje się już plan i jeśli się nam to będzie dobrze kleiło, to tylko można zacierać ręce.

- Dziękuje za rozmowę.


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Matt Dusk

2022-01-20

Popularny w naszym kraju kanadyjski piosenkarz Matt Dusk wydał pod koniec ubiegłego roku album “Sinatra with Matt Dusk Vol. 2", na którym ponownie zaprosił do współpracy znakomitych polskich wykonawców, by wspólnie przywołać muzyczną historię Mistrza – Franka Sinatry. Z tej okazji Matt Dusk zgodził się odpowiedzieć na kilka naszych pytań.

Czytaj więcej...

Future Islands

2022-01-18

Amerykańska grupa Future Islands wystąpi 2 marca w warszawskim klubie Palladium. Nasz wysłannik Jakub Oslak porozmawiał z tej okazji z wokalistą Samuelem Herringiem i perkusistą Michaelem Lowrym.

Czytaj więcej...

The Slow Show

2022-01-11

Brytyjski zespół The Slow Show wystąpi 18 lutego w warszawskim klubie Hydrozagadka. Grupa jest często porównywana do The National — przede wszystkim za sprawą charakterystycznego barytonu wokalisty Roba Goodwina, który udzielił wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Jude

2022-01-10

Łódzka formacja Jude ani myśli przestać działać na własnych, wysoce odrębnych zasadach. Album "Broken Pillar” nie tylko stanowi kolejny punkt na drodze i artystycznej ekspresji, ale jak zwykle daje dość uniwersalny ogląd na rzeczywistość, podany mocno, krytycznie i bardzo niezależnie. O płycie, ale i o bycie artystycznym Jude wpisanym nierozerwalnie w łódzki krajobraz opowiedział mi jego spiritus movens – Wiktor Skok.

Czytaj więcej...

Mariusz Duda

2022-01-04

Pod koniec listopada ukazał się album "Interior Drawings" Mariusza Dudy zamykający trylogię jego solowych wydawnictw rozpoczętą w czerwcu 2020 roku krążkiem "Lockdown Spaces". Premiera nowej płyty była idealnym pretekstem do przeprowadzenia wywiadu z Artystą co uczynił nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Novika

2021-12-08

Novika to jedna z najważniejszych postaci ostatnich dwóch dekad na polskiej scenie elektronicznej. W tym roku minęło 20 lat od wydania jej pierwszego singla "T.Time" nagranego ze Smolikiem. Z tej okazji ukazała się płyta "Novika 2.0" na której polscy artyści opracowali swoje wersje utworów Noviki. Między innymi o kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z Noviką.

Czytaj więcej...

Anna Jurksztowicz

2021-12-07

W tym roku mija 35 lat od premiery debiutanckiej płyty Anny Jurksztowicz "Dziękuję, Nie tańczę". Z tej okazji Artystka wykonała materiał z tej płyty w wersji live z zespołem i wydała go na płycie "Dziękuję Nie Tańczę/21/Live". Z tej okazji Pani Anna odpowiedziała na kilka naszych pytań, w których zdradziła między innymi dlaczego album z 1986 roku ma status tzw. 'płyty kultowej'.

Czytaj więcej...

Grzegorz Kupczyk

2021-12-06

Jeden z najważniejszych wokalistów w historii polskiej sceny metalowej i hardrockowej (CETI, ex-Turbo) Grzegorz Kupczyk obchodzi w tym roku 40-lecie pracy artystycznej. Z tej okazji ukazała się płyta "40 Lat Na Scenie" o której porozmawialiśmy z Artystą.

Czytaj więcej...

Counting Crows

2021-11-26

Amerykańska grupa Counting Crows przyjedzie w przyszłym roku do warszawskiego klubu Stodoła i będzie to jej drugi koncert w naszym kraju. Po raz pierwszy zaprezentowała się w 2007 roku na chorzowskim Stadionie Śląskim jako gość The Police. Nasz wysłannik Jakub Oslak miał okazję porozmawiać z liderem zespołu Adamem Duritzem.

Czytaj więcej...

Klaudia Szafrańska

2021-11-25

Wokalistka Klaudia Szafrańska znana z duetu XXANAXX pracuje nad debiutancką solową płytą. Jej zapowiedzią są trzy single, które ukazały się w ostatnich kilku miesiącach. Artystka zgodziła się odpowiedzieć na kilka naszych pytań.

Czytaj więcej...

Urszula

2021-11-24

Bieżący rok jest dla Urszuli bardzo pracowity. Ukazały się nowe wersje jej dwóch albumów "Biała Droga" i "Supernova", reedycja płyty "Urszula & Jumbo", a także, co najistotniejsze, jej nowy album studyjny "Teraz Ja". O tym właśnie porozmawialiśmy z Artystką.

Czytaj więcej...

Weronika Szymańska

2021-11-21

Wokalistka, autorka muzyki i tekstów Weronika Szymańska ma na koncie trzy single wydane w ramach projektu My Name Is New wytwórni Kayax. Artystka brała także dwukrotnie udział w programie The Voice of Poland. O tych właśnie wydarzeniach porozmawialiśmy z Weroniką.

Czytaj więcej...

Marek Dyjak

2021-11-19

Płytą-podziękowaniam zatytułowaną „Na wzgórzu rozpaczy”, Marek Dyjak kończy rzekomo swoją przygodę z nagrywaniem muzyki. Czy rzeczywiście? I co dziś jest dla niego najważniejsze? O tym między innymi artysta opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Budyń

2021-11-16

Jacek 'Budyń' Szymkiewicz jako jeden z nielicznych artystów opowiedział mi o 'pozytywniejszej' stronie pandemii. Na ile rzeczywiście okazała się ona dobrym doświadczeniem i na ile znajduje to swoje odbicie na jego najnowszej płycie "Ukryte do wiadomości"? Wszystko w poniższym zapisie.

Czytaj więcej...

RGG

2021-11-15

Jazzowe trio RGG obchodzi w tym roku dwudziestolecie działalności. Kontrabasista Maciej Garbowski, perkusista Krzysztof Gradziuk i pianista Łukasz Ojdana nie myślą jednak o jakichkolwiek podsumowaniach, bo są skupienie w dużej mierze na promocji swojej ostatniej płyty „Mysterious Monuments On The Moon”. Udało mi się jednak namówić ostatniego z nich na skromne podsumowanie i rozmowę na temat bieżących działań zespołu.

Czytaj więcej...

Joanna Dark

2021-11-09

„Osiecka/Przybora – Ale Jazz!” to nowy album Joanny Dark będący wyborem trzynastu piosenek z tekstami geniuszy słowa – Agnieszki Osieckiej i Jeremiego Przybory, które po raz pierwszy w tym wyborze zostały zaaranżowane w wersji jazzowej. Utwory wykonane zostały przez Joannę Dark, w towarzystwie rewelacyjnych instrumentalistów w składzie Filip Wojciechowski (piano), Paweł Pańta (kontrabas), Krzysztof Szmańda (instrumenty perkusyjne), Jerzy Małek (trąbka). Joanna Dark opowiedziała nam o kulisach powstania tego albumu.

Czytaj więcej...

ATLVNTA

2021-11-01

Poznaliśmy ich blisko dekadę temu jako indie-folkowy duet Lilly Hates Roses. Formuła muzyczna tamtej formacji jednak się wyczerpała. Dziś Kasia Golomska i Kamil Durski działają pod szyldem ATLVNTA, który jest dla nim nowym otwarciem, nie tylko muzycznym. Właśnie ukazał się ich pełnowymiarowy imienny debiut, o którym szczegółowo opowiedzieli mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Efterklang

2021-10-26

Duńska grupa Efterklang wydała nowy album "Windflowers" i w ramach promocji tej płyty zawita ponownie do Polski. Zespół zagra 27 października w Teatrze Nowym w Łodzi oraz 28 października w Sali Koncertowej Radia Wrocław. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak zadał kilka pytań Rasmusowi Stolbergowi.

Czytaj więcej...

Smash Into Pieces

2021-10-25

Szwedzki kwartet Smash Into Pieces niedawno wydał kontynuację płyty „Arkadia”. „A New Horizon” to jeszcze bardziej złożona opowieść o bycie krainy, której cechy możemy odnaleźć na naszej własnej planecie. Grupa promuje album także teledyskami, które tworzy do każdego z utworów na płycie, a w przyszłym roku wystąpi także w Polsce. O szczegółach i zawartości nowego dzieła zespołu, opowiedział mi jego wokalista i tekściarz, Chris Adam Hedman Sörbye

Czytaj więcej...

Agata Gołemberska

2021-10-19

Agata Gołemberska to songwriterka, producentka, wokalistka i uczestniczka 8. edycji programu The Voice of Poland. Właśnie wydała debiutancki mini-album "Pryzmat" w ramach projektu My Name Is New i z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load