Wywiady

Kasia Zawieracz

2013-02-22

Do sklepów trafił debiutancki album krakowskiej gitarzystki jazzowej Kasi Zawieracz zatytułowany "To Co Lubię". Z tej okazji artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań.

Rozmowa z: Kasia Zawieracz

- Tytuł Twego debiutanckiego albumu brzmi „To Co Lubię…”. Brzmi trochę jak Twój manifest albo światopogląd.

- Coś w tym jest.  Są to bardzo osobiste utwory, które powstawały przez 6 lat, kiedy ten światopogląd mi się zmieniał. Od niedawna jestem gitarzystką, co było przełomem w moim życiu.

- A wcześniej kim byłaś?

- Anglistką. Miałam do czynienia z muzyką, ale dopiero w wieku 32 lat sięgnęłam po gitarę i miałam odwagę powiedzieć światu, że chcę robić coś innego w życiu. I odważyłam się w tak późnym wieku pójść do szkoły muzycznej i ją skończyć.  Także wracając do tytułu płyty – masz rację. To jest mój manifest, moja deklaracja, że „to jest to”, to co lubię…

- Na Twojej stronie internetowej zamieszczony został cytat autorstwa japońskiego pisarza Sakaguchi Ango: „Muzyka niczym nie przypomina sztuki. Przypomina perfumy”. Czemu ten cytat tam zamieściłaś?

- Bo ja się muzyką delektuję. Zarówno graniem, jak i słuchaniem. Dla mnie to czysta przyjemność. A perfumy to bardzo kobiece skojarzenie, więc dlatego zamieściłam ten cytat. Uważam, że moja twórczość  jest kobieca, zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej. I lubię perfumy (śmiech).

 - Jesteś miłośniczką twórczości Antonio Carlosa Jobima i „To co lubię…” jest zainspirowane jego muzyką. Co jest takiego w bossanovie i Jobimie, że aż tak Cię fascynują?

- Znam Jobima od urodzenia, gdyż mój Ojciec był jego fanem. Na bezludną wyspę zabrałabym płytę „Getz/Gilberto” nagraną przez Stana Getza, Astrud Gilberto i Antonio Carlosa Jobima. Poza tym nagranie płyty w tej stylistyce związane było z realizacją mojego marzenia, by zagrać te utwory na gitarze. Ale, aby to zrobić, trzeba umieć dobrze na niej grać, gdyż są to kompozycje trudne technicznie. Było to przez wiele lat marzenie, do realizacji którego dążyłam i które się spełnia, więc muzyka Jobima mnie nie tylko inspirowała, ale także dała mi motywację do jeszcze wytrwalszej pracy. Gdy znalazłam wokalistki, które chciały śpiewać tą muzykę, to była to już sama frajda. Zaczynałam jako gitarzystka akompaniująca wokalistkom śpiewającym bossanovy, więc nasiąkałam tym klimatem. A potem, gdy zabrałam się za własną twórczość, okazało się, że jest to rytm, który mnie bardzo inspiruje i w momencie, gdy zagram tylko kilka akordów, to piosenka sama mi się „narzuca”.

- Do nagrania płyty zaprosiłaś kilkunastu muzyków. Są wśród nich uznane nazwiska, takie, jak chociażby: Karen Edwards czy Ala Zhernova…

-  Jak już wspomniałam, dość późno, bo w dojrzałym wieku, poszłam do szkoły muzycznej. Szkoła, nie tylko dała mi konkretne umiejętności, ale także kontakty z ludźmi. Przez ostatnich 8 lat nawiązałam wiele znajomości muzycznych. Występowałam na wielu koncertach, na warsztatach. Muzycy jazzowi są bardzo otwarci i kontaktowi.

Tomasz Kupiec, który na płycie zagrał na kontrabasie, był moim wykładowcą w szkole muzycznej. Jest świetnym pedagogiem i wiele mnie nauczył. Wraz z nim sekcję rytmiczną tworzy perkusista Michał Heller, który również pracuje w krakowskiej szkole jazzu. Z Alą Zhernovą gram od 5 lat i jesteśmy przyjaciółkami. Uczy moje dzieci gry na fortepianie. Z wokalistkami Olą Wałowską i Anią Basistą znamy się także ze szkoły jazzowej i śpiewają one w moim zespole JazZoom. Moja znajomość z Justyną Motylską również datuje się od wielu lat. Karen Edwards spadła mi z „nieba”. Akurat w trakcie nagrywania tej płyty była w Polsce i grała koncerty z Tomkiem Kupcem i tak się to wszystko zazębiło, że zaowocowało  wspólnym nagraniem oraz przyjaźnią. Saksofonistę Vitalija Ivanova także znam od dawna, a „sound” jego saksofonu bardzo mi odpowiadał. Jestem przesiąknięta bossanovą w wykonaniu Stana Getza, więc chciałam, żeby właśnie podobne brzmienia saksofonu były na mej płycie. A Vitalij potrafi grać tak pięknie i melodyjnie jak Getz.

Ale najtrudniejsze w tym wszystkim było ustalenie terminów z muzykami  i zaproszenie ich na próbę (śmiech). Zgromadzić 10-ciu muzyków, w tym samym miejscu i czasie…to było niemal niemożliwe. Do dziś nie wiem, jak mi się to udało (śmiech).

- Na „To Co Lubię…” znalazły się dwie wersje (polsko- i angielskojęzyczna) znanego standardu jazzowego „Angel Eyes”. Skąd wybór akurat tej piosenki? Na marginesie: nie wiem, czy wiesz, ale właśnie tą kompozycję zaśpiewał Frank Sinatra na swoim pożegnalnym koncercie w 1971 roku (pożegnalnym na dwa lata, jak się później okazało).

- Tego akurat nie wiedziałam. A czemu go wybrałam? Nie dlatego, że jest takim znanym standardem, ale dlatego, że wiąże się z bardzo osobistym przeżyciem (śmiech). Będąc bardzo początkującą gitarzystką obiecałam koleżance, która zdawała egzamin do szkoły muzycznej w Katowicach, że będę jej akompaniowała na egzaminie. I zaprezentowałyśmy „Angel Eyes”. Gdy uświadomiłam sobie, że trafiłam na scenę do Mekki jazzu polskiego, gdy uświadomiłam sobie, kto siedzi w komisji, to miałam niezły stres. W każdym razie koleżanka śpiewała piosenkę po angielsku zgodnie z tamtejszymi regułami. Schodząc ze sceny pomyślałam sobie, iż szkoda, by tak piękny utwór był wykonywany po angielsku. Stąd mój pomysł na tłumaczenie standardów jazzowych na język polski. Polakom jazz kojarzy się z muzyką anglojęzyczną. Niestety, jest to pewna bariera dla ludzi, którzy nie rozumieją warstwy wokalnej. I szkoda, że tak właśnie jest. Wracając z tą koleżanką z Katowic do Krakowa miałam już gotową polskojęzyczną wersję „Angel Eyes”. I od tego czasu wykonuję ją po polsku. Dlatego na płycie znalazły się dwie wersje językowe, gdyż Karen Edwards musiała wykonywać ją po angielsku.

- Dziękuję za rozmowę.


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load