Wywiady

Balthazar

2021-03-09

Belgijska grupa Balthazar wróciła po rocznej przerwie z piątym albumem zatytułowanym enigmatycznie "Sand". Z tej okazji porozmawialiśmy z jednym z dwóch liderów zespołu - Jinte Deprezem, który opowiedział nam między innymi o genezie tytułu płyty, o jej okładce oraz wpływie COVID-19 na brzmienie nowych piosenek.

Rozmowa z: Jinte Deprez

- Po raz kolejny Balthazar zaskakuje znakomitą, ale i enigmatyczną okładką płyty. Dlaczego postanowiliście wybrać na okładkę „Sand” pracę holenderskiej artystki Margiet Van Breevort?

- Zobaczyliśmy ten obraz jakiś czas temu i na początku pomyśleliśmy sobie, że jest bardzo śmieszny, ale nas zaintrygował. Przedstawia bowiem dziwną, bardzo pulchną postać. Następnie na trochę o nim zapomnieliśmy. Ale gdy zaczęliśmy pisać teksty na nową płytę przypomnieliśmy sobie o tym zdjęciu. Szukaliśmy okładki, która oddałaby tematykę albumu „Sand”. Nowa płyta opowiada o niepokoju, braku umiejętności czekania, jest powiązana z ogólnie pojętym czasem. Więc gdy już powróciliśmy do tego obrazka, dowiedzieliśmy się, co on przedstawia. Jest to coś - człowiek lub stworzenie - siedzące w poczekalni w oczekiwaniu na wizytę u lekarza. Ta rzeźba przedstawia moment, w którym jesteś całkowicie świadomy sytuacji w której się znajdujesz, ale jednocześnie czujesz się w związku z nią niezręcznie i odczuwasz dyskomfort. Według nas ten obrazek idealnie oddaje klimat albumu związany z czasem. Skontaktowaliśmy się z Margiet, która wyraziła zgodę na wykorzystanie jej dzieła na okładce albumu „Sand”. Śmieszne, ale i trochę przerażające jest to, że emocje, które staraliśmy się przekazać na tej płycie stały się udziałem nas wszystkich. Wszyscy bowiem czekamy, aż się skończy ta pandemia.

- Można powiedzieć, że teksty na tej płycie stały się prorocze….

- Dokładnie tak. Teksty skończyliśmy pisać przed wybuchem pandemii koronawirusa. Pomimo, że na początku traktowaliśmy je nieco autobiograficznie, jako wywodzące się z naszych doświadczeń życiowych, naszego koncertowania, to z czasem stały się swojego rodzaju dziennikiem wspólnych emocji, które dotyczą nas wszystkich.


- Otwierającą album piosenkę „Halfway” wydaliście już na początku lutego 2020 roku…

- Zgadza się. Podczas trasy promującej naszą poprzednią płytę „Fever” z 2019 roku dobrze się bawiliśmy i cieszyliśmy się tym, że znowu gramy pod szyldem Balthazar. „Fever” jest albumem bardziej ekstrawertycznym niż wcześniejsze dokonania Balthazara i na koncertach widzieliśmy tańczących ludzi, co się wcześniej nie zdarzało. Pomyśleliśmy więc sobie: „OK, kontynuujmy to dalej i nagrajmy nowy album”. Dlatego tuż po zakończeniu tej trasy koncertowej zaczęliśmy pisać materiał na nową płytę i „Halfway” był jedną z pierwszych piosenek jakie stworzyliśmy z myślą o „Sand”. Gdy ją nagraliśmy postanowiliśmy ją natychmiast wydać, jeszcze zanim cały album został nagrany. Cieszę się, że trafiła ona na nową płytę.

- „Sand” jest płytą, na której jest więcej elektroniki niż na chociażby „Fever”. Dlaczego zdecydowaliście się na ten kierunek?

-  Tworząc ten materiał byliśmy zainspirowani tym, jak brzmimy jako zespół podczas tournée „Fever”. Pierwotnie planowaliśmy wejść do studia nagraniowego ze wszystkimi muzykami wchodzącymi w skład Balthazar i chcieliśmy oddać na tym albumie nasze koncertowe brzmienie. Gdy kończyliśmy pracę nad piosenkami rozpoczął się pierwszy lock down i nie byliśmy w stanie rozpocząć wspólnie sesji nagraniowych. Musieliśmy więc podjąć decyzję, w jaki sposób skończymy ten album. Postanowiliśmy, że lepiej nie walczyć z tą sytuacją, tylko spróbować ją okiełznać poprzez nagranie płyty na odległość. Siedzieliśmy w domach z laptopami, przesyłaliśmy sobie pomysły i w pewnym momencie okazało się, że zaczynamy aranżować nowe piosenki bardziej elektronicznie. Używaliśmy sampli perkusji z wersji demo utworów, wykorzystaliśmy syntezatory….

- Czy to oznacza, że tak naprawdę ta płyta została nagrana tylko przez Ciebie i Maartena? Obaj jesteście głównymi kompozytorami w Balthazar…

- Każda płyta Balthzara jest skomponowana przeze mnie i Maartena, ale gdy już stworzymy muzykę i wchodzimy do studia nagraniowego, pozostali muzycy dodają swój muzyczny wkład w postaci zagrania partii swoich instrumentów. Ale oni robią więcej niż tylko to. To są świetni muzycy i bez nich nie moglibyśmy nagrywać takich płyt Balthazar jakie chcemy. Na „Sand” także są obecni, ale prawdą jest to, że z powodu pandemii nowa płyta nie brzmi jak album koncertowy, ale stała się bardziej płytą studyjną. „Sand” jest piątą płytą Balthazar i fajnie, że jest pewnego rodzaju dźwiękową niespodzianką dla naszych fanów.


- Jest to jednocześnie najbardziej spójna stylistycznie płyta Balthazar. Zgodzisz się?

- Tak, jak najbardziej. Wiesz, zanim zaczęliśmy tworzyć płytę Fever działaliśmy przez dłuższy czas w naszych solowych projektach: ja w J. Bernardt, Maarten w Warhaus. Gdy zaczęliśmy znowu razem nagrywać jako Balthazar musieliśmy się znowu odnaleźć na nowo co słychać na „Fever”. Tym razem większość materiału, który trafił na „Sand” została skomponowana podczas trasy koncertowej, podczas której niemal non stop przebywaliśmy ze sobą, co ułatwiło stworzenie spójnej płyty.

- Dlaczego nazwaliście tę płytę „Sand”?

- To nawiązanie do utworu „Hourglass”. W klepsydrze znajduje się piasek, który jest metaforą upływającego czasu. A czas, jak już wspomniałem na początku naszej rozmowy, jest dominującym tematem na tej płycie. Szukaliśmy krótkiego słowa, które odnosi się do czasu i właśnie piasek w klepsydrze wydał się nam świetną metaforą.

- Byłem na koncercie Balthazar w Warszawie w lutym 2020 roku i byłem wręcz oszołomiony energią, która płynęła ze sceny. Zresztą sam wspomniałeś o tańczących ludziach i o tym, jaki to miało wpływ na Waszą decyzję o jak najszybszym nagraniu nowych piosenek. Chciałem jednak Cię zapytać: czy planujecie wydać kiedyś album lub DVD koncertowe?

- To pewnie byłby dobry pomysł, ale mamy dość chłodny stosunek do nagrywania koncertów. W sumie nawet nie wiem dlaczego. Chodzi mi o to, że nasze koncerty w porównaniu z płytami studyjnymi są bombastyczne i bardzo energetyczne. Wielu naszym fanom bardzo się to podoba, ale mnie osobiście nie podoba się ta bombastyczność, jeśli tylko słyszysz muzykę, ale nie widzisz, co się dzieje na scenie. Powinieneś być na koncercie, widzieć, co się dzieje na scenie. Uważam, że tylko tak powinno się odbierać muzykę w wersji live. Gdy masz w ręku samo nagranie audio, a nie widzisz strony wizualnej – tracisz bardzo dużo. Dlatego też nie kupuję płyt koncertowych i wolę na koncerty chodzić (śmiech).

- Dziękuję za rozmowę.

GALERIA z koncertu Balthazar w Warszawie - 27.02.2020

Foto: PIAS Poland


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


alt-J

2022-06-24

Brytyjskie trio alt-J promuje swój ostatni album „The Dream”. Trasa koncertowa obejmuje także nasz kraj, gdzie zespół wystąpi 17 lipca (Warszawa, Centrum EXPO XXI). Perkusista grupy Thom Sonny Green uchodzi ponoć za introwertyka i bardzo nieśmiałą osobę. Zupełnie nie miałem takich odczuć w trakcie rozmowy z nim, której zapis znajduje się poniżej.

Czytaj więcej...

Martin Lange

2022-06-14

Duet Martin Lange tworzą dwaj uznani producenci: Michał Lange i Marcin Makowiec. Po latach współpracy z czołówką polskiej sceny muzycznej (Kasia Lins, Rosalie, Michał Szpak) obaj panowie postanowili nagrać na własny rachunek debiutancki album zatytułowany "Kontrasty". O procesie powstawania tej płyty porozmawialiśmy z oboma muzykami w siedzibie wydawcy - Universal Music Polska.

Czytaj więcej...

Alice Cooper

2022-06-13

Jest obecny na światowej scenie od ponad 50 lat. Pionier horror rocka i niekwestionowana ikona całego rockandrollowego nurtu. Człowiek, z którym w tej branży liczą się zdaje się wszyscy. Już za kilka dni po prawie 10 latach ponownie wystąpi w Dolinie Charlotty. W poniższej długiej rozmowie przytoczył mnóstwo anegdot ze świata rocka, opowiedział o swojej pasji malarskiej i golfowej oraz kilku muzycznych ciekawostkach. Oto on we własnej osobie – Alice Cooper!

Czytaj więcej...

Polskie Znaki

2022-05-28

Projekt Polskie Znaki został założony przez Radka Łukasiewicza (ex-Pustki, Bisz/Radex), Jarka Ważnego (ex-Kult, El Doopa) i Janusza Zdunka (Marienburg, 4Syfon, Kult). Muzycy wzięli na warsztat ludowe teksty i pieśni związane ze śmiercią oraz odchodzeniem i nagrali swoje interpretacje z udziałem zaproszonych gości. O powstaniu tego zespołu i kulisach stworzenia płyty "Rzeczy Ostatnie" porozmawialismy z Radkiem Łukasiewiczem.

Czytaj więcej...

Parov Stelar

2022-05-23

Parov Stelar najwyraźniej wyswobodził się już z traumy pandemicznej, bo jego najnowszy album „Moonlight Love Affair” tętni energią, światłem i radością. O tym, co spowodowało tę zmianę oraz o innych bardzo ciekawych aspektach dotyczących swojej twórczości, opowiedział mi w poniższej rozmowie, a już jesienią ponownie zagra w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Rita Pax

2022-05-18

Grupa Rita Pax nagrała nowy album "Piękno - Tribute To Breakout", na którym znalazły się jej interpretacje kompozycji z trzech pierwszych płyt grupy Breakout. O pomyśle na ten album oraz kulisach pracy na tymi piosenkami porozmawialiśmy z muzykami Rity Pax: Pauliną Przybysz, Kasią Piszek, Pawłem Zalewskim, Piotrem Zalewskim oraz Jerzym Markuszewskim.

Czytaj więcej...

Archive

2022-05-17

Grupa Archive zakończyła jubileuszową trasę koncertową z okazji 25-lecia na progu pandemii. Zespół odcięty od możliwości wspólnego działania, powoli zaczął tworzyć nowy materiał, który z czasem rozrósł się do blisko dwugodzinnego albumu. "Call to Arms and Angels" to nie tylko bodaj najbardziej epickie dzieło grupy, ale także najbardziej złożone. To projekt do tego stopnia wyjątkowy, że zespół postanowił zrealizować przy okazji film dokumentalny, poświęcony procesowi tworzenia nowej płyty. Obraz zrealizowany w dużej mierze kamerą Super 8, okazał się jednak czymś więcej w dorobku grupy. O tym dość sporym przedsięwzięciu opowiedział mi jeden z założycieli Archive - Darius Keeler

Czytaj więcej...

Luxtorpeda

2022-05-09

Nowa płyta Luxtorpedy powstała jeszcze w okresie pandemicznym. Był to zresztą znaczący czas dla zespołu, który początkowo planował nagranie ep-ki. W konsekwencji ukazała się cała płyta zatytułowana „Omega” utrzymana w brzmieniach mocnych i szybkich, nawiązujących do grupy Flapjack. O jej niuansach opowiedział mi głównodowodzący zespołu, Robert ‘Litza’ Friedrich.

Czytaj więcej...

Siostry Melosik

2022-05-07

Siostry Dagmara i Martyna Melosik wydały długo oczekiwany debiutancki album "Znam Na Pamięć Dalszy Ciag". Premiera płyty była doskonałą okazją, by porozmawiać z artystkami na temat kulisów powstania tego wydawnictwa.

Czytaj więcej...

Gary Numan

2022-05-06

Pionier muzyki electro-industrialnej Gary Numan wystąpi 3 czerwca w warszawskiej Progresji w ramach trasy promującej album "Intruder" wydany w maju 2021 roku. Będzie to trzeci występ tego artysty w Warszawie. Z tej okazji wywiad z Garym przeprowadził dla nas Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Maciej Lipina

2022-05-04

Maciej Lipina wydał album "Anawa 2.0". Jest to remake jedynej płyty legendarnej grupy Anawa nagranej z Andrzejem Zauchą i wydanej w 1973 roku. Z tej okazji kilka pytań zadała Artyście nasza wysłanniczka Jagoda Dobrzyńska.

Czytaj więcej...

Franz Ferdinand

2022-04-25

Po ponad dwóch dekadach grania grupa Franz Ferdinand postanowiła podsumować dotychczasowy dorobek albumem kompilacyjnym „Hits To The Head”, zawierającym największe przeboje, a także dwie premierowe kompozycje. O niuansach tego wydawnictwa, zmianach w składzie, bieżących sposobach dystrybucji muzyki i współczesnych fascynacjach muzycznych opowiedzieli mi wokalista i gitarzysta Alex Kapranos oraz Bob Hardy, pozostający dziś jedynymi muzykami z oryginalnego składu grupy.

Czytaj więcej...

Nitzer Ebb

2022-04-19

Brytyjska legenda nurtu EBM Nitzer Ebb wróci po 12 latach do warszawskiej Progresji i zagra tam już 25 kwietnia. Z tej okazji krótkiego wywiadu udzielił nam wokalista Douglas McCarthy.

Czytaj więcej...

Natalia Przybysz

2022-04-14

„Zaczynam się od Miłości” to wyjątkowy album w dorobku Natalii Przybysz. Zaśpiewała na nim bowiem teksty Kory Jackowskiej, które nigdy wcześniej nie były wykonywane przez wokalistkę Maanamu. Ale Natalia nie byłaby sobą, gdyby do tego zbioru nie dodała także czegoś od siebie - na płycie znajdują się także dwie piosenki z jej własnymi tekstami. O szczegółach tego projektu i zanurzeniu się w świat słów Kory opowiedziała nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Tęskno

2022-04-14

Pod koniec ubiegłego roku Joanna Longić tworząca pod szyldem Tęskno wydała album "tęskno gra poezję", na którym Artystka zmierzyła się z poezją wybinej, acz nieco zapomnianej poetki XX-lecia międzywojennego Zuzanny Ginczanki. Już 9 czerwca płyta zostanie wydana w formacie winylowym. Z tej okazji Joanna Longić udzieliła nam wywiadu na temat "tęskno gra poezję".

Czytaj więcej...

Meek, Oh Why?

2022-04-13

Raper Meek, Oh Why? wydał właśnie czwartą płytę, zatytułowaną „Offline”, zawieszoną bardzo mocno muzycznie i tekstowo w okresie lockdownu. Płyta niesie jednak ze sobą także i inne ważne myśli, a wszystko zamyka się w niespełna 30-minutowej opowieści. O swoim zwieszeniu między światem analogowym, a cyfrowym Mikołaj opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Nula Stankiewicz

2022-04-12

Nula Stankiewicz zaprezentowała nową płytę zatytułowaną „Śpiewam”. Na albumie znalazło się 14 piosenek Janusza Strobla. Płyta jest połączeniem współczesnych aranżacji, wybitnego instrumentarium i poruszających tekstów z ujmującym wokalem Nuli Stankiewicz, a zarazem poruszającym podsumowaniem części dorobku Janusza Strobla. Z tej okazji Artystka opowiedziała nam o kulisach powstania "Śpiewam".

Czytaj więcej...

Madrugada

2022-04-06

Po udanej trasie koncertowej w 2019 roku, która zahaczyła także o nasz kraj, muzycy reaktywowanej norweskiej grupy Madrugada postanowili pójść za ciosem i nagrać pierwszą od 14 lat płytę z premierowym materiałem. Album „Chimes At Midnight” ukazał się pod koniec stycznia, a kilka dni później zespół ruszył w europejską trasę koncertową. Zaś 3 kwietnia ponownie wystąpili na deskach warszawskiego klubu „Niebo”. Kilka godzin przed koncertem miałem przyjemność porozmawiać z wokalistą Sivertem Høyemem, basistą Frode Jacobsenem i perkusistą Jonem Lauvlandem Pettersenem, którzy nie tylko opowiedzieli mi o procesie powstawania nowej płyty, ale przytoczyli również kilka anegdot i ciekawostek z wbrew pozorom całkiem bogatej historii grupy.

Czytaj więcej...

FORMY Planet

2022-03-30

Trójmiejski zespół FORMY Planet można uznać za "supergrupę", gdyż w jej skład wchodzą cenieni muzycy działający w tamtejszych znanych składach (The Shipyard, Mordy, Bielizna, Blenders). Liderem zespołu jest zaś działający na polskiej scenie od 40 lat Piotr Pawłowski - basista Made In Poland, The Shipyard i Dance Like Dynamite. Grupa wydała właśnie debiutancką płytę "Kosmos Jest Wszędzie" i był to doskonały powód by zadać kilka pytań Piotrowi Pawłowskiemu. Album ukazał się w cenionej oficynie Antena Krzyku.

Czytaj więcej...

White Lies

2022-03-29

Grupa White Lies przygotowuje się do już 19 (!!!) koncertu w naszym kraju, który odbędzie się 4 maja w warszawskiej Progresji. Będzie to występ na trasie promującej nowy album "As I Try Not To Fall Apart". O powrocie do koncertowania, nagrywaniu nowej płyty i wspomnieniach z występów na Ukrainie z perkusistą White Lies Jackiem Lawrencem-Brownem rozmawiał Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load