Wywiady

Mariusz Duda

2021-05-21

Mariusz Duda intensywnie działa w okresie pandemii. To już trzeci krążek, który wydał w czasie jej trwania. “Claustrophobic Universe” to druga część ‘trylogii pandemicznej’, którą realizuje pod swoim własnym imieniem i nazwiskiem. I różnicach w stosunku do pierwszej podejściu do drugiej i tego, czego będzie dotyczyła trzecia, opowiedział mi w poniższej rozmowie.

Rozmowa z: Mariusz Duda

MM: Druga część trylogii brzmi inaczej, szerzej, niż "Lockdown Spaces". Jak czułeś się albo w jakim byłeś stanie, gdy tworzyłeś ten materiał?

MD: „Lockdown Spaces” był niejako wypadkiem przy pracy, podczas tworzenia ostatniej płyty Lunatic Soul. Natomiast „Claustrophobic Universe” był już albumem z góry zaplanowanym, na który miałem zwyczajnie więcej czasu i zero stresu, że zabieram czas innemu projektowi. „Lockdown Spaces” robiłem 2 tygodnie, “Claustrophobic…”  - 3 miesiące. Myślę, że to słychać. Dodatkowo sam lockdown 2021 nie robił już takiego wrażenia jak ten w 2020. Nie przytłaczał. Już się zdążyliśmy do niego przyzwyczaić. Osadzić w nim. Muzyka więc też się zrobiła mniej mroczna, mniej zamknięta, mniej klaustrofobiczna.

MM: Stukoty dominują. Chyba wszystkim dały się we znaki remonty sąsiadów…

MD: Tak naprawdę te remonty najbardziej dawały się we znaki, kiedy tworzyłem „Lockdown Spaces”, ale zostały mi w głowie na tak długo, że postanowiłem wykorzystać to przy kolejnej płycie (śmiech).

MM: Nie tylko formę promocji "Claustrophobic Universe" zbliżyłeś do Radiohead. "Planets In A Milk Bowl", z grafiką nawiązującą do filmu "Asystentka", brzmi jak jedna z ich kompozycji z okresu "Amnesiac" albo nawet któregoś z solowych dokonań Thoma Yorke'a.

MD: Jestem wielkim fanem Radiohead i solowej twórczości Thoma Yorke’a. Przyznaję, że nawet podczas tworzenia tej płyty, słuchałem m.in. Thoma Yorke’a, możliwe więc, że jakąś inspirację podświadomie przemyciłem. Ale cieszy mnie, że o tym wspominasz, bo celem tej mojej zabawy z elektroniką jest nie tylko wyprawa sentymentalna do młodzieżowej fascynacji Tangerine Dream, czy Jean Michel-Jarrem, ale także odniesienia do dźwięków współczesnych. To jest płyta o naszych czasach, więc chciałem również tę swoją elektronikę podać w bardziej współczesny sposób. A oprócz wymienionych wyżej artystów słucham także m.in.. Johna Hopkinsa, Maxa Richtera, Nilsa Frahma. To są dla mnie bardzo inspirujący twórcy. Uwielbiam też ścieżki dźwiękowe Trenta Reznora i Atticusa Rossa. Zapewne i tym trochę przesiąkłem. A skoro przy NIN jesteśmy: chciałem żeby moja elektroniczna trylogia w porównaniu do np. Lunatic Soul, była tym, czym są np. płyty z serii „Ghosts”, zawierającą dziwne, ‘lejące’ się dźwięki, w porównaniu do regularnych, klasycznych albumów NIN, z konkretnymi utworami. Przy “Lockdown…” i “Claustrophobic…” zależało mi, by większą rolę odgrywał nastrój, a nie melodia.


MM: Widziałem, że wydobyłeś swoje stare taśmy magnetofonowe z oryginalnymi okładkami Twojego autorstwa, które nagrywałeś w czasach nastoletnich. Czy ich zawartość była dla Ciebie jakoś inspirująca?

MD: Jak wykopuję czasem takie kasety, to włączam je na magnetofonie, słucham przez 2-3 minuty, po czym wyłączam, żeby nie naruszać w głowie wizerunku, związanego z moimi początkami muzycznymi (śmiech). Sama zawartość kaset może nie była inspirująca, ale wspomnienie tworzenia całych płyt, rysowania do nich okładek, układania tego w różne części i serie na półce, to mi z pewnością zostało. I to odbiło się potem na Riverside i Lunatic Soul - ‘trylogie’, układanki, symbole na okładkach. Niemniej jednak dlatego głównie teraz, pod swoim szyldem robię tę kasetową elektronikę. To był fundament, który mnie ukształtował na długo przed Riverside. I stąd też pomysł, by tę ‘trylogię’ wydać nie tylko w cyfrze, ale i właśnie na kasetach, czyli nośniku, który może nie jest jakoś szczególnie kochany, ale dla mnie znaczy wiele, bo odnosi się do moich muzycznych początków.

MM: Nawiązując do utworu „I Landed On Mars”, śledziłeś lądowanie Perseverance'a na Marsie?

MD: W tytułach chciałem nawiązać nie tylko do lockdownu, ale też do tego, co działo się na zewnątrz i w mediach. Pierwotnie chciałem ten utwór zatytułować „Lou’s Dream”, bo dowiedziałem się, że w marcu zmarł twórca kasety magnetofonowej, Lou Ottens. Ale gdy zobaczyłem, że na czerwonej planecie wylądował Perservarence, uznałem, że tytuł związany z Marsem będzie bardziej pasował do koncepcji planetarnej. Lądowania nie śledziłem. Obejrzałem sobie po fakcie.

MM: Wspomniałeś o tym, co się dzieje w mediach, a zwłaszcza w mediach społecznościowych. Do tego odnosi się „Waves from a Flat Earth”. Miałeś jakąś konfrontację z ‘płaskoziemcami’?

MD: To jest jakiś odsetek algorytmu chociażby na Facebooku, który czasem niestety mi się wyświetla. Nie da się ukryć, że żyjemy obecnie w czasach totalnego podziału na ‘wierzących’ i na ‘niewierzących’, w pandemię i w koronawirusa. Polaryzacja jest w sumie adekwatna do tej politycznej, więc nic w tym dziwnego. Ostatnio znajoma zapytała się mnie na Facebooku, czy dałem już sobie wstrzyknąć to świństwo. Cóż, każdy ma prawo wyboru i nic mi do tego, ale z przerażeniem patrzę jak zanika granica pomiędzy wolnością słowa, a zwykłym wprowadzaniem ludzi w błąd.

MM: Rozumiem, że „2084” to nawiązanie do gry RPG?

MD: Akurat to nawiązanie do Orwella. Tyle, że z roku 1984 pozwoliłem sobie przeskoczyć o 100 lat do przodu ze względu na to, że żyjemy w innym wieku. Jakaś forma Wielkiego Brata jest z nami na co dzień, więc jest to „kolejne zdjęcie naszych czasów”

MM: A co wysypujesz na początku „Lemon Flavoured Stars”?

MD: No właśnie to co jest w tytule, gwiazdy o smaku cytrynowym, czyli Rutinoscorbin (śmiech).

MM: Z kolei „Numbers And Denials” to jeden z najbardziej tanecznych numerów, jaki kiedykolwiek popełniłeś. Brzmi jak wczesna twórczość Moby’ego.

MD: Swego czasu lubiłem twórczość Moby’ego. Zwłaszcza płytę „Play”. Ale kto jej wtedy nie lubił? Słuchaliśmy jej przecież na okrągło w każdej możliwej reklamie (śmiech). No tak, chciałem tak nieco optymistycznie zakończyć ten mój „Klaustrofobiczny Wszechświat”, ale sama końcówka optymistyczna raczej już mi mnie wyszła.

MM: Chciałbym wybiec nieco w przyszłość, bo wiem, że trzecią część trylogii chcesz poświęcić m.in. komiksom. Na pewno masz jakieś swoje ulubione tytuły.

MD: Od zawsze byłem fanem komiksów Grzegorza Rosińskiego, Jerzego Wróblewskiego oraz Bogusława Polcha. Jako dzieciak kupowałem też „Świat Młodych” i wszystko co było na ostatniej stronie wycinałem i kolekcjonowałem. Ale na tę opowieść przyjdzie pora po trzeciej płycie z lockdownowej trylogii.

MM: Dziękuję za rozmowę. 


Rozmawiał: Maciej Majewski


The Slow Show

2022-01-11

Brytyjski zespół The Slow Show wystąpi 18 lutego w warszawskim klubie Hydrozagadka. Grupa jest często porównywana do The National — przede wszystkim za sprawą charakterystycznego barytonu wokalisty Roba Goodwina, który udzielił wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Jude

2022-01-10

Łódzka formacja Jude ani myśli przestać działać na własnych, wysoce odrębnych zasadach. Album "Broken Pillar” nie tylko stanowi kolejny punkt na drodze i artystycznej ekspresji, ale jak zwykle daje dość uniwersalny ogląd na rzeczywistość, podany mocno, krytycznie i bardzo niezależnie. O płycie, ale i o bycie artystycznym Jude wpisanym nierozerwalnie w łódzki krajobraz opowiedział mi jego spiritus movens – Wiktor Skok.

Czytaj więcej...

Mariusz Duda

2022-01-04

Pod koniec listopada ukazał się album "Interior Drawings" Mariusza Dudy zamykający trylogię jego solowych wydawnictw rozpoczętą w czerwcu 2020 roku krążkiem "Lockdown Spaces". Premiera nowej płyty była idealnym pretekstem do przeprowadzenia wywiadu z Artystą co uczynił nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Novika

2021-12-08

Novika to jedna z najważniejszych postaci ostatnich dwóch dekad na polskiej scenie elektronicznej. W tym roku minęło 20 lat od wydania jej pierwszego singla "T.Time" nagranego ze Smolikiem. Z tej okazji ukazała się płyta "Novika 2.0" na której polscy artyści opracowali swoje wersje utworów Noviki. Między innymi o kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z Noviką.

Czytaj więcej...

Anna Jurksztowicz

2021-12-07

W tym roku mija 35 lat od premiery debiutanckiej płyty Anny Jurksztowicz "Dziękuję, Nie tańczę". Z tej okazji Artystka wykonała materiał z tej płyty w wersji live z zespołem i wydała go na płycie "Dziękuję Nie Tańczę/21/Live". Z tej okazji Pani Anna odpowiedziała na kilka naszych pytań, w których zdradziła między innymi dlaczego album z 1986 roku ma status tzw. 'płyty kultowej'.

Czytaj więcej...

Grzegorz Kupczyk

2021-12-06

Jeden z najważniejszych wokalistów w historii polskiej sceny metalowej i hardrockowej (CETI, ex-Turbo) Grzegorz Kupczyk obchodzi w tym roku 40-lecie pracy artystycznej. Z tej okazji ukazała się płyta "40 Lat Na Scenie" o której porozmawialiśmy z Artystą.

Czytaj więcej...

Counting Crows

2021-11-26

Amerykańska grupa Counting Crows przyjedzie w przyszłym roku do warszawskiego klubu Stodoła i będzie to jej drugi koncert w naszym kraju. Po raz pierwszy zaprezentowała się w 2007 roku na chorzowskim Stadionie Śląskim jako gość The Police. Nasz wysłannik Jakub Oslak miał okazję porozmawiać z liderem zespołu Adamem Duritzem.

Czytaj więcej...

Klaudia Szafrańska

2021-11-25

Wokalistka Klaudia Szafrańska znana z duetu XXANAXX pracuje nad debiutancką solową płytą. Jej zapowiedzią są trzy single, które ukazały się w ostatnich kilku miesiącach. Artystka zgodziła się odpowiedzieć na kilka naszych pytań.

Czytaj więcej...

Urszula

2021-11-24

Bieżący rok jest dla Urszuli bardzo pracowity. Ukazały się nowe wersje jej dwóch albumów "Biała Droga" i "Supernova", reedycja płyty "Urszula & Jumbo", a także, co najistotniejsze, jej nowy album studyjny "Teraz Ja". O tym właśnie porozmawialiśmy z Artystką.

Czytaj więcej...

Weronika Szymańska

2021-11-21

Wokalistka, autorka muzyki i tekstów Weronika Szymańska ma na koncie trzy single wydane w ramach projektu My Name Is New wytwórni Kayax. Artystka brała także dwukrotnie udział w programie The Voice of Poland. O tych właśnie wydarzeniach porozmawialiśmy z Weroniką.

Czytaj więcej...

Marek Dyjak

2021-11-19

Płytą-podziękowaniam zatytułowaną „Na wzgórzu rozpaczy”, Marek Dyjak kończy rzekomo swoją przygodę z nagrywaniem muzyki. Czy rzeczywiście? I co dziś jest dla niego najważniejsze? O tym między innymi artysta opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Budyń

2021-11-16

Jacek 'Budyń' Szymkiewicz jako jeden z nielicznych artystów opowiedział mi o 'pozytywniejszej' stronie pandemii. Na ile rzeczywiście okazała się ona dobrym doświadczeniem i na ile znajduje to swoje odbicie na jego najnowszej płycie "Ukryte do wiadomości"? Wszystko w poniższym zapisie.

Czytaj więcej...

RGG

2021-11-15

Jazzowe trio RGG obchodzi w tym roku dwudziestolecie działalności. Kontrabasista Maciej Garbowski, perkusista Krzysztof Gradziuk i pianista Łukasz Ojdana nie myślą jednak o jakichkolwiek podsumowaniach, bo są skupienie w dużej mierze na promocji swojej ostatniej płyty „Mysterious Monuments On The Moon”. Udało mi się jednak namówić ostatniego z nich na skromne podsumowanie i rozmowę na temat bieżących działań zespołu.

Czytaj więcej...

Joanna Dark

2021-11-09

„Osiecka/Przybora – Ale Jazz!” to nowy album Joanny Dark będący wyborem trzynastu piosenek z tekstami geniuszy słowa – Agnieszki Osieckiej i Jeremiego Przybory, które po raz pierwszy w tym wyborze zostały zaaranżowane w wersji jazzowej. Utwory wykonane zostały przez Joannę Dark, w towarzystwie rewelacyjnych instrumentalistów w składzie Filip Wojciechowski (piano), Paweł Pańta (kontrabas), Krzysztof Szmańda (instrumenty perkusyjne), Jerzy Małek (trąbka). Joanna Dark opowiedziała nam o kulisach powstania tego albumu.

Czytaj więcej...

ATLVNTA

2021-11-01

Poznaliśmy ich blisko dekadę temu jako indie-folkowy duet Lilly Hates Roses. Formuła muzyczna tamtej formacji jednak się wyczerpała. Dziś Kasia Golomska i Kamil Durski działają pod szyldem ATLVNTA, który jest dla nim nowym otwarciem, nie tylko muzycznym. Właśnie ukazał się ich pełnowymiarowy imienny debiut, o którym szczegółowo opowiedzieli mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Efterklang

2021-10-26

Duńska grupa Efterklang wydała nowy album "Windflowers" i w ramach promocji tej płyty zawita ponownie do Polski. Zespół zagra 27 października w Teatrze Nowym w Łodzi oraz 28 października w Sali Koncertowej Radia Wrocław. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak zadał kilka pytań Rasmusowi Stolbergowi.

Czytaj więcej...

Smash Into Pieces

2021-10-25

Szwedzki kwartet Smash Into Pieces niedawno wydał kontynuację płyty „Arkadia”. „A New Horizon” to jeszcze bardziej złożona opowieść o bycie krainy, której cechy możemy odnaleźć na naszej własnej planecie. Grupa promuje album także teledyskami, które tworzy do każdego z utworów na płycie, a w przyszłym roku wystąpi także w Polsce. O szczegółach i zawartości nowego dzieła zespołu, opowiedział mi jego wokalista i tekściarz, Chris Adam Hedman Sörbye

Czytaj więcej...

Agata Gołemberska

2021-10-19

Agata Gołemberska to songwriterka, producentka, wokalistka i uczestniczka 8. edycji programu The Voice of Poland. Właśnie wydała debiutancki mini-album "Pryzmat" w ramach projektu My Name Is New i z tej okazji udzieliła nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Karolina Lizer

2021-10-18

Wokalistka Karolina Lizer wydała debiutancki album "Lśniąca. Łąkowe historie...", który jest inspirowany naturą, ludowością, spokojem, harmonią i nadzieją. Artystka odpowiedziała na kilka naszych pytań dotyczących powstania tej płyty.

Czytaj więcej...

Leski

2021-10-05

Leski wydał trzeci album w dyskografii zatytułowany "Supersam". Jak powstawała ta płyta i jak tworzone były teksty na ten album - o tym możecie się dowiedzieć z naszego wywiadu z Artystą.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load