Wywiady

Urszula

2021-11-24

Bieżący rok jest dla Urszuli bardzo pracowity. Ukazały się nowe wersje jej dwóch albumów "Biała Droga" i "Supernova", reedycja płyty "Urszula & Jumbo", a także, co najistotniejsze, jej nowy album studyjny "Teraz Ja". O tym właśnie porozmawialiśmy z Artystką.

Rozmowa z: Urszula

- Od premiery Twojej poprzedniej płyty studyjnej minęło aż 8 lat. Pomimo, że byłaś obecna na scenie to czy nie obawiałaś się tego powrotu? 8 lat w muzyce to bardzo długi okres: zmieniają się mody, przychodzą nowi artyści….

- Może właśnie dlatego tyle czasu upłynęło do wydania nowej płyty. W muzyce mody zmieniają się szybko, dlatego zmienia się na przykład aranżacje, które były dobre kiedyś, a nagle stają się przestarzałe. Ale jeśli masz dobre melodie, to można różnymi zabiegami sprawić by były nowoczesne. Dobre melodie zawsze się sprawdzą. I myślę, że to udało się nam zrobić wspólnie z Piotrem Mędrzakiem. Zaprosiliśmy do współpracy znakomitego młodego multiinstrumentalistę i jazzmana Dawida Broszczakowskiego. Przyszedł na nasze sesje nagraniowe i wniósł do aranżacji naszych piosenek dużo takiego innego „młodego” myślenia i podejścia. Ja byłam zachwycona. Bywało, że miałam łzy w oczach bo widziałam jak talent jednego człowieka może unieść jakiś pomysł, który mnie nie wydawał się specjalnie ciekawy, a tu nagle okazywało się, że np. dodanie trąbki czy jakiś „daft punkowych” elementów wzbogacały brzmienie. Mieliśmy podczas tych sesji dużo takich bardzo pozytywnych przeżyć.

- I tą pozytywną atmosferę słychać na tym albumie, choć nie zabrakło i odrobiny smutku oraz nostalgii, zwłaszcza pod koniec…

- Bardzo się cieszę, że tak uważasz. Nie wszystkie piosenki były nowe, gdyż powstały już jakiś czas temu i czekały, aż się ktoś nimi zajmie, ktoś odpali tak zwaną „iskrę bożą”, co zrobili Piotruś i Dawid. Album ma wspólny mianownik, a mianowicie mój śpiew. Natomiast to, co dzieje się pod spodem zaskoczyło mnie bardzo pozytywnie. Cieszy mnie też to, że każdy ma na płycie swoją ulubioną piosenkę, znajdzie coś w swoim stylu lub po prostu utwór, który pasuje mu w danym momencie jego życia,  że nie ma tu 1-2 kompozycji które ten album ciągną.

- Dla mnie teksty na tej płycie są deklaracją silnej kobiety, co słychać chociażby w utworze tytułowym, ale z drugiej strony dziewczyna z tej płyty pomimo swojej przebojowości jest osobą zakochaną i po prostu „kobiecą”…

- Tak, ale to jest fajne. Okazuje się, że tak mnie postrzegają panowie, bo większość tekstów na tym albumie jest autorstwa mężczyzn, którzy uruchomili w sobie ten kobiecy pierwiastek (śmiech). Mnie się ta dziewczyna z tych tekstów podoba: jest delikatna, ale nie naiwna i wie o co jej w życiu chodzi.

- Na tej płycie jest kompozycja Ani Dąbrowskiej. Jak doszło do współpracy?

- M.in. z  Anią Dąbrowską czy Magda Wójcik współpracuje Kuba Galiński, który wyprodukował piosenkę „Zaczaruj”. Zrobiła się więc z tego taka mała rodzinka. Piosenka Ani bardzo mi przypadła do gustu, mam więc teraz w repertuarze kolejny walczyk o tematyce miłosnej (śmiech).


- Na początku kariery także śpiewałaś teksty autorstwa mężczyzn (w okresie współpracy z Budką Suflera), ale teraz jesteś artystką dojrzałą i doświadczoną. Jak czujesz się teraz mając do czynienia z męskimi tekstami? Facet nigdy w 100% nie odda kobiecej duszy….

- No, chyba, że jest to Piotr Mędrzak, który napisał tekst piosenki „Blask”. Nawet kobiety często nie potrafią się tak zachwycić  chwilą, światem, momentem, pięknem jak on się tam zachwycił. Powiedziałam mu: „Mój Boże, to wspaniałe, że jeszcze potrafisz tak odbierać świat”. Natomiast te wszystkie „wyzwolone” teksty pokazujące silną dziewczynę, np. w utworach „Teraz Ja” (cytat: „tutaj dowodzę”), „Szkoda łez” („nie płacz i nie dzwoń, nie przysyłaj róż”). Myślę, że spodobają się wielu współczesnym kobietom, które myślą niezależnie.

- Przed premierą albumu „Teraz ja” ukazały się reedycje Twoich trzech albumów z lat 90-tych, z tym, że „Supernova” i „Biała Droga” zostały nagrane na nowo z użyciem oryginalnych śladów, zaś „Urszula & Jumbo” wydana została w niezmienionej wersji. Dlaczego wybór padł akurat na te trzy płyty z Twojej bogatej dyskografii?

- Płyta „Jumbo” oryginalnie nagrana w latach 80-tych została po prostu zremasterowana na nowo z użyciem nowoczesnej technologii, która jest obecnie dostępna, dzięki czemu teraz brzmi znakomicie. Poza tym płyta otrzymała nową wypasioną szatę graficzną, opracowaną przez Beatę Wielgosz. Jest to przepiękne błyszczące wydanie z dużą ilością zdjęć i opisów. Natomiast w latach 90-tych, gdy nagrywaliśmy „Białą Drogę” i „Supernovą” nie było jeszcze platform streamingowych, więc umowy wydawnicze nie obejmowały tych kanałów dystrybucji. Teraz postanowiliśmy zrobić wszystko, aby te płyty się tam znalazły i żeby kolejne pokolenia młodych słuchaczy mogły posłuchać tych płyt. Młodzi ludzie raczej płyt nie kupują. Więc to było zrobione przede wszystkim dla nich, a także dla mojego zespołu, aby pokazać, że zarówno ja, jak i oni jesteśmy w świetnej kondycji, a muzyka z tych albumów cały czas żyje i ma swoją moc. Dodaliśmy jej naszego sznytu, absolutnie nie wnikając w aranże, z całym szacunkiem dla oryginałów.


- Jednak nie można temu albumowi odmówić fajnego brzmienia – charakterystycznego dla amerykańskiej muzyki rockowej sprzed ponad 30 lat.

- Zdaniem fachowców, którzy wiedzą, jak współcześnie masterować muzykę – płyty z lat 90-tych były mocno skompresowane. Tak się po prostu kiedyś nagrywało. Teraz „Biała Droga” I „Supernova” brzmią bardziej naturalnie I współcześnie rockowo, co jest wielką zasługą Jurka Runowskiego.

- Gdy słuchasz „Białej Drogi” i „Supernovej” po ponad 20 latach od ich wydania to zmieniłabyś coś w tych oryginalnych wersjach?

- Absolutnie nic. Natomiast to jednak bardzo gitarowa płyta z dużą ilością solówek Staszka Zybowskiego. Teraz musielibyśmy zmienić podejście instrumentalne podczas realizacji tego albumu, może inaczej potraktowane zostałyby gitary, może dalibyśmy więcej klawiszy. Myślę, że gdybyśmy ją teraz nagrali, to zrobilibyśmy to jednak nieco inaczej. Może nawet inaczej bym zaśpiewała?

- „Biała Droga” i „Supernova” ukazały się w drugiej połowie lat 90-tych. Był to okres boomu polskiej muzyki pop-rockowe. Co według Ciebie sprawiło, że te dwie płyt odniosły tak ogromy sukces w tamtym okresie?

- Złożyło się na to wiele elementów. Myślę, że po prostu graliśmy ciekawą muzykę. Dopiero co wróciliśmy z kilkuletniego pobytu w Stanach Zjednoczonych. Pojawił się efekt takiego „woooow!”. Wrócili, nowa Urszula z nową płytą, z jej tekstami, z muzyką Staszka. Poza tym rzeczywistość wokół nas była sprzyjająca. Płyty sprzedawały się bardzo dobrze, był to okres wybuchu takiego wyzwolonego grania. Można było robić co się chce, bez żadnej cenzury w takim sensie, że nikt nie patrzył na to, że tu jest za dużo gitary, a tam za długa solówka.

- Czy z sesji nagraniowych tych płyt zostały jakieś niewydane kompozycje?

- Nie, natomiast zostało trochę niedokończonych pomysłów Staszka, które chciał nagrać i wydać w formie płyty solowej z facetami. Może kiedyś uda się to zrealizować w jakiejś formie.

- Dziękuję za rozmowę.

Foto: B. Wielgosz

 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Gardenia

2022-01-28

„Neuroza”, najnowszy album grupy Gardenia, mimowolnie wpisał się w atmosferę bieżących czasów, przepełnionych napięciami i niepewnością. Ale płyta kryje w sobie nieco więcej, niż wskazuje na to jej tytuł. O szczegółach opowiedział nam perkusista grupy, Mariusz Radzikowski.

Czytaj więcej...

Wojtek Mazolewski

2022-01-23

Wojtek Mazolewski wydał solową płytę "Yugen", która powstała jako jego "reakcja obronna" na pandemię. O okolicznościach powstania tego albumu, jego związku z japońską kulturą oraz dziejach pewnej gitary porozmawialiśmy z Wojtkiem w siedzibie Agory czyli wydawcy "Yugen".

Czytaj więcej...

Matt Dusk

2022-01-20

Popularny w naszym kraju kanadyjski piosenkarz Matt Dusk wydał pod koniec ubiegłego roku album “Sinatra with Matt Dusk Vol. 2", na którym ponownie zaprosił do współpracy znakomitych polskich wykonawców, by wspólnie przywołać muzyczną historię Mistrza – Franka Sinatry. Z tej okazji Matt Dusk zgodził się odpowiedzieć na kilka naszych pytań.

Czytaj więcej...

Future Islands

2022-01-18

Amerykańska grupa Future Islands wystąpi 2 marca w warszawskim klubie Palladium. Nasz wysłannik Jakub Oslak porozmawiał z tej okazji z wokalistą Samuelem Herringiem i perkusistą Michaelem Lowrym.

Czytaj więcej...

The Slow Show

2022-01-11

Brytyjski zespół The Slow Show wystąpi 18 lutego w warszawskim klubie Hydrozagadka. Grupa jest często porównywana do The National — przede wszystkim za sprawą charakterystycznego barytonu wokalisty Roba Goodwina, który udzielił wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Jude

2022-01-10

Łódzka formacja Jude ani myśli przestać działać na własnych, wysoce odrębnych zasadach. Album "Broken Pillar” nie tylko stanowi kolejny punkt na drodze i artystycznej ekspresji, ale jak zwykle daje dość uniwersalny ogląd na rzeczywistość, podany mocno, krytycznie i bardzo niezależnie. O płycie, ale i o bycie artystycznym Jude wpisanym nierozerwalnie w łódzki krajobraz opowiedział mi jego spiritus movens – Wiktor Skok.

Czytaj więcej...

Mariusz Duda

2022-01-04

Pod koniec listopada ukazał się album "Interior Drawings" Mariusza Dudy zamykający trylogię jego solowych wydawnictw rozpoczętą w czerwcu 2020 roku krążkiem "Lockdown Spaces". Premiera nowej płyty była idealnym pretekstem do przeprowadzenia wywiadu z Artystą co uczynił nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Novika

2021-12-08

Novika to jedna z najważniejszych postaci ostatnich dwóch dekad na polskiej scenie elektronicznej. W tym roku minęło 20 lat od wydania jej pierwszego singla "T.Time" nagranego ze Smolikiem. Z tej okazji ukazała się płyta "Novika 2.0" na której polscy artyści opracowali swoje wersje utworów Noviki. Między innymi o kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z Noviką.

Czytaj więcej...

Anna Jurksztowicz

2021-12-07

W tym roku mija 35 lat od premiery debiutanckiej płyty Anny Jurksztowicz "Dziękuję, Nie tańczę". Z tej okazji Artystka wykonała materiał z tej płyty w wersji live z zespołem i wydała go na płycie "Dziękuję Nie Tańczę/21/Live". Z tej okazji Pani Anna odpowiedziała na kilka naszych pytań, w których zdradziła między innymi dlaczego album z 1986 roku ma status tzw. 'płyty kultowej'.

Czytaj więcej...

Grzegorz Kupczyk

2021-12-06

Jeden z najważniejszych wokalistów w historii polskiej sceny metalowej i hardrockowej (CETI, ex-Turbo) Grzegorz Kupczyk obchodzi w tym roku 40-lecie pracy artystycznej. Z tej okazji ukazała się płyta "40 Lat Na Scenie" o której porozmawialiśmy z Artystą.

Czytaj więcej...

Counting Crows

2021-11-26

Amerykańska grupa Counting Crows przyjedzie w przyszłym roku do warszawskiego klubu Stodoła i będzie to jej drugi koncert w naszym kraju. Po raz pierwszy zaprezentowała się w 2007 roku na chorzowskim Stadionie Śląskim jako gość The Police. Nasz wysłannik Jakub Oslak miał okazję porozmawiać z liderem zespołu Adamem Duritzem.

Czytaj więcej...

Klaudia Szafrańska

2021-11-25

Wokalistka Klaudia Szafrańska znana z duetu XXANAXX pracuje nad debiutancką solową płytą. Jej zapowiedzią są trzy single, które ukazały się w ostatnich kilku miesiącach. Artystka zgodziła się odpowiedzieć na kilka naszych pytań.

Czytaj więcej...

Urszula

2021-11-24

Bieżący rok jest dla Urszuli bardzo pracowity. Ukazały się nowe wersje jej dwóch albumów "Biała Droga" i "Supernova", reedycja płyty "Urszula & Jumbo", a także, co najistotniejsze, jej nowy album studyjny "Teraz Ja". O tym właśnie porozmawialiśmy z Artystką.

Czytaj więcej...

Weronika Szymańska

2021-11-21

Wokalistka, autorka muzyki i tekstów Weronika Szymańska ma na koncie trzy single wydane w ramach projektu My Name Is New wytwórni Kayax. Artystka brała także dwukrotnie udział w programie The Voice of Poland. O tych właśnie wydarzeniach porozmawialiśmy z Weroniką.

Czytaj więcej...

Marek Dyjak

2021-11-19

Płytą-podziękowaniam zatytułowaną „Na wzgórzu rozpaczy”, Marek Dyjak kończy rzekomo swoją przygodę z nagrywaniem muzyki. Czy rzeczywiście? I co dziś jest dla niego najważniejsze? O tym między innymi artysta opowiedział nam w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Budyń

2021-11-16

Jacek 'Budyń' Szymkiewicz jako jeden z nielicznych artystów opowiedział mi o 'pozytywniejszej' stronie pandemii. Na ile rzeczywiście okazała się ona dobrym doświadczeniem i na ile znajduje to swoje odbicie na jego najnowszej płycie "Ukryte do wiadomości"? Wszystko w poniższym zapisie.

Czytaj więcej...

RGG

2021-11-15

Jazzowe trio RGG obchodzi w tym roku dwudziestolecie działalności. Kontrabasista Maciej Garbowski, perkusista Krzysztof Gradziuk i pianista Łukasz Ojdana nie myślą jednak o jakichkolwiek podsumowaniach, bo są skupienie w dużej mierze na promocji swojej ostatniej płyty „Mysterious Monuments On The Moon”. Udało mi się jednak namówić ostatniego z nich na skromne podsumowanie i rozmowę na temat bieżących działań zespołu.

Czytaj więcej...

Joanna Dark

2021-11-09

„Osiecka/Przybora – Ale Jazz!” to nowy album Joanny Dark będący wyborem trzynastu piosenek z tekstami geniuszy słowa – Agnieszki Osieckiej i Jeremiego Przybory, które po raz pierwszy w tym wyborze zostały zaaranżowane w wersji jazzowej. Utwory wykonane zostały przez Joannę Dark, w towarzystwie rewelacyjnych instrumentalistów w składzie Filip Wojciechowski (piano), Paweł Pańta (kontrabas), Krzysztof Szmańda (instrumenty perkusyjne), Jerzy Małek (trąbka). Joanna Dark opowiedziała nam o kulisach powstania tego albumu.

Czytaj więcej...

ATLVNTA

2021-11-01

Poznaliśmy ich blisko dekadę temu jako indie-folkowy duet Lilly Hates Roses. Formuła muzyczna tamtej formacji jednak się wyczerpała. Dziś Kasia Golomska i Kamil Durski działają pod szyldem ATLVNTA, który jest dla nim nowym otwarciem, nie tylko muzycznym. Właśnie ukazał się ich pełnowymiarowy imienny debiut, o którym szczegółowo opowiedzieli mi w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Efterklang

2021-10-26

Duńska grupa Efterklang wydała nowy album "Windflowers" i w ramach promocji tej płyty zawita ponownie do Polski. Zespół zagra 27 października w Teatrze Nowym w Łodzi oraz 28 października w Sali Koncertowej Radia Wrocław. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak zadał kilka pytań Rasmusowi Stolbergowi.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load