Editors

Ed LayMaciej Majewski
Grupa Editors nie tylko poszerzyła skład, ale i zmieniła swój styl muzyczny. Udział Blanck Massa skierował poczynania grupy w stronę muzyki elektronicznej i tanecznej. Nowy album zatytułowany „EBM”, otwiera przed zespołem możliwości, o których chyba wcześniej nie myśleli zbyt poważnie. Perkusista Editors, Ed Lay jest pełen nadziei, a przede wszystkim zaskakującego entuzjazmu w związku z nową płytą. O swoich odczuciach względem „EBM” opowiedział nam w poniższej rozmowie.

MM: Benjamin John Power znany również jako Blanck Mass dołączył do Editors na stałe. Pracujecie razem od czasu płyty “Violence”. A jak się poznaliście?

EL: To się stało na zasadzie ‘znajomy znajomego’. Justin znał kogoś, kto z pracował z Benem. Kiedy pracowaliśmy and “Violence”, przebywaliśmy w domu w Oxfordzie. Chwilę wcześniej wyszło „World Eater”, czyli jedna z płyt Blanck Massa, której wówczas słuchaliśmy. Doszliśmy do wniosku, że jego muzyka jest bardzo agresywna, ale jednocześnie miła w odbiorze, w stylu Phile’a Sparkle’a. Uznaliśmy, że to Ben jest gościem, z którym chcielibyśmy pracować. Mogłby zrobić dla nas miksy, albo jakieś prace produkcyjne… Zaprosiliśmy go do współpracy, która szybko przeszła w pracę zespołową. Zaprzyjaźniliśmy się, grał z nami, gdy koncertowaliśmy w Szkocji. Nie wiem, czy wiesz, jak tworzyliśmy pierwsze nagrania na „EBM”?

MM: To było moje następne pytanie, bo – jak sądzę – udział Blanck Massa zmienił pewnie sposób tworzenia waszej muzyki?

EL: O, zdecydowanie. Cały koncept wziął się stąd, że mieliśmy zaplanowane dwa koncerty w 2020 roku, które z wiadomych powodów się nie odbyły. Pierwszy z nich miał być naszym regularnym setem, a następnego dnia chcieliśmy zagrać set przearanżowany z Benem na modłę hedonistycznego techno (śmiech). Tak to sobie wyobrażaliśmy. A skoro świat się na moment zatrzymał, zajęliśmy się nowymi rzeczami. Ben i Tom zaczęli wysyłać sobie pomysły i bardzo szybko prace ruszyły pełną parą. Russell i ja otrzymaliśmy bardzo odmienne strukturalnie pomysły od zwyczajowych kompozycji Editors. Staraliśmy się stworzyć takie utwory, które będą miały jednocześnie ducha naszego zespołu, a z drugiej przedstawiały to, czym się inspirowaliśmy przy ich tworzeniu. Wszystkich nas to podkręciło i zachęciło do podążenia w tym kierunku. Samo nagrywanie zajęło raptem 2 tygodnie w maju ubiegłego roku. Nie wiedzieliśmy, kiedy sytuacja wróci do względnej normalności, dlatego zwlekaliśmy trochę z wydaniem „EBM”. Nie wszędzie wszystko się jednak unormalizowało... A muzyka jest naszą ucieczką. Podczas nadchodzących koncertów będziemy grali sporo utworów z nowej płyty i mamy nadzieję, że będzie to doświadczenie oczyszczające nie tylko dla nas.

MM: Musiałeś zmienić instrumentarium w związku z nagraniem „EBM”?

EL: Raczej dokładałem kolejne elementy (śmiech). Więcej perkusji elektronicznej, a nawet syntezatorów, bo musiałem przełożyć ten materiał na sytuację live. Myślę, że udało się zachować balans, ponieważ w każdym utworze słychać zarówno perkusję elektroniczną, jak i żywą. Chodziło o to, by spotęgować te brzmienia. Coś jak u The Prodigy – u nich mimo elektronicznych bitów na koncertach, zawsze jest też prawdziwa, żywa perkusja.


MM: Tytuł „EBM”ma kilka znaczeń, ale mnie najbardziej przekonuje wersja, że to skrót od Electronic Body Music. A jak Ty go rozumiesz?

EL: Swego czasu zagraliśmy na kilku festiwalach z muzyką gotycką. Wolność i moc jaką niesie ze sobą tego typu muzyka i jej pochodne, było tym, co chcieliśmy uchwycić na „EBM”. Nieskrępowana zabawa i szaleństwo na parkiecie – to chcieliśmy zafundować słuchaczom tą płytą, zwłaszcza, że ostatnie lata były dość klaustrofobiczne. Electronic Body Music nie musi oznaczać konkretnego stylu. Chodzi raczej o muzykę, która jest szeroko pojętymi brzmieniami tanecznymi. Zarówno przyjemnymi dla ucha, jak i tymi bardziej hedonistycznymi.

MM: Utwory „Kiss” i „Vibe” przypominają w jakiś sposób piosenki Pet Shop Boys.

EL: Jak najbardziej. Słyszymy różne porównania: od New Order przez Erasure aż do właśnie Pet Shop Boys. Mimo pewnej agresywności tych kompozycji, nie zrezygnowaliśmy z ładnych melodii. Odniesienie do muzyki pop jest tu jak najbardziej na miejscu.

MM: Pierwszym utworem pozasinglowym, który zrobił na mnie wrażenie, jest „Picturesque”, brzmiący jak numer wspomnianego przez Ciebie New Order.

EL: Cieszę się, że tak uważasz. Prawdopodobnie będzie to następny singiel. Myślę, że sprawdzi się na koncertach. Cała ta płyta jest deklaracją. Zaproszeniem do zabawy i pokazaniem nieco innego obrazu twórczości Editors.

MM: A czemu prawie wszystkie piosenki na płycie są takie długie?

EL: (śmiech) Mamy tendencję do wydłużania naszych utworów. A w przypadku stylistyki, którą obraliśmy na „EBM” dłuższe numery sprawdzają się lepiej. Nie widzę powodu, by tego typu piosenki były krótsze. Zresztą wystarczy spojrzeć np. na twórczość Underworld. Oni przecież nagrywają numery trwające i 10 minut! Poza tym zwróć uwagę, że jeżeli numer taneczny jest udany, ale krótki, to ludzie chcą go słuchać cały czas i wciskają opcję ‘powtórz’. W przypadku kawałków z „EBM” będą musieli odpalić całą płytę jeszcze raz i impreza gotowa (śmiech). Jest jeszcze inna kwestia – mamy świetnego wokalistę z silnym głosem w osobie Toma i świetne, melodyjne piosenki. Zrobić z nich udane numery do tańca, nie jest wcale tak łatwo.

MM: Czy Blanck Mass przygotuje alternatywną wersję płyty tak jak to było w przypadku “Violence”, czy też nie ma tutaj takiej potrzeby?

EL: Zdecydowanie nie ma takiej potrzeby. Jego udział w nagraniu „EBM” jest na tyle znaczący, że nie musi już nic więcej od siebie dokładać. Dał temu zespołowi zastrzyk nowej energii i zmienił jego muzyczną konsystencję. Czy trzeba czegoś więcej? (śmiech).

Foto: Grzegorz Szklarek

Powiązane materiały

Whispering Sons na trzech koncertach w Polsce

Belgowie 12 października zagrają w krakowskim Klub Zaścianek, dzień później w warszawskim BARdzo bardzo oraz 20 października w poznańskim Klub pod Minogą.

15.04.2024
undertheskin wróciło z nowym singlem

Krakowski post-punkowy projekt undertheskin wydał kompozycję "Freezing Lights".

23.05.2023
The Vaccines - Pick-Up Full Of Pink Carnations

The Vaccines wracają ze swoim szóstym albumem studyjnym "Pick-Up Full Of Pink Carnations". Płyta promowana jest przez singiel "Heartbreak Kid" i będzie towarzyszyła jej obszerna trasa koncertowa po Wielkiej Brytanii i Europie w ramach której wystąpi także w Warszawie.

15.01.2024
Islandzki Vök wróci do Warszawy

Jedna z najciekawszych islandzkich grup zagra 3 marca w warszawskim klubie Niebo.

24.11.2022
Smith & Burrows

Duet Smith & Burrows to projekt Andy'ego Burrowsa - byłego perkusisty The Razorlight i We Are Scientists oraz wokalisty grupy Editors - Toma Smitha. Po 10 latach od płytowego debiutu ukazała się ich druga wspólna płyta zatytułowana "Only Smith & Burrows" Is Good Enough" i była to świetna okazja, aby porozmawiać z Tomem Smithem.

27.02.2021
Editors

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

30.11.2019
The Opposition

W październiku, po raz pierwszy od poprzedniej wizyty w 1991 roku, przyjedzie do Polski brytyjska grupa The Opposition. Zespół wystąpi na łódzkim Soundedit Festival i będzie promował pierwszą od 7 lat płytę studyjną zatytułowaną "Somewhere in Between". Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i gitarzysta zespołu Mark Long.

3.07.2018
Editors

Na początku marca na dwudniową wizytę do Warszawy przybyli trzej muzycy brytyjskiej grupy Editors: wokalista Tom Smith, klawiszowiec Elliott Williams oraz gitarzysta Justin Lockey. Ich wizyta była związana z premierą nowego albumu Editors zatytułowanego "Violence". Trzej panowie znaleźli także kilkanaście minut by porozmawiać z nami na temat nowego wydawnictwa....i nie tylko.

21.03.2018
Editors / Warszawa, Torwar / 05.02.2020

5.02.2020
Editors - EBM

Grupa Editors wydała nowy album "EBM", który wskazuje na obranie nowego kierunku stylistycznego przez ten zespół.

29.09.2022
White Lies - As I Try Not To Fall Apart

Dziś ukazał się nowy album brytyjskiej grupy White Lies o którym w naszej recenzji Jakub Oślak napisał m.in.: "To już nie sound brytyjskich festiwali pod gołym niebem i w deszczu piwa; to klub skąpany w odcieniach szarości, gdzie zespół przekazuje swoją muzykę w sposób bezpośredni, rzemieślniczy, zaadresowany do nas, a nie w kosmos. Do tego lekkość wykonania i wciąż wypchana kieszeń z pomysłami".

17.02.2022
Balthazar - Sand

Duet Maarten Devoldere/Jinte Perez wydał nowy znakomity album ich wspólnego projektu Balthazar.

4.03.2021
Smith & Burrows - Only Smith & Burrows Is Good Enough

Angielski duet Smith & Burrows powraca z nowym krążkiem, chociaż w zasadzie powinniśmy tu mówić o czymś w rodzaju ponownego debiutu.

2.02.2021
The Smashing Pumpkins - Cyr

Billy Corgan nagrał kolejny monumentalny album ze swoją grupą The Smashing Pumpkins. Czy tym razem nawiązał poziomem do podobnych wydawnictw z przeszłości czyli "Ava Adore" i "Mellon Collie & The Infinite Sadness"? O tym w naszej recenzji Jakuba Oślaka.

2.12.2020
White Lies - Five

White Lies już po raz piąty udowadniają, że na swoich płytach nie schodzą poniżej pewnego poziomu. Będziemy się mogli o tym przekonać już 1 lutego, a tymczasem prezentujemy recenzję albumu "Five" napisaną przez Jakuba Oślaka.

27.01.2019
Interpol - Marauder

Po czteroletniej przerwie ukazał się nowy album grupy Interpol. Płytę przesłuchał i opisał dla nas Jakub Oślak.

28.08.2018
The Opposition - Somewhere In Between

Brytyjska post-punkowa grupa The Opposition nagrała pierwszy album po śmierci jej współzałożyciela i basisty Marcusa Bella.

12.06.2018
Editors - Violence

"(...) indie-rock w ich wykonaniu nie tylko porywa i fascynuje tu i teraz, ale także dobrze wróży temu gatunkowi na przyszłość" - tak o nowej płycie Editors "Violence" napisał nasz recenzent Jakub Oślak. Premiera już w najbliższy piątek.

6.03.2018
White Lies - Friends

"Czasami trudniej jest trzymać się zasad i schematów, niż je łamać lub przekraczać. Szczególnie w sztuce wydaje się, że doskonalenie przetartych szlaków jest znacznie większym wyzwaniem, niż wyznaczanie nowych" - tak recenzję nowej płyty White Lies rozpoczyna nasz recenzent Jakub Oślak.

13.10.2016
Massive Attack - Ritual Spirit

Pierwsze od pięciu lat nowe wydawnictwo Massive Attack jest istotne przede wszystkim z powodu jednej z czterech kompozycji, które tam trafiły.

31.01.2016
Editors - The Weight Of Your Love

Grupa Editors nagrała najbardziej "amerykański" album w swej karierze.

3.07.2013
Scissor Sisters - Magic Hour

Czwarty album dyskografii Scissor Sisters przynosi solidną dawkę tanecznego popu.

1.07.2012
Editors wyda 'EBM'

23 września ukaże się nowy album grupy Editors zatytułowany "EBM". Będzie to otwarcie nowego etapu w karierze tego zespołu.

21.07.2022
Editors wystąpią w Krakowie

Editors zagrają 12 października 2022 w krakowskim klubie Studio i będzie to jedyny koncert w Polsce na nadchodzącej trasie zespołu.

18.05.2022
Editors przyprawiają o atak serca

Zespół Editors powraca z nowym singlem "Heart Attack". Utwór jest ich pierwszym nowym materiałem od 2019 r. i debiutanckim wydawnictwem w ich najnowszym wcieleniu z nagrodzonym Ivor Novello kompozytorem i producentem Benjaminem Johnem Powerem, znanym jako Blanck Mass, który dołącza do zespołu jako pełnoprawny członek.

21.04.2022
Polityka prywatnościWebsite by p3a

Używamy plików cookie

Ta strona używa plików cookie - zarówno własnych, jak i od zewnętrznych dostawców, w celu personalizacji treści i analizy ruchu. Więcej o plikach cookie