Wywiady

Dawid Podsiadło

2013-06-03

Nasz wywiad z ubiegłorocznym zwycięzcą programu "X-Factor" Dawidem Podsiadło z okazji wydania jego debiutanckiego, solowego albumu "Comfort & Happiness".

Rozmowa z: Dawid Podsiadło

- Album „Comfort & Happiness” ukazał się niemal równo rok po Twym zwycięstwie w „X-Factorze”. Szybko się uporaliście z nagraniem płyty.

- Tak, ale pamiętajmy, że większość tych piosenek była już skomponowana przed mym udziałem w „X-Factorze”. Byłem więc w tej szczęśliwej sytuacji, że nie musiałem tworzyć nowego materiału od podstaw. Miałem też szczęście, że mogłem współpracować ze znakomitym producentem Bogdanem Kondrackim i wokalistką oraz autorką tekstów Karoliną Kozak. Nasza kooperacja układała się bardzo sprawnie. Już na pierwszym spotkaniu, podczas którego mieliśmy omówić naszą współpracę, doszliśmy do wniosku, że zamiast rozmawiać, lepiej będzie coś zrobić i tak powstała kompozycja „ I’m Searching”. W piosence tej jest fragment z ciekawie brzmiącymi syntezatorami oraz kilkoma ścieżkami wokalnymi nałożonymi na siebie. Właśnie dzięki tej kompozycji nabraliśmy pewności, że z naszej współpracy wyjdzie coś ciekawego i że nie musimy się ograniczać. Zaczęliśmy się spotykać co tydzień, po trzy dni. Podczas każdej z sesji nagrywaliśmy po 2-3 utwory.

- A jak się układała Twa współpraca z Bogdanem Kondrackim?

- Nigdy, aż do tej płyty, nie interesowałem się tym, na czym polega rola producenta. Teraz już wiem, że odpowiada on za całokształt albumu. Pomimo, że bazowaliśmy na moich pomysłach, to Bogdan sprawił, że te utwory brzmią świeżo i profesjonalnie. Jednocześnie nic nie robił za mnie i pozwalał mi na wtrącanie przysłowiowych „trzech groszy”. Mogłem dodawać swoje partie gitary, choć moje umiejętności w grze na tym instrumencie nie są najwyższe. Kilka razy zdarzyło się, że nagrywaliśmy mój wokal, za pomocą którego przekazywałem dźwięki, które chciałem, aby on zagrał na gitarze. I wyszło mu to całkiem nieźle (śmiech). Przykładem jest tu solówka gitary w „Vitane”. Bogdan nie chciał ingerować w muzykę pod moją nieobecność w studio nagraniowym. Robił wtedy jedynie drobne poprawki. Mówił mi, że nie chce niczego zmieniać, gdyż źle by się z tym czuł. Dlatego też mam poczucie, że jest on niemal pełnoprawnym współtwórcą tej płyty. Zrobił dla niej naprawdę bardzo dużo.

- Skąd bierzesz inspiracje do swoich tekstów? Jaki jest proces ich powstawania w Twoim przypadku?

- Teksty powstają u mnie po skomponowaniu muzyki. Bardzo rzadko jest tak, że zaczynając tworzyć tekst, wiem, o czym on będzie.  Tematykę piosenki sugeruje mi muzyka albo tytuł kompozycji. Jeśli dana piosenka jest mroczna i nostalgiczna, to piszę tekst na przykład o przemyśleniach egzystencjalnych, o zmierzeniu się z własnymi problemami czy słabościami.  Jeśli kompozycja jest pogodna i lekka, to tworzę tekst na przykład o nadziei i szczęściu.

W przypadku mojego zespołu Curly Heads, proces tworzenia tekstów jest nieco inny. Tam pomysły na teksty podrzuca mi gitarzysta. Pisze do mnie na przykład: „Kawa jest niedobra”. I od tego hasła zaczynam tworzyć słowa do utworu. Z kolei kiedyś basista Curly Heads skomponował piosenkę. Wiedziałem o jego ówczesnych rozterkach sercowych, więc napisałem tekst, z którym mógłby się utożsamić.

- Powiedziałeś, że utwory z „Comfort & Happiness” istniały jeszcze przed Twym udziałem w „X-Factorze”.  Czy gdybyś nie wziął udziału w tym programie to one w ogóle by się ukazały? A może przeznaczyłbyś je dla swoich zespołów Curly Heads i Reaching For The Sun?

- Na pewno nie trafiłyby do Curly Heads i Reaching For The Sun. Zawsze wiedziałem, że ukażą się kiedyś na mojej solowej płycie, gdyż po prostu nie pasowały do tamtych projektów.

- Do „X-Factora” startowałeś dwa razy. Skąd u Ciebie takie zacięcie, aby zaistnieć w tym programie?

- Miałem duże wątpliwości przed startowaniem tam po raz drugi. Gdy odpadłem po raz pierwszy, miałem poczucie, że nie zrobiłem tego, co mogłem zrobić. Byłem bardzo stremowany i zapomniałem tekstu podczas występu. Jednocześnie z drugiej strony odbiór był taki, że jestem za młody, że sobie nie poradzę. Czułem, że mogę zrobić jeszcze więcej. Dostałem telefon, czy nie chciałbym spróbować w „Mam Talent”. Po przemyśleniu tej propozycji, poszliśmy tam z Curly Heads. Byliśmy tam bardzo źle nagłośnieni. Po występie dostałem wybór: albo przechodzę dalej sam, albo w ogóle nie przechodzimy. Wybrałem tą drugą opcję, gdyż nie wyobrażałem sobie, abym mógł się odciąć od zespołu.

Wkrótce potem pojawił się kolejny „X-Factor”. Mając w pamięci mój debiutancki, nieudany występ, chciałem spróbować raz jeszcze.  Bardzo chciałem dojść przynajmniej do etapu z odcinkami na żywo. To był mój główny cel. Gdy dostałem się do domów jurorskich, to byłem bardzo zadowolony, że osiągnąłem plan minimum. A gdy później dostałem się do odcinków na żywo to już było mi obojętne czy odpadnę w pierwszym odcinku czy też później (śmiech).

- Wystąpiłeś tam między innymi z Katie Melua. Wiem, że jest to Twoja ulubiona artystka.

- To prawda.  Katie jest dla mnie główną inspiracją muzyczną i przepiękną kobietą (śmiech). Słucham jej od kilku lat i jest dla mnie kimś wyjątkowym. Dlatego ogromną radość, a jednocześnie stres wywołała u mnie możliwość wspólnego z nią występu w „X-Factor”.  To było przecież spełnienie jednego z moich marzeń.

- Jak wygląda obecnie sytuacja z Curly Heads i Reaching For The Sun w kontekście wydania przez Ciebie solowej płyty?

- Z Curly Heads zaczęliśmy pracować nad nową płytą i mam nadzieję, że ukaże się ona najpóźniej na początku przyszłego roku. Najlepiej, gdyby trafiła ona do sklepów między moją pierwszą a drugą płytą.  Zarówno z Curly Heads, jak i Reaching For The Sun będziemy grali koncerty. Wiadomo, że moja praca z tymi dwoma zespołami teraz nieco koliduje z moimi solowymi planami, gdyż jest to dla mnie obecnie priorytet. Jednak podkreślę raz jeszcze, że oba zespoły istnieją i będziemy działali.

- Jak Ty się zmieniłeś po występie w „X-Factor”? Wiem, że jesteś osobą spokojną, ceniącą ognisko domowe, a tu nagle zaczął się medialny szum wokół Ciebie.

- Myślę, że w ogóle się nie zmieniłem. Jestem taki sam, jaki byłem przed udziałem w tym programie. A szum wokół mnie za bardzo mi nie przeszkadza. Oczywiście, że pod koniec dnia, po serii występów promocyjnych czy iluś tam wywiadach jestem zmęczony i chciałbym odpocząć, ale mam świadomość, że wszystko, co się teraz dzieje robię z korzyścią dla płyty i dla muzyki, co jest najważniejsze. Poza tym: ja lubię rozmawiać i lubię odpowiadać na pytania. Uważam, że poznanie osoby, która stoi za nagraniem płyty, pomaga też w zrozumieniu muzyki tego artysty. A myślę, że mam coś ciekawego do powiedzenia (śmiech).


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Baasch

2020-08-03

Baasch z tworzeniem nowego materiału zdążył przed wybuchem pandemii. Płyta jednak ukaże się dopiero pod koniec sierpnia. „Noc” przynosi nie tylko wszystkie piosenki w języku polskim, ale i spójny koncept i... dużą nośność. O szczegółach opowiedział mi sam twórca.

Czytaj więcej...

Hedone

2020-07-21

Łódzka grupa Hedone kierowana przez Macieja Werka wydała we współpracy z GAD Records retrospektywną płytę "Rare 92-20". Jest to pierwsze wydawnictwo Hedone od 15 lat i jednocześnie zapowiedź nowej płyty studyjnej nad którą trwają prace. Z tej okazji Jakub Oślak przeprowadził dla nas wywiad z Maciejem Werkiem, który dotyczył nie tylko Hedone, ale także pandemii koronawirusa, festiwalu Soundedit oraz spełniania muzycznych marzeń.

Czytaj więcej...

Cukier

2020-07-17

Cukier to jedno z tegorocznych odkryć na polskiej scenie muzycznej. W skład duetu wchodzą dwaj uznani muzycy i producenci: Amadeusz Krebs i Bartek Caboń, którzy wspólnie nagrali album zatytułowany "Jeden". I właśnie o kulisach powstania tego wydawnictwa rozmawialiśmy z Bartkiem Caboniem.

Czytaj więcej...

Florence Jenkins Project

2020-06-29

Florence Jenkins Project to zespół nietuzinkowy. Nowa płyta zespołu, zatytułowana intrygująco „III x III/ życie i inne katastrofy”, przynosi dość frapującą mieszankę stylów zogniskowanych wokół muzyki rockowej, aczkolwiek jej warstwa liryczna zdaje się być jeszcze szersza. Jak bardzo, opowiedział mi w długiej rozmowie Borys Stokalski – wokalista i gitarzysta zespołu.

Czytaj więcej...

1984

2020-06-26

Ukazała się pierwsza od 13 lat płyta studyjna legendarnej rzeszowskiej grupy 1984. Z tej okazji z jej liderem Piotrem "Mizernym" Liszczem porozmawiał nasz wysłannik Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Czerń

2020-06-24

Na pełnowymiarowy debiut Czerni przyszło nam długo zaczekać. „Zgliszcza” powinny jednak zadowolić fanów grupy. Materiał nie należy do najłatwiejszych w odbiorze, ale z każdym kolejnym przesłuchaniem daje więcej emocji i doznań. O szczegółach wydawnictwa opowiedział mi gitarzysta Jan Fronczak.

Czytaj więcej...

Kasia Lins

2020-06-18

3 lata temu zauroczyła płytą „Wiersz ostatni”. Teraz wróciła z nowym krążkiem „Moja wina”, przepełnionym emocjami, amplitudami nastrojów oraz świetnymi tekstami. Kasia Lins opowiedziała nam, jak powstawał ten niezwykły zapis jej doznań.

Czytaj więcej...

Igor Herbut

2020-06-04

Igora Herbuta znamy przede wszystkim jako wokalistę grupy LemON. Jakiś czas temu objawił się także jako artysta solowy, za sprawą trasy koncertowej, w jaką ruszył wyłącznie z towarzystwem pianina. Teraz natomiast ukazał się wynik kompozytorskich działań Herbuta w postaci płyty „Chrust”, na której wspierają go... koledzy z macierzystej formacji. O założeniach i esencji albumu autor opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

PAL SECAM

2020-06-02

PAL SECAM to projekt producenta Pawła Teielte, znanego z projektu Sotei oraz rapera Mateusza WAHY Waśkiewicza, który – jak się okazało – również udzielił się w Sotei. Obaj panowie postanowili jednak stworzyć coś zupełnie nowego, odrębnego, osadzonego w mrocznym i nieco chropowatym hip-hopie. Ich debiut zatytułowany „Nascar” ukaże się lada moment. Rozmowę zaczęliśmy we trójkę, po czym inicjatywę przejął Mateusz.

Czytaj więcej...

Bovska

2020-05-29

„Sorrento” to tytuł nowej, czwartej już płyty Bovskiej. Nowy materiał zaskakuje m.in. hiphopowym groovem, ale też naznaczoną tęsknotą warstwą liryczną. O szczegółach płyty główna sprawczyni opowiedziała mi w pandemicznym czasie.

Czytaj więcej...

Krzysia Górniak

2020-05-19

„Memories” naszej flagowej gitarzystki jazzowej Krzysi Górniak, to muzyczna opowieść o tęsknocie, o kruchości ludzkiego losu, ale i uniwersalna coda do czasów minionych. O szczegółach tego wydawnictwa artystka opowiedziała nam osobiście.

Czytaj więcej...

Sleaford Mods

2020-05-18

Pandemia znalazła artystów i ludzi kultury w nieciekawym położeniu. Brytyjski duet Sleaford Mods zdaje się przeczyć tym nastrojom. Owszem, jak zwykle mają swoją opinię na temat bieżącej sytuacji, ale póki co – nie koliduje ona z działaniami artystycznymi duetu. Dowodem na to jest wydawnictwo „All That Glue”, zawierające nagrania ze stron B singli oraz utwory, które nie znalazły się w ogólnodostępnym oficjalnym obiegu. W związku z jego wydaniem frakcja wokalno-liryczna grupy w osobie Jasona Williamsona, opowiedziała nam o tym, co dzieje się obecnie nie tylko w świecie Sleaford Mods.

Czytaj więcej...

White Door

2020-05-15

Po 37 latach ukazał się drugi album w dorobku brytyjskiej grupy White Door. W 1983 roku grupa wydała kultowy wśród fanów nurtów new romantic i synth-pop album "Windows" po czym zakończyła działalność. Nasz dziennikarz Jakub Oślak porozmawiał z Harrym Daviesem i Mac'em Austinem na temat między innymi: reaktywacji grupy, nowego albumu "The Great Awakening" oraz wspomnień z lat 80.

Czytaj więcej...

God Is An Astronaut

2020-05-08

Jedna z największych gwiazd post-rocka, irlandzka grupa God Is An Astronaut, świętuje w tym roku 15 rocznicę wydania albumu "All Is Violent All Is Bright". Z tej okazji zespół zagra w warszawskiej Progresji (27 września) i poznańskiej Tamie (26 października). Nasz wysłannik Jakub Oślak przeprowadził bardzo ciekawy wywiad z gitarzystą i wokalistą zespołu Torstenem Kinsellą.

Czytaj więcej...

Rustin Man

2020-04-22

Projekt Rustin Man wydał właśnie trzeci album "Clockdust". Główną postacią tego przedsięwzięcia jest Paul Webb, który od 1981 do 1988 roku był basistą legendarnej grupy Talk Talk. Z muzykiem wywiad przeprowadził Jakub Oślak.

Czytaj więcej...

Sosnowski

2020-04-20

„Tylko się nie denerwuj” Sosnowskiego, to nie tylko płyta zespołowa, ale przede wszystkim – współpartnerska. Wszystkie teksty na płytę napisała bowiem partnerka artysty – Aleksandra Górecka. Dzięki temu otrzymaliśmy krążek nie tylko bogatszy muzycznie, ale i bardziej intymny. O kulisach zmian oraz procesie tworzenia nowego materiału, Bart Sosnowski opowiedział nam osobiście.

Czytaj więcej...

Clannad

2020-04-15

50 lat działalności Clannad wieńczy antologia „In The Lifetime” oraz jubileuszowa trasa koncertowa zespołu. Blisko 20 płyt, niezapomniane melodie, magiczne dźwięki znane chociażby ze ścieżki dźwiękowej do serialu „Robin z Sherwood”, ale przede wszystkim niezwykła droga artystyczna, jaka stała się udziałem muzycznej rodziny Brennan. O tym wszystkim szczegółowo opowiedziała mi podczas długiej rozmowy, wokalistka, harfistka, Pierwsza Dama Muzyki Celtyckiej – Moya Brennan.

Czytaj więcej...

The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load