Wywiady

Kreuzberg

2013-10-01

Zapis naszej rozmowy z Grzegorzem Palką i Jurandem Wójcikiem z grupy Kreuzberg, która zadebiutowała albumem "Papierowy Król".

Rozmowa z: Kreuzberg

- W jakich okolicznościach doszło do przekształcenia grupy D M T-A w Kreuzberg?

- GP: Naszą muzyką zainteresowaliśmy późniejszego wydawcę czyli wytwórnię Universal i podczas pierwszych rozmów na temat naszego debiutanckiego albumu doszliśmy wspólnie do wniosku, że nasza przyszła działalność pójdzie w nieco inną stronę stylistyczną niż do tej pory. Ustaliliśmy, że muzyka zostanie złagodzona, aby trafić do szerszego grona odbiorców. Nie chcieliśmy tej volty stylistycznej dokonywać pod szyldem D M T-A , więc postanowiliśmy, że należy tę nazwę po prostu zmienić.

- Dlaczego na Kreuzberg?

- GP: Kiedyś tak się złożyło, że w czwórkę udaliśmy się do Berlina i przez przypadek trafiliśmy do dzielnicy Kreuzberg. Spotkaliśmy się tam z tą wielokulturowością, różnymi, przenikającymi się nacjami. Oni spotykają się na ulicach, przez co ta wielokulturowość się zaciera. Mieliśmy okazję spędzić kilka godzin na Admiral Bridge, gdzie ci ludzie siedzą, rozmawiają ze sobą. Nawet jeśli nie mówią w tych samych językach i tak się dogadują ze sobą. Nie ma tam żadnych awantur, policja sobie jeździ, nie karze ich mandatami za to, że piją piwo na ulicy. Dzięki temu nie ma tam awantur. Dzięki tej wizycie w Berlinie udało nam się wyrwać, także mentalnie, z tej rzeczywistości, jaka otacza nas tu w Polsce.  Stwierdziliśmy także, że fakt, iż w zespole jest nas czterech, a każdy wychował się na innej muzyce, daje nam podstawę do stworzenia zespołu, który będzie wypadkową naszych odmiennych doświadczeń. I stąd nazwa Kreuzberg.

- Tą różnorodność słychać doskonale na debiutanckim albumie Kreuzberg „Papierowy Król”. Jest tam bowiem zarówno mocne, rockowe granie, jak i elegancko skrojony pop…

- GP: Dokładnie.Pomimo tego, że pochodzimy z różnych środowisk muzycznych, to jednak baza tej muzyki oparta jest na mocno rockowym podłożu. Sami byliśmy ciekawi, co nam wyjdzie na tej pierwszej płycie. Bo nigdy nie zakładamy i nie będziemy zakładali w przyszłości, że nasza płyta będzie brzmiała „tak i tak”. Do momentu, kiedy pojawią się pierwsze dźwięki i pierwsze teksty, wszystko wypływa z nas naturalnie. Dlatego miło nam, że to zróżnicowanie słychać na tej płycie.

- Czy przekształcając D M T-A  czyli zespół rockowy w Kreuzberg nie mieliście obaw przed złagodzeniem brzmienia?

- GP: Jak najbardziej mieliśmy takie obawy. Były to jednak obawy, które sami stworzyliśmy w naszych głowach. Płyta powstała w ciągu trzech miesięcy, ale na samym początku była to dla nas wewnętrzna walka z naszymi ideami, które mieliśmy zakorzenione od najmłodszych lat oraz z naszymi wyobrażeniami, jak powinien brzmieć i wyglądać zespół. Wiesz, naszymi idolami zawsze były takie zespoły jak: Led Zeppelin, Aerosmith czy Pearl Jam. Czytając o tych zespołach, w swej głowie także tworzysz ideał takiego zespołu. W pewnej chwili byliśmy blisko podjęcia decyzji, że damy sobie jednak spokój z Kreuzberg i wolimy grać dla 20 osób, które jednak wiedzą, po co przychodzą na nasz koncert. Jednak gdy pojawiły się pierwsze dźwięki, wyrzuciliśmy z naszych głów te obawy. Postanowiliśmy dać sobie szansę i przekonać się, co z tego wyjdzie. No i okazało się, że jako zespół mający rockowe korzenie jesteśmy w stanie zrobić fajne piosenki dla ludzi. Jesteśmy też zadowoleni jako zespół, że jesteśmy w stanie zrobić tak ciekawe, odmienne rzeczy. Nasz drugi, popowy singel „Niecierpliwa” promujący płytę „Papierowy Król” stał się hitem tegorocznych wakacji. W tej chwili radość z nagrywania i grania koncertów jest dla nas ważniejsza niż ideologia.

- Jak to się stało, że producentem tego albumu jest Jarek Baran? Jest on znany ze współpracy z o wiele cięższymi zespołami jak chociażby Delight czy Centuria czy Thy Disease.

- GP: Po moim powrocie z Gdańska, gdzie mieszkałem przez 3 lata i współpracowałem między innymi ze Zbyszkiem Kraszewskim i Wojtkem Hornym (ex-ONA), zamieszkałem ponownie w Krakowie. Do ręki wpadła mi płyta jednego z krakowskich zespołów, która powaliła mnie na kolana jakością brzmienia. Patrzę na okładkę, a tam jest napisane, że producentem jest Jarek Baran. Kojarzyłem, że był on gitarzystą grupy Delight. Nie czekając długo złapałem za telefon, zadzwoniłem do niego i spotkaliśmy się. Zaprezentowałem mu materiał, którym Jarek się zainteresował – tak zaczęła się nasza współpraca. Od razu zakochaliśmy się w brzmieniu, które tworzy Jarek. Myśli on bowiem bardzo po amerykańsku, a naszym wzorcem zawsze były kapele zza Atlantyku.  Jarka traktujemy jako piątego członka Kreuzberg. On uczestniczy w życiu zespołu, zawsze jest na spotkaniach, doradza nam, jest doświadczonym muzykiem i producentem.

- Kim jest tytułowy „Papierowy Król”?

- JW.: „Papierowy król” to szmal, brudny pieniądz, który rządzi światem i kręci całym tym cyrkiem (śmiech).

- Ale od tego „Papierowego króla” wiele na tym świecie zależy…

- JW.: Tak, ale trzeba zdać sobie sprawę, że pieniądz, to nie jest coś, co daje ci szczęście. Oczywiście, to jest coś, co pomaga w życiu, ale szczęście jest wewnątrz nas i o tym właśnie opowiadam na płycie. Pieniądz nie da ci szczęścia. Tak samo jest z przedmiotami czy rzeczami, które możesz kupić za pieniądze. Także nie dadzą Ci szczęścia. Życzę wszystkim, by mieli kupę szmalu i mogli się przekonać, że nie są szczęśliwi i mogli zajrzeć do swojego wnętrza, by tam poszukać radości.

- Skąd czerpiesz inspiracje do swoich tekstów?

- JW: Niewyczerpanym źródłem jest życie. Wystarczy otworzyć oczy, umysł i serce, słuchać tego, co się dzieje naokoło, a teksty się same pojawiają. Mam szczęście, że dzieje się to u mnie naturalnie. Dostaję gotową melodię i przelewam na papier to, co mam w głowie. I tak powstaje tekst. Całkiem prosta sprawa.

- Jak powstawały nowe kompozycje Kreuzberg?

- JW.: Dostawałem od chłopaków gotowe piosenki, po czym robiłem do nich linie melodyczne w domowym studio. I do tych linii melodycznych tworzyłem teksty. Gdy wszystko było gotowe, jeździłem do Krakowa, do studia Gorycki & Sznyterman, gdzie wraz ze wspomnianym już Jarkiem Baranem nagrywaliśmy nowe piosenki. 

- Macie już pomysły na nową płytę?

-JW.: Na razie myślimy o promocji „Papierowego Króla”. Na pewno druga płyta powstanie, być może już w przyszłym roku. Mamy kontrakt na trzy albumy, więc choćby się paliło i waliło, tyle płyt na pewno wydamy.

- Dziękuję za wywiad.

Foto: Universal Music


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load