Wywiady

Richie Ramone (ex-The Ramones)

2013-10-16

Wywiadu udzielił nam Richie Ramone, najwszechstronniejszy perkusista w historii The Ramones. Był także kompozytorem kilku nieśmiertelnych przebojów tej grupy. Właśnie ukazał się jego pierwszy album solowy "Entitled".

Rozmowa z: Richie Ramone

- „Entitled” to Twój pierwszy album solowy. Dlaczego zdecydowałeś się go nagrać dopiero po 30 latach w branży muzycznej?

- Od kilku lat nagrywałem taśmy demo i w końcu zdecydowałem się dać je do odsłuchania kilku osobom. Namówiły mnie, abym ten materiał opublikował, gdyż według nich są to bardzo dobre piosenki. Zdopingowany tak pozytywnymi opiniami pomyślałem: „Właściwie, czemu nie?”. I tak powstał ten album.

- Wiem, że cały proces nagrywania, a potem wydania „Entitled” był długi…

- Podstawowe wersje tych piosenek zostały nagrane w Nashville, zaś proces miksowania odbył się w Nashville. Byłem producentem tej płyty, więc cały czas musiałem nadzorować, czy wszystko brzmi tak, jak należy. Proces miksowania tych piosenek zajął dużo czasu, a następnych kilka miesięcy spędziłem na poszukiwaniu wydawcy. W sumie całość zajęła blisko dwa lata.

- Tytuł płyty został zaczerpnięty od tytułu jednej z piosenek. Czy ma ona dla Ciebie szczególne znaczenie?

- Tak, jak najbardziej. Utwór „Entitled” opowiada o tym, że czasem w życiu wpada się w dołek i trudno się z niego wydostać. Chodzi o to, aby wziąć kontrolę nad życiem w swoje ręce, zacząć walczyć, gdyż jesteś do tego uprawniony. Nie pozwól, by źli ludzie mówili Ci, że jest inaczej! Ta piosenka powstała na bazie mych osobistych, negatywnych doświadczeń życiowych. Tak jak i pozostałe, które stworzyłem na potrzeby tej płyty. Każdy kiedyś potrzebuje kopa w tyłek!

- Na „Entitled” znalazły się nowe wersje czterech utworów The Ramones. Dlaczego zdecydowałeś się na ich ponowne nagranie?

- Chciałem nagrać te utwory, które skomponowałem dla The Ramones, raz jeszcze po swojemu. Uznałem, że dwanaście nowych kompozycji to za dużo, a poza tym te piosenki są za dobre, by ich nie przerobić. I idealnie wpasowały się w zawartość „Entitled” - muzycznie i tekstowo.

- Jesteś jednym z trzech żyjących perkusistów The Ramones. Nie myślałeś, aby nawiązać z nimi współpracę i na przykład nagrać płytę?

- Nigdy o tym nie rozmawialiśmy, gdyż mamy swoje projekty i żyjemy w różnych częściach Stanów Zjednoczonych. Nauczyłem się, aby nie wybiegać z planami w przyszłość, ale też nigdy nie mówię „nie”. Pożyjemy – zobaczymy. Na pewno byłby to interesujący projekt.

- Jesteś autorem jednej z najsłynniejszych piosenek The Ramones „Somebody Put Something In My Drink”. Utwór ten został nagrany przez wiele zespołów, w tym polską grupę metalową Behemoth. Jak Ci się wydaje: skąd taka popularność tej piosenki?

- Jest to po prostu fajna, wpadająca w ucho piosenka. Myślę, że wszystko w niej jest na miejscu: melodia i słowa. Natomiast śmieszna jest geneza tego utworu: pewnego dnia opowiedziałem Dee Dee Ramone historię, która przydarzyła mi się pewnej nocy w klubie. Dee Dee poradził mi, abym napisał o tym piosenkę. Jak to życie płata figle (śmiech).

- Byłeś jedynym perkusistą The Ramones, który śpiewał główne partie wokalne. Brałeś lekcje śpiewu?

- Nie brałem lekcji śpiewu, ale faktycznie: często ćwiczyłem i nadal ćwiczę struny głosowe, by utrzymać je w odpowiedniej kondycji. Nie jestem piosenkarzem w klasycznym znaczeniu tego słowa, ale jestem przekonujący w moim przekazie werbalnym. Nie ma ani odrobiny ściemy w tym, co robię!

- Joey Ramone kiedyś tak się wyraził o Tobie: „Richie uratował The Ramones. Jest on najwspanialszą rzeczą, jaka mogła się przydarzyć temu zespołowi, gdyż przywrócił nam ducha”. Co Joey miał dokładnie na myśli?

- Gdy do zespołu dołącza nowy muzyk, grupa dostaje zastrzyk nowej krwi, który pobudza ją do działania. To jak nowe narodziny dla zespołu. Gdy dołączyłem do The Ramones w 1982 roku, zacząłem się udzielać także jako kompozytor i wokalista, co wprowadziło pozostałych muzyków grupy na inny poziom. „Too Tough To Die” czyli moja pierwsza płyta z The Ramones, była powrotem tego zespołu do korzeni. Album ten charakteryzowało bardziej surowe i agresywne brzmienie niż to było na kilku wcześniejszych płytach.

- Dlaczego rozstałeś się z The Ramones w 1987 roku?

- Czułem, że nadszedł czas na nowe wyzwania. Kończył się nam kontrakt z wytwórnią Sire, a między mną a Johnnym narastały nieporozumienia. Do tego doszedł zatarg na punkcie podziału zysków ze sprzedaży pamiątek na koncertach. Za dużo negatywnych sytuacji jednocześnie.

- Kiedy patrzysz na lata spędzone w The Ramones, z czego jesteś najbardziej dumny, a czego żałujesz?

- Niczego nie żałuję, gdyż życie nauczyło mnie, że trzeba być twardym i podejmować bez wahania najtrudniejsze decyzje. Nie ma czasu na sentymenty bądź użalanie się. Natomiast jestem dumny z tego, że miałem szczęście być muzykiem jednego z najwspanialszych i najbardziej wpływowych zespołów w historii muzyki rockowej. Zawsze będę wdzięczny losowi za to, że miałem możliwość poznać tak wspaniałych ludzi i muzyków jak: Joey, Dee Dee i Johnny.

- W 2007 roku stworzyłeś niezwykły projekt. Nagrałeś siedemnastominutową suitę "Suite for Drums and Orchestra" z towarzyszeniem The Pasadena Pops. Możesz nam przybliżyć to wydarzenie?

- Zawsze chciałem zostać dyrygentem i pokierować 90-osobowym zespołem. Więc zaaranżowałem tę suitę i daliśmy nawet kilka występów. Rzeczywistość przerosła moje wyobrażenia. W orkiestrze symfonicznej pracuje się zupełnie inaczej niż w zespole rockowym. Pomimo to udało mi się połączyć oba te światy i planuję kolejne takie przedsięwzięcia w przyszłości. Jednak na razie chcę promować „Entitled” i ruszyć w światową trasę koncertową.

- Dziękuję za wywiad.

- Ja także dziękuję za rozmowę i chcę pozdrowić wszystkich fanów The Ramones oraz dobrej muzyki w Polsce. Wkrótce na pewno się zobaczymy!


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load