Wywiady

Łukasz Drapała (Chemia)

2013-10-16

Wokalista Łukasz Drapała z grupy Chemia odpowiedział na kilka naszych pytań w związku z premierą nowego albumu tej formacji "The One Inside".

Rozmowa z: Łukasz Drapała

- Wasz nowy album „The One Inside” najpierw ukazał się we wrześniu w Kanadzie, a dopiero teraz w Polsce. Dość niecodzienny to zabieg. Przełożył się na pozytywne opinie na temat tej płyty?

- Był to zabieg czysto marketingowy. W Polsce najwięcej płyt ukazuje się w październiku bądź listopadzie, natomiast w Kanadzie we wrześniu.  Mamy doskonałe opinie zza Oceanu, bo okazuje się, że utwór „Bondage Of Love”, który jest drugim singlem promującym to wydawnictwo, doskonale sobie radzi w kanadyjskich rozgłośniach. Co prawda nie umieściliśmy go na żadnej liście przebojów, bo na to było za wcześnie, ale na pewno jest grany. Dostajemy na tyle pozytywne opinie, że być może zagramy z dość znanym zespołem. Wkrótce się to okaże.

- Wasze związki z Kanadą zaczęły się na początku ubiegłego roku, gdy nagraliście w Vancouver mini-album „In The Eye”. Czemu aż tam pojechaliście?

- Nasz romans z Kanadą wynikł dość przypadkowo. Nasz gitarzysta Wojtek Balczun podczas pobytu w Kanadzie poznał uznanego muzyka Marka La France, który miał na koncie współpracę między innymi z Alice Cooperem i The Cult. Wojtek puszczał koledze nasze demówki. Spodobały mu się i powiedział Wojtkowi, że ma znajomego, któremu chce je zaprezentować. Był nim właśnie Marc La France. Bardzo mu się spodobały nasze nagrania i zaprosił nas do Vancouver na nagranie ep-ki. Po jej powstaniu i wydaniu nasza współpraca miała się skończyć. Jednak tak się spodobała naszym kanadyjskim kolegom, że zaprosili nas na nagranie pełnego albumu.

- Czy są różnice między pracą w studiach nagraniowych w Kanadzie i w Polsce?

- Jak najbardziej są. Podstawowa różnica jest taka, że tam nikt nie ingeruje w pracę artysty. Gdziekolwiek nagrywałem w Polsce, to zawsze były uwagi od realizatorów, którzy mówili, że coś można zrobić inaczej. Tam natomiast to artysta coś proponuje i wszystko od A do Z musi być jego. Tamtejsi realizatorzy nie ingerują w muzykę. Sprzęt w polskich studiach nagraniowych nie odbiega poziomem od tamtejszych standardów, natomiast różnicę tworzy kwestia mentalna.

- Nagrywając „The One Inside” na pewno mieliście świadomość, że będzie to Wasza wizytówka na cały świat. Czy w związku z tym, do nagrania tej płyty przyłożyliście się wyjątkowo starannie?

- Myślę, że nie. Nagrywaliśmy ten album jak każdą naszą płytę z maksymalną dawką wysiłku i koncentracji. Pomysł na „The One Inside” mieliśmy dwa miesiące przed nagraniem płyty. W trakcie sesji mieliśmy nowe pomysły, więc zmienialiśmy to i owo, gdyż na nagrania mieliśmy zaledwie dwa tygodnie. Inne zespoły mają miesiąc-dwa, a my przez zmiany w składzie tego czasu mieliśmy bardzo mało. To, co znalazło się na płycie miało tak brzmieć. Gdybyśmy nagrywali ten album w Polsce, pewnie płyta brzmiałaby inaczej od strony produkcyjnej - ze względu na to, co powiedziałem o kanadyjskich studiach nagraniowych.

- Jakie czynniki mogą według Ciebie zadecydować o tym, że Chemia ma duże szanse na odniesienie sukcesu za granicą? Płyta jest świetna, lecz z całym szacunkiem dla Waszej twórczości, ale zespołów grających jak Wy jest za Atlantykiem mnóstwo…

- Przede wszystkim dzięki temu, co przynosi sukces w każdej branży czyli determinacji. Jesteśmy na tyle zdeterminowani, aby dotrzeć do jak największej ilości ludzi. Czy to w Kanadzie, czy w USA czy w Chinach. Państwo, czy kontynent - to nie ma dla nas znaczenia. Chcemy grać dla jak największej publiczności i dlatego staramy się o sponsorów, dlatego wykorzystujemy naszą wiedzę zawodową i spryt. Nie uważam, że już jesteśmy znaczącym zespołem, który chce zrobić karierę na świecie. My dopiero chcemy być takim zespołem. I uważam, że w Polsce jest więcej zespołów, które mają szansę zrobić karierę za granicą. Są przecież tacy artyści jak Lipali czy Kasia Wilk, którzy mogliby zawładnąć sercami wielu zagranicznych miłośników muzyki.

Myślę, że trzeba wreszcie skończyć z tym myśleniem, że jesteśmy z jakiejś tam małej Polski. Nie ma różnicy czy dany zespół pochodzi ze Sztokholmu czy ze Szczecina. Przecież wkrótce jedziemy na trasę klubową po Kanadzie. I dla nas nie ma to różnicy, że zagramy w małych, kanadyjskich klubach. Teraz zakończyliśmy trasę po identycznych klubach w Polsce, więc różnica jest taka, że zagramy tak samo i to samo, tylko w innym kraju. Dlatego wszystkim polecam więcej determinacji i więcej ambicji (śmiech).

- Wspomniałeś o roszadach w składzie Chemii. W ostatnich latach było u Was kilka zmian. Czy obecny skład uważasz za ten idealny?

- Mam taką nadzieję. W 2011 roku zastąpiłem w Chemii Marcina Koczota, który jest według mnie świetnym wokalistą. Może nie jest to wokalista stricte-rockowy, ale bez wątpienia jest utalentowany. Mieliśmy w zespole również gitarzystę Zbigniewa Krebsa, wyśmienitego muzyka. Ale tu użyję porównania do Realu Madryt, który kiedyś kupił samych najlepszych zawodników na świecie i nie mógł zdobyć tytułu Mistrza Hiszpanii. Więc nie chodzi o to, by mieć w grupie wybitne indywidualności, ale o to, by układanka do siebie pasowała. Trzeba mieć zespół. Ja mam wrażenie, że w tej chwili mamy taką sytuację. Maciek Mąka, który w ubiegłym roku zastąpił Zbyszka Krebsa okazał się być idealnie pasującym elementem tej układanki. Jego umiejętności i chęć wyżycia się w sferze twórczej i koncertowej okazała się dla nas zbawienna. Nasz klawiszowiec Rafał Stępień jest jazzmanem. Chemia daje możliwość obcowania także z rockiem i to się sprawdza. Uważam, że ten skład jest optymalny i szkoda było by, aby coś się wydarzyło. Ale, jak wiemy, życie płata różne figle.

- Dziękuję za wywiad.


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load