Wywiady

Rasmus Stolberg (Efterklang)

2013-10-22

W połowie listopada na trzy koncerty do Polski przyjedzie bardzo ceniona w Polsce, duńska grupa Efterklang. Z tej okazji udało się nam porozmawiać z jej basistą Rasmusem Stolbergiem.

Rozmowa z: Rasmus Stolberg

- Od premiery Waszej ostatniej płyty „Piramida” minął już rok. Czy myślicie już o nowych nagraniach?

- Odpowiedź brzmi: tak. Podczas nadchodzącej trasy koncertowej po Europie planujemy przedstawić kilka nowych kompozycji i poeksperymentować z nimi podczas występów.

- Rozumiem, że na razie nie myślicie o płycie?

- Jeszcze nie. Na nową płytę będziecie musieli poczekać. O albumie „Piramida” zaczęliśmy myśleć w sierpniu 2010 roku. Praca nad tą płytą i jej promocja na koncertach zajęły nam aż 2,5 roku. Gdybyśmy teraz zaczęli pracować nad kolejnym albumem, znowu zajęłoby nam to 2 lata. Wolimy poeksperymentować z nowymi dźwiękami, zająć się innymi projektami, takimi jak współpraca z Sønderjyllands Symfoniorkester, z którymi wystąpimy pod koniec lutego przyszłego roku. I chcemy choć trochę odpocząć od muzyki.

- Czujecie się bardziej zespołem studyjnym czy koncertowym?

- Dobre pytanie. Hm… Myślę, że czujemy się w pełni muzykami dopiero wtedy, gdy występujemy na koncertach. Ale jesteśmy także zespołem studyjnym, w tym sensie, że spędzamy dużo czasu na nagrywaniu muzyki i jej produkcji. Gdy nagrywaliśmy płytę „Piramida” spędziliśmy 9 miesięcy w studio nie grając koncertów. Jednak ja osobiście czuję się bardziej muzykiem koncertowym. Wtedy dopiero czuję się w swoim żywiole, gdyż uwielbiam kontakt z publicznością.

- Skąd wziął się pomysł na współpracę z filharmonikami z Kopenhagi, z którymi nagraliście wydany w czerwcu tego roku album koncertowy „The Piramida Concert”?

- Zostaliśmy zaproszeni do współpracy przez kopenhaską operę. Zasugerowaliśmy, że moglibyśmy zagrać z nimi cały album „Piramida”, który wtedy był jeszcze w fazie produkcji. Zgodzili się, więc rozpoczęliśmy współpracę. Ale wkrótce zorientowaliśmy się, że jeśli mamy porządnie przygotować się do koncertu w Kopenhadze, musimy zagrać wcześniej przynajmniej kilka podobnych koncertów. Więc zaczęliśmy szybko przygotowywać tournee, w ramach którego zagraliśmy aż 18 razy na całym świecie z towarzyszeniem orkiestr. Pierwszy z tych  koncertów odbył się w maju 2012 roku w słynnym Opera House w Sydney. I od tego właśnie występu myśleliśmy o upamiętnieniu naszego symfonicznego projektu. Tak się złożyło, że 5 miesięcy później mieliśmy zagrać w Kopenhadze. Byliśmy już na tyle dobrze przygotowani, że postanowiliśmy te dwa występy w stolicy Danii zarejestrować i wydać. Udało się, a my byliśmy na tyle zadowoleni, że po Kopenhadze zagraliśmy jeszcze kilka takich show. Ostatnie z nich w maju tego roku w Bergen.

- Kto był odpowiedzialny za nowe aranżacje utworów z „Piramidy”?

- Większość aranżacji jest naszego autorstwa i została oparta na aranżacjach zaczerpniętych z albumu „Piramida”. Ale współpracowaliśmy także z duńskim kompozytorem Karstenem Fundalem oraz amerykańską kompozytorką Missy Mazzoli. Oboje bardzo nam pomogli i dali nam dużo pomysłów na aranżacje

- Podczas tych koncertów występował z Wami jeden niezwykły gość – perkusista Budgie, którego pamiętamy z grupy Siouxsie And The Banshees. Jak doszło do Waszej współpracy?

- Budgie także mieszka w Berlinie. Gdy rozpoczynaliśmy przygotowania do trasy, zaproponowaliśmy współpracę Toby’emu Dammitowi, perkusiście znanemu chociażby ze współpracy ze Swans, Jessie Evans i Iggym Popem. Toby musiał jednak zrezygnować ze współpracy z nami i zasugerował nam Budgiego. Jest to fantastyczny muzyk i bardzo miła osoba. Bardzo nam pomógł i spędziliśmy z nim dużo czasu.

- Wspomniałeś już o Waszym lutowym koncercie z Sønderjyllands Symfoniorkester. Możesz podać więcej szczegółów tego wydarzenia?

- Będzie to jednorazowy projekt zorganizowany z okazji dziesięciolecia działalności Efterklang. Nie planujemy wyruszać z nim w trasę. Wystąpimy z tym zespołem oraz z chórem żeńskim. Zagramy piosenki z naszych wszystkich albumów, a także kompozycje nigdy wcześniej niepublikowane. Jednocześnie będzie to nasz ostatni występ przed dłuższą przerwą w działalności koncertowej. Będziemy chcieli przemyśleć nasze podejście do koncertów, do tego, jak je gramy. Zajmie to nam trochę czasu.

- Każdy z Was ma swoją funkcję w zespole. Mógłbyś przybliżyć, za co każdy z Was jest odpowiedzialny?

- Zgadza się. Jesteśmy zwolennikami filozofii „Do It Yourself” (śmiech). Mads Christian Brauer i Casper Clausen są głównymi kompozytorami w Efterklang. Mads zajmuje się także większością produkcji i jest odpowiedzialny za wszystkie aranżacje elektroniczne. Casper śpiewa i pisze teksty piosenek. Ja gram na basie, prowadzę nasz management, naszą wytwórnię płytową Rumraket, stronę internetową Efterklang, a także jestem współproducentem i współkompozytorem. Także tak właśnie wygląda nasze małe trio (śmiech). Każdy z nas ma swoją „działkę” i co najważniejsze wszystko działa bez problemów.

- Wspomniałeś o prowadzonej przez Was wytwórni Rumraket. Wy z kolei macie na koncie współpracę z małą, niezależną wytwórnią The Leaf Label, a od 4 lat wydajecie płyty w legendarnej wytwórni 4AD. Jakie są według Ciebie korzyści ze współpracy z niezależnym wydawcą?

- Według mnie, najważniejsze jest to, że daje to kontrolę nad własną twórczością i karierą. Dzięki temu, że przez te wszystkie lata działalności Efterklang jesteśmy związani z wytwórniami niezależnymi, nauczyłem się odróżniać, co jest dla nas dobre, a co nie. Dzięki temu, że jak już wspomniałem, robimy wszystko sami, nie mamy dystansu do naszej muzyki, żyjemy nią, wypełnia ona całe nasze życie. Oczywiście, że mamy przez to o wiele więcej pracy, ale mamy wpływ na wszystko, co jest związane z powstawaniem naszych albumów: od samego początku do końca. Świadomość tego daje mi ogromną przyjemność i napawa mnie dumą z tego, co robię. Od kilku lat współpracujemy z wytwórnią 4AD i oni akceptują wszystkie nasze działania, bo widzą, że przynosi to efekty. Nie sądzę, abyśmy kiedykolwiek chcieli to zmieniać. Lubimy eksperymenty, ale nie w tym przypadku.

- Dziękuję za rozmowę.

- I ja dziękuję. Zapraszam na nasze listopadowe koncerty w Polsce. Do zobaczenia.

 

17.11. Wrocław, Firlej

18.11. Poznań, Blue Note

19.11. Warszawa, Hybrydy

Trasę organizuje agencja Go-Ahead: www.go-ahead.pl


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-07-16

Po wydaniu dwa lata temu płyty „Hunt”, stołeczny Amarok nabrał wiatru w żagle. Niedawno ukazała się płyta „The Storm” z muzyką napisaną na potrzeby spektaklu tańca współczesnego o tym samym tytule, wyreżyserowanym przez Anglika Johna Wiltona. Zawartość krążka nie należy do najprostszych w odbiorze, aczkolwiek kompozycje ilustracyjne mają w sobie sporo uroku i głębi. O tym niecodziennym projekcie opowiedział mi twórca Amarok – Michał Wojtas.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load