Wywiady

Grzegorz Kabasa (Bremenn)

2013-11-22

Ukazał się debiutancki album lubelskiej formacji Bremenn. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jej założyciel i gitarzysta Grzegorz Kabasa.

Rozmowa z: Grzegorz Kabasa

- Wasz debiutancki album ukazał się dopiero 6 lat po powstaniu zespołu. Dlaczego tak późno?

- To wynikło z kilku czynników. Na początku mieliśmy trochę kłopotów ze składem, potem musieliśmy się do nagrań „przymierzyć” od strony technicznej, gdyż wszystko było rejestrowane na naszym sprzęcie w naszym studio FocusFog. To rozleniwia, gdyż nie mając presji czasu, ciągle coś poprawiasz, coś dogrywasz. A największy problem polegał na tym, aby samego siebie przekonać, że dane utwory były warte pokazania szerszemu gronu słuchaczy. Nie należymy do zespołów, które masowo produkują płyty. Nasza muzyka to chęć przekazania energii i podzielenia się ze słuchaczami tym, co jest w naszych głowach i sercach. Płyty klepane pod dyktando: mody, wymogów rynku muzycznego, producentów, nastawione na wypuszczenie w eter super-hitu zaspokajającego gusta masowego odbiorcy, w zdecydowanej większości to artystyczne gnioty. Zdaję sobie sprawę, jakie pobudki kierują show biznesem, ale dlaczego słuchacze w swej masie pragną takiej „antymuzyki”? Nie wszystko, co w mediach to „ziarno’. Niestety często to „plewy”, wzbudzające zażenowanie. Ale.... „o gustach się nie dyskutuje” - to jeden z najgłupszych i kłamliwych sloganów jakie wymyślono. Oczywiście, że się dyskutuje, mało tego „gusta się kreuje”. Tylko, czy na pewno robią to artyści?

- Czy „Flowers Of Fall” jest tak zwanym “concept albumem”?

- Tak, jak najbardziej. Jest to opowieść słowno-muzyczna. W głównej roli występuje bohater, który boryka się z różnymi sytuacjami życiowymi i ściera się z trzema podstawowymi bożkami tego świata czyli: władzą, sławą i pieniądzem. I każdy z utworów opowiada o różnych sytuacjach związanych z tymi zjawiskami. Raz chce być bogaty, kiedy indziej pragnie sławy, a jeszcze w innej kompozycji pragnie władzy. Koniec końców, główny bohater nie może znaleźć zaspokojenia w żadnej z sytuacji i ucieka w świat wirtualny. I tu pojawia się ostrzeżenie, że w tym świecie ulegamy zabiegom marketingowym i stajemy się  masowymi konsumentami, zatracając swoją indywidualność. W konsekwencji musimy zadać sobie pytanie: czy poddając się takiej totalnej presji pod tytułem ”maksymalizacja zysków”, nie tracimy czegoś ze swojego człowieczeństwa. Czy to jeszcze my, czy tylko „targety”, grupy docelowe, królowie popytu? Czy nie stajemy się powoli zbiorem pikseli na ekranie monitora?  Istnieje realne zagrożenie, że w pogoni za żądzą sławy, władzy i bogactwa, w epoce przemiany tkanki mózgowej w wielordzeniowe procesory, promując hasło „komputer to mój najlepszy przyjaciel”, możemy się więc stać tymi tytułowymi „flowers of fall” czyli zwiędłymi kwiatami, których miejsce jest na śmietniku współczesności.

- Słyniecie ze świetnych, widowiskowych koncertów. Czy czujecie się bardziej zespołem koncertowym czy studyjnym?

- Każda z tych form daje jakąś satysfakcję. Praca w studio jest ciekawa, ale bez grania koncertów nie istniejemy. Ja na koncertach czuję się jak przysłowiowa „ryba w wodzie”. Poza tym, jak powiedziałeś, lubimy tworzyć widowiska na scenie. Zdarza się, że publiczność  oczekuje od nas jedynie „nakręcenia” dobrej zabawy, ale staramy się, aby nasza muzyka niosła ze sobą jakąś większą wartość, niż tylko służyła prostej rozrywce. 

- W sieci znaleźć można kilka wersji scenariusza, według którego powstał Bremmen. Który jest tym jedynym oficjalnym?

- Przed Bremenn miałem kilka projektów muzycznych, które jednak się skończyły. Grałem między innymi z Wojtkiem Cugowskim. Postanowiłem w końcu zrobić coś swojego i tak, aby ten zespół działał na moich zasadach. Wiesz, mnie nigdy nie interesowały muzyczne mody i to, jak się gra w danym czasie. Zawsze chciałem grać tak, jak mi w duszy gra. Mam bardzo szerokie zainteresowania muzyczne. Słucham tak różnych wykonawców jak na przykład: Ultravox, Alphaville, Pink Floyd, Led Zeppelin, Mahavishnu Orchestra, Rush, Tangerine Dream, setki różnych gitarzystów od BB Kinga po Steve Vaia. Żadnych zahamowań jeżeli chodzi o blues, jazz czy muzykę klasyczną. Nie lubię R&B, natomiast disco polo zaliczam do zjawiska pod szyldem „tandetne wykwity” nie mające nic wspólnego z tym, co postrzegam  jako artyzm.  

- Także pochodzenie nazwy Bremenn ma kilka wersji…

- Kiedyś, późnym wieczorem, oglądałem kanał Discovery program o niemieckim statku z lat trzydziestych, który nazywał się „Bremen”. Statek ten zatonął. Z jakich powodów nie pamiętam. Ponieważ jestem realistą, zwłaszcza jeżeli chodzi o polski rynek muzyczny, to pomyślałem sobie,  tak może wyglądać moja kariera - prosto na dno, a więc nazwa będzie idealna dla mojego zespołu (śmiech). Poza tym nie lubię nadętych, infantylnych lub głupkowatych nazw z tzw. „jajem”.  Nazwa Bremenn brzmi śpiewnie, każdy ją może łatwo wypowiedzieć i jest niebanalna.  Są inne wersje pochodzenia nazwy Bremenn, warto poszukać w Internecie, która jest prawdziwa? Może wszystkie, albo żadna.

- Czy wydanie „Flowers Of Fall” jest początkiem nowego etapu w działalności Bremenn i Wasze płyty będą się teraz częściej ukazywać?

- Chciałbym, aby materiał na kolejną płytę był gotowy w okolicy lutego przyszłego roku. Mam już kolejne kompozycje i będziemy potrzebowali około 2 miesięcy na ich zarejestrowanie. Nie musimy płacić za studio, więc materiał będzie dopracowany w 100%. Na pewno nie zamierzamy więc poprzestać na tym jednym albumie. Chcemy raz na rok wydawać nowe płyty, ale nie jest to priorytet. Pokażemy nowy Bremenn, gdy poczujemy zew muzycznej krwi. Nic na siłę, muzyką Bremenn rządzą nasze serca, a nie show-biznes.


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


Adam Palma

2019-10-17

Najsłynniejszy polski gitarzysta akustyczny Adam Palma zmierzył się z nie lada wyzwaniem i nagrał album "Adam Palma Meets Chopin". Na płycie znalazły się utwory słynnego kompozytora zagrane jedynie na gitarze akustycznej. O tym projekcie porozmawialiśmy z Adamem Palmą.

Czytaj więcej...

Terrific Sunday

2019-10-14

Po udanym debiucie w barwach dużej wytwórni, poznański Terrific Sunday przez kilka lat szukał nowych środków wyrazu dla swojej muzyki. Efektem tego jest wydane już własnym sumptem drugie długogrające dzieło kwartetu, zatytułowane „Młodość”, przynoszące nowe elementy. O tym, co działo się w grupie pomiędzy wydaniem obu płyt oraz o tym, co zainspirowało stworzenie nowego krążka, wyczerpująco opowiedział mi wokalista i gitarzysta zespołu, Piotr Kołodyński

Czytaj więcej...

So Slow

2019-10-09

„W otwarte dłonie powietrze sypie gruz przedświtu – pod takim tytułem ukazała się czwarta płyta warszawskiego So Slow. Album to różnorodny, tajemniczy i dziwny – spowity transem, tytułowym gruzem i mrokiem. To sprawdzian dla zespołu, a jednocześnie – jak mówi jego perkusista Arek Lerch – moment przejściowy. O szczegółach wydawnictwa przeczytacie w poniższej rozmowie.

Czytaj więcej...

Kroki

2019-09-26

Trio Kroki ma na koncie drugi bardzo pozytywnie przyjęty album zatytułowany "Kontrolowany Chaos". Spotkaliśmy się z wokalistą i cenionym producentem Jakubem Goleniowskim, który opowiedział nam między innymi o procesie powstawania płyty, pisaniu tekstów po polsku i angielsku oraz zmaganiu się z syndromem "drugiej płyty".

Czytaj więcej...

Alma

2019-09-23

Spotkaliśmy się z młodą wschodzącą bułgarską gwiazdą popu Almą. Artystka ma na koncie dwa bardzo dobrze przyjęte single "Don't Know" i "Perfect". Podczas pierwszej wizyty w Polsce Alma wystąpiła między innymi na Top of the Pop Sopot Festival 2019.

Czytaj więcej...

undertheskin

2019-09-23

Nasz wysłannik Jakub Oślak spotkał się z Mariuszem "Voidem" Łuniewskim - liderem undertheskin czyli największej polskiej gwiazdy nurtu post-punk. Okazją do przeprowadzenia wywiadu było wydanie drugiego albumu undertheskin "N E G A T I V E", który ukazał się tuż przed tegorocznymi wakacjami i zebrał entuzjastyczne recenzje.

Czytaj więcej...

Atom String Quartet

2019-09-10

Atom String Quartet, czyli czołowi polscy klasycy jazzowi, wzięli na warsztat kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, pochodzące z różnych okresów twórczości Mistrza. Materiał zawarty na płycie „Penderecki” przynosi ciekawą reprezentację jego dzieł, a jednocześnie pokazuje pomysłowość muzyków kwartetu w konfrontacji z jego repertuarem. O procesie doboru, strukturze całości i podejściu do materii muzycznej Pendereckiego opowiedzieli mi wiolonczelista Krzysztof Lenczowski oraz skrzypek Dawid Lubowicz.

Czytaj więcej...

Sabaton

2019-08-01

Szwedzka grupa Sabaton wydała nowy album studyjny zatytułowany "Great War". Tym razem inspiracją dla zespołu była I Wojna Światowa. Z okazji premiery spotkaliśmy się z basistą Sabatonu Pärem Sundströmem.

Czytaj więcej...

Mick Harvey

2019-07-26

Mick Havey to słynny multiinstrumentalista, producent, kompozytor i współtwórca grupy Nick Cave & The Bad Seeds. 26 października przyjedzie do do łódzkiego klubu Wytwórnia i weźmie udział w festiwalu Soundedit. Harvey nie tylko wystąpi podczas imprezy, ale także zostanie uhonorowany statuetką Człowieka Ze Złotym Uchem. Z tej okazji Artysta po raz drugi udzielił wywiadu naszemu serwisowi.

Czytaj więcej...

Wilco

2019-07-18

15 września amerykańska alt-rockowa grupa Wilco zagra swój pierwszy klubowy koncert w Polsce, który odbędzie się w stołecznej „Progresji”. Grupa wraca do czynnej działalności nie tylko koncertowej, ale fonograficznej, bowiem lada moment wyda swoją nową, jedenastą już płytę. Zespół, którego korzenie sięgają formacji Uncle Tupelo, od 25 lat jest jednym z najciekawszych bandów na scenie alternatywnego rocka, głównie za sprawą interesujących muzycznie płyt oraz świetnych koncertów. O poszczególnych punktach historii zespołu, a także o działalności pobocznej opowiedział mi sympatyczny basista grupy, John Stirratt.

Czytaj więcej...

Sorry Boys

2019-07-09

„Miłość” to najbardziej spójna płyta w dorobku Sorry Boys. Czwarty album stołecznej grupy powstał w wyjątkowych okolicznościach, bowiem jego realizacja zbiegła się z narodzinami córki Beli Komoszyńskiej i Tomka Dąbrowskiego. Nad całością czuwał zaś stały współpracownik zespołu, Marek Dziedzic. Dumni artyści-rodzice opowiedzieli mi o procesie tworzenia płyty, niuansach jakie niosą ze sobą zawarte na niej kompozycje oraz m.in. o chęci podejścia do kompozycji w stylu bardziej ‘piosenkowym’.

Czytaj więcej...

Michał Kowalonek

2019-07-03

Michał Kowalonek (Snowman, ex-Myslovitz) nagrał pierwszą solową płytę, którą zainspirowała tematyka Powstania Wielkopolskiego. Z tej okazji Artysta udzielił nam wywiadu.

Czytaj więcej...

Natalia Sikora

2019-06-22

Natalia Sikora wydała pierwszą płytę z całkowicie premierowym autorskim materiałem od opublikowanego w 2014 roku albumu "BWB Experience". Przy powstawaniu płyty "Ailatan" wsparli Artystkę między innymi: producent Paco Sarr i gitarzysta Darek Kozakiewicz. Spotkaliśmy się z Natalią by porozmawiać o jej nowym wydawnictwie.

Czytaj więcej...

Amarok

2019-06-19

Projekt Amarok kierowany przez Michała Wojtasa stworzył muzykę do przedstawienia brytyjskiego teatru tańca współczesnego James Wilton Dance Company. Z tej okazji nasz wysłannik Jakub Oślak porozmawiał z liderem zespołu.

Czytaj więcej...

Kurt Vile

2019-06-17

Kurt Vile to artysta płodny, ambitny i nie specjalnie przejmujący się tym, co dzieje się w świecie najnowszych trendów muzycznych. Spokojnie penetruje swoją indie rockową przestrzeń, wzbogacając ją jednak o elementy z bliskich muzycznych bajek. Nie inaczej jest na wydanej w ubiegłym roku płycie „Bottle It In”, na której nie brakuje nawet odniesień m.in. do country, czy Toma Petty’ego. Podczas kwadransa rozmowy opowiedział nam o najważniejszych momentach tego albumu i artystach, którzy go inspirują. Wyjaśnił także, czym będzie się różnił jego koncert, który za parę dni da ze swoją grupą The Violators w warszawskiej „Proximie”, od poprzednich, które zagrał w naszym kraju.

Czytaj więcej...

Mazolewski/Porter

2019-06-04

Wspólny projekt Johna Portera i Wojtka Mazolewskiego jest nie tyle zaskoczeniem, ile konsekwencją. Panowie współpracowali już wcześniej przy płycie „Chaos Pełen Idei”, grali także wspólnie koncerty. Nic dziwnego zatem, że nastąpił ‘ciąg dalszy’. Łącząc siły, stworzyli własną ‘filozofię’, którą wypełnia młodzieńcza energia, entuzjazm i po prostu chęć. W poniższej rozmowie opowiedzieli mi o płycie „Philosophia” ze szczegółami.

Czytaj więcej...

Black River

2019-05-10

Po 10 latach ciszy z nową płytą "Humanoid" powróciła ceniona grupa Black River. Premiera nowego wydawnictwa była doskonałą okazją by porozmawiać z gitarzystą Piotrem "Kayem" Wtulichem.

Czytaj więcej...

Archive

2019-05-10

Grupa Archive w tym roku obchodzi swoje dwudziestopięciolecie. Z tej okazji postanowiła wydać album kompilacyjne zatytułowany „25”. Monumentalne czterogodzinna podróż po świecie Archive zawiera nie tylko utwory znane z płyt studyjnych grupy, ale także zupełnie nowe kompozycje Ponad miesiąc przed premierą członkowie zespołu pojawili się w Polsce na krótki press-tour. Nam przypadła w udziale rozmowa Pollardem Berrierem i Davem Penem, którzy szczegółowo opowiedzieli o nowym wydawnictwie i podsumowali ćwierćwiecze Archive.

Czytaj więcej...

Kucz/Bilińska

2019-05-08

Wokalistka, multiinstrumentalistka, autorka tekstów Ola Bilińska (Babadag, Bye Bye Butterfly, Płyny) i kompozytor/malarz Konrad Kucz (Kucz/Klake, Kucz/Kulka, Futro) nagrali w duecie płytę "Kucz/Bilińska). O kulisach powstania tego projektu i albumu opowiedział nam Konrad Kucz.

Czytaj więcej...

Lion Shepherd

2019-05-01

Grupa Lion Shepherd jakiś czasem temu poszerzyła skład, stając się triem. Do wokalisty Kamila Haidara i gitarzysty Mateusza Owczarka dołączył ceniony perkusista Maciej Gołyźniak, znany chociażby ze współpracy z Brodką i Sorry Boys. W tym zestawieniu panowie stworzyli materiał, którego pierwszym wynikiem jest trzeci album grupy, zatytułowany „III”. O specyficznym podejściu do materii muzycznej w procesie twórczym, niuansach jakie kryją utwory z płyty oraz kolejnych krokach artystycznych, opowiedzieli mi wszyscy trzej członkowie Lion Shepherd.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load