Wywiady

The Opposition

2018-07-04

W październiku, po raz pierwszy od poprzedniej wizyty w 1991 roku, przyjedzie do Polski brytyjska grupa The Opposition. Zespół wystąpi na łódzkim Soundedit Festival i będzie promował pierwszą od 7 lat płytę studyjną zatytułowaną "Somewhere in Between". Z tej okazji wywiadu udzielił nam wokalista i gitarzysta zespołu Mark Long.

Rozmowa z: Mark Long

- Wkrótce minie 40 lat od powstania The Opposition, zaś Wasza nowa płyta to zbiór znakomitych, brzmiących bardzo energetycznie i świeżo kompozycji. Jak Wam się udaje utrzymać w tak dobrej formie po tylu latach na scenie?

- Czterdzieści lat - wspaniały wynik, nieprawdaż? Ciekawe, że nasz nadworny producent Kenny Jones, po usłyszeniu wersji demo nowych kompozycji, stwierdził, że "czuć" w nich ducha naszych dwóch pierwszych albumów "Breaking the Silence" oraz "Intimacy" wydanych na początku lat 80-tych. Nowe kompozycje nie brzmiały dokładnie tak samo, ale miały bardzo zbliżony nastrój. Podobnie jak tamte dwie płyty, także nowy album powstał zaledwie w ciągu 2-3 tygodni. Mam tu na myśli proces nagrywania i miksowania. Ale na przykład wszystkie partie perkusji zostały zarejestrowane przez Ralpha Halla w ciągu zaledwie dwóch dni. Nowe kompozycje zostały napisane i przećwiczone w Sali prób odpowiednio wcześniej, zanim weszliśmy do studia. Według mnie, cała nasza trójka w zespole plus Kenny Jones, zaopatrzyliśmy ten nowy projekt świeżą energią, nowymi piosenkami i nowym brzmieniem.

- Jak doszło do tego, że w ogóle nagraliście nowy album po śmierci basisty Marcusa Bella w 2014 roku?  Słyszałem, że nowa płyta miała swoje źródła w jamach, które graliście w sali prób?

- Śmierć Marcusa była ogromnym szokiem. W pierwszym odruchu, po stracie bliskiej mi osoby, za jaką go uważałem, uważałem, że to definitywny koniec The Opposition. To był bardzo trudny okres dla mnie i Ralpha (Halla – współzałożyciela i długoletniego perkusisty zespołu – przyp.GS). W tym samym czasie zmarły także nasze matki. Sposobem Ralpha na poradzenie sobie ze smutkiem był powrót do grania muzyki. Zarezerwował salę prób i zaczął nalegać, byśmy trochę pograli ze sobą. W związku z tym, że Marcus był jednym z fundamentów zespołu, od samego początku tych prób wiedzieliśmy, że zastąpienie go jest niemożliwe. Zdawaliśmy sobie sprawę, że w związku z tym potrzebujemy innego podejścia do grania muzyki, co w końcu nas bardzo wzmocniło i zaowocowało nowym albumem. Powrót do muzyki, wspólne granie z Ralphem, krok po kroku sprawiło, że zacząłem się zastanawiać, dlaczego w ogóle chciałem przestać tworzyć muzykę.

Ralph, który w początkowym okresie istnienia zespołu był jego siłą napędową, znalazł basistę Bernarda Husbandsa, który był w zespole brytyjskiej wokalistki i songwriterki Clair Hamill. Ralph znowu zarezerwował salę prób i zmusił mnie oraz Bernarda do wspólnego grania. I zażądał bym wyciągnął z piwnicy moją gitarę Fender Telecaster i zestaw efektów gitarowych Roland Space Echo.  Zaczęliśmy pracować nad starymi piosenkami, tak dla przyjemności wspólnego grania. Nowe wersje zaczęły stopniowo przybierać realne kształty i postanowiliśmy zarejestrować je w Alchemy Studios pod okiem producenta Kenny’ego Jonesa. Złożyły się one na ep-kę „The Alchemy Songs”. Powoli, aczkolwiek niechętnie z mojej strony, zacząłem komponować nowe piosenki. Nim się zorientowałem proces ten stał się coraz bardziej dynamiczny i nagle się okazało, że mam 15, 20, w końcu aż 25 nowych utworów! Z czasem wybraliśmy 11 piosenek, które złożyły się na naszą nową płytę „Somewhere in Between”.


- Bardzo lubię tytuł „Somewhere in Between”, gdyż otacza go aura tajemniczości i idealnie pasuje do klimatu płyty. Taki sam tytuł ma jeden z utworów na albumie. Czy ta kompozycja dała tytuł całemu wydawnictwu? Czy piosenka ta ma dla Was specjalne znaczenie?

- „Somewhere in Between” to kluczowa piosenka na tym albumie. To dla mnie bardzo ważny utwór. Widzę silny związek między tym numerem a kompozycją „Very Little Glory” z płyty „Breaking the Silence” z 1981 roku. Była to jedna z pierwszych piosenek, jakie w ogóle skomponowałem dla The Opposition.

Dlaczego nazwaliśmy płytę „Somewhere in Between? Uważam, że jako zespół nigdy nie pasowaliśmy do jednego nurtu muzycznego. Przez te wszystkie lata na określenie naszej muzyki używano takich haseł jak: power-pop-trio, zimna fala, post-punk, nowe Pink Floyd i wszystko, co jest pomiędzy tymi hasłami. Stąd tytuł „Somewhere in Between”.

- Nowa płyta jest pierwszym długogrającym wydawnictwem The Opposition od 7 lat. Przez ten czas przybyły setki nowych zespołów, powstały nowe gatunki muzyczne, nowe ścieżki dystrybucji muzyki. Czy nagrywając „Somewhere in Between” nie mieliście obaw, że po prostu nikt na Was nie zwróci uwagi lub mówiąc wprost, nie będzie dla Was miejsca na współczesnej scenie rockowej?

- Jak już wspomniałem nigdy nie uważałem, że należeliśmy do jakiejkolwiek sceny. Na samym początku tworzyliśmy muzykę tylko dla swojej przyjemności i na pewno wtedy byliśmy samowystarczalni. Mieliśmy piwnicę na próby, przyjaciół, którzy byli naszymi ‘roadies’, własnych filmowców, fotografów, grafików, ludzi od przyrządzania herbaty i dużą grupę fanów. Dzieliliśmy garderoby z innymi zespołami. Byliśmy współproducentami naszej pierwszej ep-ki z utworem „Very Little Glory” na stronie A i dwoma utworami zespołu Victims of Circumstance na stronie B. Sami wytłoczyliśmy 1000 kopii tej ep-ki i własnoręcznie rozwoziliśmy do sklepów muzycznych. W końcu sami sfinansowaliśmy nasze dwa pierwsze albumy „Breaking the Silence” i „Intimacy”.

Później mieliśmy szczęście nawiązać współpracę z bardzo sympatyczną i prężną wytwórnią Charisma Records, ale zawsze chroniliśmy naszą niezależność. Współczesna scena rockowa nie budzi we mnie lęku. Przypomina mi bowiem te stare czasy, w których dorastaliśmy.


- Wiele współczesnych zespołów rockowych, takich jak np. White Lies, Editors czy Interpol czerpie z dorobku wykonawców, którzy na początku lat 80-tych grali nową falę, zimną falę czy post-punka. Na ich płytach jest wiele elementów, które Wy prezentowaliście na swoich krążkach w pierwszej połowie lat 80-tych. Jestem jednak ciekawy, czy Ty odnajdujesz w muzyce tych młodszych od Was wykonawców rockowych i popowych jakieś elementy, które chciałbyś wykorzystać w The Opposition lub które mogłyby Cię zainspirować jako muzyka?

 - Zawsze ekscytowały mnie nowe brzmienia i nowe pomysły w muzyce czy też filmach. Rzeczywiście, we współczesnej muzyce rockowej słychać dużo post-punka, punka i nowej fali. Ale słyszę tam także np. The Doors, Jimiego Hendrixa, Pink Floyd. W mojej okolicy, w dzielnicy Peckham w południowym Londynie, w minionych kilku latach pojawiło się wiele obiecujących zespołów: Shame, Goat Girl, Big Fat White Family, Peeping Drexels w których muzyce słyszę wpływy Sex Pistols, Jima Morrisona i Joy Division. Jeśli uważasz, że jesteś za stary na naukę i przyswajanie nowych rzeczy, to równie dobrze możesz założyć kapcie i dożywać swoich dni w wózku inwalidzkim.

- Największa popularność The Opposition przypadła na połowę lat osiemdziesiątych, gdy wydaliście dwa albumy dla wspomnianej wytwórni Charisma Records: „Promises” i „Empire Days”. Wkrótce potem zakończyliście działalność. Co się wówczas stało?

- To się wydarzyło w 1987 roku i myślę, że głównym powodem rozpadu zespołu było to, że nie mieliśmy pomysłów na dalszą działalność. Mieliśmy wówczas na koncie cztery albumy studyjne, objechaliśmy z koncertami niemal cały świat i energia zespołu była zupełnie wyczerpana. Dodatkowo Charisma Records została kupiona przez Virgin Records. Ta wytwórnia miała wówczas w katalogu największe gwiazdy muzyki pop, a my nie pasowaliśmy do ich wizji. Podczas spotkania w Virgin przedstawiciele wytwórni chcieli zaproponować nam ich współkompozytora, który miałby uatrakcyjnić nasze brzmienie i wizerunek. Ostatecznie Marcus wstał i zanim wyszedł ze spotkania powiedział „Pierd.lcie się”.


- Wkrótce potem wraz z Marcusem wydałeś płytę pod szyldem So. Dlaczego założyliście ten projekt i dlaczego ukazała się tylko ta jedna płyta?

- Jakiś czas po rozpadzie The Opposition Marcus pojawił się u mnie w domu z kasetą nagraną na czterościeżkowym magnetofonie Fostex. Miał tam zarejestrowane muzyczne szkice do swoich pomysłów i potrzebował, by ktoś napisał melodie oraz teksty. Rozwinął się z tego projekt pod nazwą So. Podpisaliśmy się z wytwórnią EMI, nagraliśmy album, na który wydaliśmy mnóstwo pieniędzy, mieliśmy jeden przebój na Top 40 w USA, graliśmy trasy koncertowe przez parę lat, po czym przestaliśmy odczuwać jakąkolwiek przyjemność z działalności jako So. Dlatego postanowiliśmy reaktywować The Opposition.

- I wkrótce po tej reaktywacji, w 1991 roku, przyjechaliście po raz pierwszy do Polski i wystąpiliście na festiwalu Odjazdy w hali Spodek w Katowicach. Tu muszę dodać, że Wasza wizyta była bardzo dokładnie zrelacjonowana przez znanego, nieżyjącego już dziennikarza radiowego Tomasza Beksińskiego w jednym z numerów popularnego w Polsce miesięcznika muzycznego Tylko Rock. Z tej relacji wynikało, że choć koncert był świetny, to jednak nie wszystko „zagrało” na płaszczyźnie organizacyjnej. Jak Ty wspominasz tę wizytę w Polsce?

- Tamta wizyta w Polsce była dla nas niespodzianką. Myśleliśmy, że mamy przyjechać, zagrać pięć piosenek w jakimś małym klubie i udzielić kilku wywiadów. To miał być taki niskobudżetowy event. Z tego powodu przyjechaliśmy bez perkusisty. Marcus, ja i Lol Ford przyjechaliśmy jedynie z gitarami. Nasz ówczesny bębniarz Stirling Campbell (później przez wiele lat grał w zespole Davida Bowiego) został w domu. No więc przybyliśmy na ten koncert, który, jak się okazało, miał się odbyć w dużej hali sportowej. Część ludzi nas kojarzyła, znała nasze piosenki i teksty. Byliśmy bardzo, bardzo zaskoczeni.

Tomasz Beksiński zabrał nas na zwiedzanie, do jakiegoś muzeum, kilku barów i, o ile dobrze pamiętam, do jakiejś fabryki szkła. Tutaj mogę się mylić, bo było to 27 lat temu. Pamiętam natomiast bardzo dobrze, że wypiliśmy ogromne ilości Żubrówki. Pamiętam też, że Tomek wręczył mi album ze wspaniałymi obrazami jego ojca. Tomasz był bardzo hojny dla nas pod względem poświęconego nam czasu i przez wiele lat nie mieliśmy pojęcia jak ważną był osobą dla polskiej sceny muzycznej.

Podczas naszej tegorocznej wizyty w Polsce będziemy chcieli spotkać naszych starych przyjaciół i poznać nowych. Tutaj chcę bardzo podziękować Maciejowi Werkowi (dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit – przyp. GS) za to, że zaprosił nas na Soundedit Festival w Łodzi. Tym razem przyjedziemy z perkusistą.  

- W 2020 roku zespół będzie obchodził 40 urodziny. Czy z tej okazji planujecie jakieś specjalne wydarzenia?

- Może wydamy kolejny album? To będzie najlepsza forma uczczenia tych urodzin.

- Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia w październiku w Łodzi.

- Ja też dziękuję i serdecznie pozdrawiam wszystkich polskich fanów The Opposition.

TUTAJ oficjalna strona Soundedit Festival. 


Rozmawiał: Grzegorz Szklarek


The Fruitcakes

2020-04-08

Trójmiejska grupa The Fruitcakes opowiedziała nam o kulisach powstania jej drugiego oficjalnego albumu zatytułowanego "Into The Sun", fascynacji muzyką z lat 60-tych oraz pisaniu tekstów w języku angielskim.

Czytaj więcej...

Coals

2020-03-26

Duet Coals zaprezentował drugi album studyjny w swojej dyskografii zatytułowany "docusoap". Z tej okazji wywiadu udzieliła nam wokalistka Kasia Kowalczyk.

Czytaj więcej...

Seafret

2020-03-18

Brytyjski duet Seafret wydał nowy album "Most Of Us Are Strangers" i w ramach trasy promującej to wydawnictwo przyjedzie pod koniec maja na dwa koncerty do Poznania i Krakowa.

Czytaj więcej...

Paulina Przybysz

2020-03-06

3 lata temu Paulina Przybysz nagrała pierwszą płytę „Chodź tu” podpisaną swoimi imieniem i nazwiskiem (choć nie pierwszą solową). Nagrodzona została Fryderykiem w kategorii album roku w muzyce elektronicznej. Teraz wydała kolejny krążek zatytułowany „Odwilż”. W poniższej rozmowie prześwietliliśmy go z autorką utwór po utworze.

Czytaj więcej...

Mighty Oaks

2020-02-13

Stacjonujące w Berlinie międzynarodowe trio Mighty Oaks wydało właśnie trzeci album "All Things Go". Z tej okazji muzycy zespołu przyjechali do Warszawy, na trasę promocyjną i udzieli wywiadu między innymi naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Georgia

2020-02-12

Po 5 latach przerwy Georgia Barnes powróciła z nowym albumem. „Seeking Thrills” prezentuje odmienione oblicze artystki – pogodniejsze, bardziej taneczne, a nawet popowe oblicze. W pochmurne wczesne popołudnie odbyłem krotką rozmowę telefoniczną z Georgią, która opowiedziała mi o bieżącym podejściu do swojej twórczości, o tym czym obecnie jest dla niej taniec oraz o wpływach ze strony znanego ojca. Już 23 lutego Georgia wystąpi w warszawskiej Hydrozagadce.

Czytaj więcej...

Front 242

2020-02-03

16 maja belgijscy pionierzy nurtu EBM przyjadą po raz drugi do Polski i wystąpią w warszawskim klubie Progresja. Z tej okazji wywiadu udzielił nam jeden z filarów zespołu - Jean-Luc De Meyer.

Czytaj więcej...

Jo Quail

2020-01-20

Angielska kompozytorka i wiolonczelistka Jo Quail pojawi się na dwóch solowych koncertach w Polsce: 22 kwietnia w warszawskich Chmurach i 23 kwietnia w krakowskim Zaścianku. W swojej muzyce, Jo łączy głębokie zrozumienie dla skomplikowanej techniki gry na wiolonczeli z ciekawymi technikami loopowania i elektroniką. Od 2010 r., gdy rozpoczęła solową karierę, Jo wydała cztery pełne płyty, trzy EPki oraz DVD. Ostatni album Jo Quail, "Exsolve", ujrzał światło dzienne w listopadzie zeszłego roku i przyniósł jej pochlebne recenzje i nagrody. W związku z kolejną wizytą w naszym kraju Jo Quail udzieliła wywiadu naszemu wysłannikowi Jakubowi Oślakowi.

Czytaj więcej...

Daughters

2020-01-19

„You Won't Get What You Want” – czwarta płyta grupy Daughters narobiła sporo zamieszania w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, (a może nawet lat) w kręgach muzyki rockowej, metalowej i alternatywnej. Nie do końca z tego wszystkiego zdaje sobie sprawę wokalista grupy, Alexis S.F. Marshall, który chyba nie spodziewał się takiego odbioru. Parę godzin przed koncertem grupy na OFF Festivalu, opowiedział nam, co o myśli o tej sytuacji, wyraził swoją opinię na temat death metalu, twórczości Mike’a Pattona oraz… dał upust swojej fascynacji garniturami.

Czytaj więcej...

Gallileous

2020-01-09

Dwa lata po zmianie składu i wydaniu „Stereotrip”, śląski Gallileous wydał nowy krążek, zatytułowany „Moonsoon”. Album nagrany ponownie w odmiennej konfiguracji personalnej, jeszcze śmielej penetruje obszary muzyczne, która grupa zaprezentowała na poprzedniku. O zmianach, jakie zaszły w grupie, a także o kulisach nagrywania płyty opowiedzieli mi gitarzysta Tomasz „Stona” Stoński, wokalistka Anna Pawlus i nowy narybek zespołu – perkusista Michał Szendzielorz.

Czytaj więcej...

Algiers

2019-12-21

Amerykańska grupa Algiers wystąpi 20 lutego w warszawskich Hybrydach. Będzie to koncert promujący nową płytę tego zespołu zatytułowaną "There Is No Year", która ukaże się 17 stycznia. W związku z tymi dwoma wydarzeniami wywiadu udzielił nam perkusista Algiers - Matt Tong.

Czytaj więcej...

EABS

2019-12-20

EABS nagrali jedną z najciekawszych i najlepszych płyt tego roku. „Slavic Spirits” to dźwiękowa opowieść o naszych duchach przeszłości, niepokojach i melancholii. Rozmowa autorami „Slavic Spirits” z Sebastianem Jóźwiakiem i Markiem Pędziwiatrem ma jednak znacznie szerszą tematykę. Poniżej jej zapis.

Czytaj więcej...

Pectus

2019-12-05

Grupa Pectus wydała album "Kobiety/Wojciech Młynarski", na który trafiły duety zaśpiewane przez Tomasza Szczepańskiego z najbardziej znanymi polskimi wokalistkami do nigdy wcześniej niepublikowanych tekstów Wojciecha Młynarskiego. O kulisach powstania tej płyty porozmawialiśmy z liderem grupy Pectus Tomaszem Szczepanikiem.

Czytaj więcej...

Editors

2019-12-01

Grupa Editors wydała kompilację "Black Gold - Best of Editors", na której znalazły się wybrane przeboje zespołu, trzy nowe utwory oraz akustyczne wersje ośmiu kompozycji. W ramach promocji tego wydawnictwa grupa Editors zagrała koncert w radiowej Trójce oraz udzieliła serii wywiadów. Porozmawialiśmy z wokalistą Tomem Smithem, gitarzystą Justinem Lockeyem oraz klawiszowcem Elliottem Williamsem między innymi o nowej kompilacji, tworzeniu klipów Editors i wspólnych koncertach tego zespołu z The Cure.

Czytaj więcej...

Dezerter

2019-11-25

W tym roku przypada 32 rocznica wydania „Underground Out Of Poland” – kultowego, debiutanckiego albumu grupy Dezerter. Zespół w całości wykonał na żywo materiał z tej płyty na tegorocznym OFF Festivalu, natomiast pod koniec października nakładem Mystic Production ukazało się wznowienie albumu. Wspomniane wydawnictwo okazało się kluczową (choć oczywiście nie jedyną) częścią rozmowy z wokalistą i gitarzystą Robertem Materą oraz perkusistą Krzysztofem Grabowskim.

Czytaj więcej...

Cochise

2019-11-19

Ukazał się nowy szósty już album grupy Cochise zatytułowany "Exit: A Good Day To Die". Z tej okazji porozmawialiśmy z wokalistą Pawłem Małaszyńskim i gitarzystą Wojtkiem Naporą.

Czytaj więcej...

White Lies

2019-11-17

W tym roku minęło 10 lat od wydania debiutanckiego albumu grupy White Lies zatytułowanego "To Lose My Life". Z tej okazji ukazała się reedycja tego albumu, a zespół wyruszył na jubileuszową trasę koncertową podczas której gra cały materiał z debiutu. Ale to nie koniec niespodzianek: zespół opublikował także dwie premierowe kompozycje, które są wyjątkowe w dorobku zespołu. O tym wszystkim porozmawialiśmy z perkusistą Jackiem Lawrence-Brownem.

Czytaj więcej...

Blitzkrieg

2019-11-15

Łódzka grupa Blitzkrieg reaktywowała się w ubiegłym roku po 26 latach przerwy. Zespół wydał odnowioną wersję debiutanckiego albumu "Holy War", w październiku tego roku opublikował nowe wydawnictwo "Good Times" i szykuje się do wydania nowej płyty studyjnej. Z tej okazji wywiadu udzieliło nam dwóch muzyków zespołu: wokalista, gitarzysta i klawiszowiec Peter Guellard oraz basista Paweł Bulski.

Czytaj więcej...

Fair Weather Friends

2019-11-03

Długogrający debiut Fair Weather Friends „Hurricane Days” ukazał się 5 lat temu. Od tego czasu grupa uraczyła słuchaczy zaledwie kilkoma nowymi kompozycjami. Okazuje się jednak, że ten okres był bardzo pracowity, a formacja szukała, myślała i wbrew pozorom – cały czas nagrywała nową muzykę. Dziś możemy już obcować z drugim albumem grupy „Carte Blanche”, który ukazał się kilka tygodni temu. O specyficznym procesie twórczym i tym, co działo się w zespole, opowiedzieli mi perkusista Maciej Bywalec i wokalista Michał Maślak.

Czytaj więcej...

Sabina

2019-10-28

"Lepidoptera" to debiutancka płyta Sabiny, która jest absolwentką wydziału aktorskiego łódzkiej PWSFTViT. Artystka ma na koncie między innymi rolę w musicalu "Chicago" i jest finalistką 36 Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Podczas rozmowy z nami opowiedziała między innymi o kulisach powstania debiutanckiej płyty.

Czytaj więcej...

End of content

No more pages to load